hahalj
Haaa.. inser nu att jag använt fel virke till vindskivorna. :eek:
Det skulle vara 22x145. Som har jag har tillräckligt av... jaja.. då byter vi det imorgon. Ingen skada skedd. Det jag använde 22x120 skulle vara till fönsterfoder, men kommer nog ändå använda ett smalare virke där, 22x70 eller 22x95 kanske.

Får kolla igenom skisserna bättre inför varje arbetspass.... :screwy:
 
Ska du kapa råsponten innan du monterar den? Tänker att det är lättare att montera råspont, kapa med cirkelsåg och sen montera vindskivor.
 
hahalj
Nej, sponten kommer gå ut över undre vindskivan och kapas med cirkelsågen jäms med denna. Ovanpå sponten 45x45 + trekantregel. Övre vindskivan dras i 45x45 regeln och genom undre vindskivan in i takbalkarna. Ovanpå detta vindskiveplåt.

Så har jag valt att göra det. Ser du nåt problem?
 
Det, låter välgenomtänkt och starkare än vad jag själv gjort där vindskivorna gärna sitter lite "på svaj".

Är inte så vass på cirkelsågen själv, tror jag hade fått problem att kapa precis jäms med undre vindskivan. Tänker mig att det blir en del hyvlande om sponten sticker ut lite, men definitivt inte olösbart. Det gör inget om sponten är lite ojämn inåt tror jag (under din 45x45 regel).

Ska du ha papptak? med en 45x45 under trekantslisten blir det en 90°böj för takpappen? använder man en trekantlist (som jag tror är en kluven 45x45) på sidan också för en jämn backe?

Men resultatet låter som dit man vill komma.
 
hahalj
Nä, 45x45 regeln ligger ytterst, trekantregeln innanför. Blir ingen 90 graders vinkel för pappen.
Om det blir lite ojämnt sågat spelar ingen roll, kommer ju täckas av yttre vindskivan.
 
hahalj
Nästan hela dagen har gått åt till att åka runt och handla material inför takläggningen och steget efter det. Underlagspapp, ytpapp, asfaltsklister, vindskiveplåt, fotplåt, fönsteröverbleck, spik, skruv, vindpapp, m.m.

Hann iaf med att ta fram vinkelkapen och fixade till utsticken på plåtbeslagen på takbalkarna så det är klart inför spontläggningen.
 
hahalj
Dagen började med att byta ut och montera rätt vindskivor 22x145. För att underlätta jobbet fixade jag en extra hand som kunde hålla ena änden av vindskivan:

14370781317470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här använder jag den vid monteringen på kortsidan:

14370782077111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här sitter alla undre vindskivor på plats:

14370782715462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använde skruv 6x50 för monteringen.

Därefter var det dags att börja med taksponten. Hyvlad sida uppåt, noten neråt. Men... vad fasen var det för virke jag fått? Krökta, vridna brädor är inte det roligaste att försöka knacka på plats. Tar mycket längre tid än förväntat. Hade ambitionen att hela taket skulle vara täckt med taksponten idag, men jag hann bara med ca 1/4:

14370786944093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fäste kanterna av sponten med trallskruv i vindskivornas överkant på kortsidorna, spikade däremellan med 75 mm spik (eller 3" som en snickare skulle säga). Bra med ändspont, underlättar i skarvarna.

14370794925311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite nervöst att klättra på taket faktiskt, det gungar en del i konstruktionen när man knackar sponten på plats. Det är framförallt rörelser framsida-baksida som är hyfsat kraftiga. Och det är ju vekare på mitten, i kanterna styvar ju kortväggarna. Hade inte förväntat mig detta, kanske är fullt normalt, första gången jag bygger nåt sånt här. Tror ju inte att det kommer rasa, men men...

Nåväl, så här ser det ut nu:

14370791897230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu säger väderprognosen regn natten mellan fredag-lördag så målet är att få upp all spont imorgon och därefter täcka med presenning tills regnet dragit bort.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Bra jobbat. Finurlig "hjälp-hand" du gjort och jag håller med om att man förvånas över hur mycket krokigt virke brädgården har. Jag är alltid noga med att lägga allt virke plant och med tryck på så att det inte kan skruva sig.
 
hahalj
Det kanske är så enkelt att virket slagit sig här hemma. Fick leveransen i början av maj sen har det legat under plast tills nu. Inget tryck på det. Men det går ju använda, är bara lite mer jobb att få det på plats.
 
Angående svajigheten i konstruktionen så kan det nog bero på att dina snedstävor i väggarna inte kan hjälpa till så mycket eftersom de bara går i ett fack. Det är nog i princip bara den mittre (tillfälliga) stävan som bidrar till den stabilitet du ändå har. Om du vill ha till bättre stabilitet så skulle jag föreslå ett kryss av spikband i vardera kortvägg. Förhoppningsvis har du inget fönster som skall in där som är i vägen.

8872788262942.jpg

[Bild lånad från ClasOhlson]
 
hahalj
Ja, jag satte dit den mittre tillfälliga snedsträvan, det blev lite bättre med den. Jo, har ju ett fönster i ena kortväggen så där får det isåfall bli nåt trix. Är annars inne på samma linje. Sätter dem på utsidan isåfall.
 
När du har fått upp panelen så blir det stabilt.
 
Gillar vindskivhållaren. Försöker förtränga dom svordomar som kom ur min mun när jag själv skulle kränga upp en 6m vindskiva själv (från stege).

Angående svajigheten tror jag också det löser sig med panel (och råspont på plats), bäst blir ju förstås skivor).

Eftersom jag har väldigt lite erfarenhet själv hade jag nog safe'at innan panelen är på plats (svårt sen) och monterat hålband i kryss (måste inte gå exakt hörn till hörn på väggen, utan anpassa så dörrar och fönster går fria). Men jag tycker dina snedsträvor borde räcka.
 
hahalj skrev:
Dagen började med att byta ut och montera rätt vindskivor 22x145. För att underlätta jobbet fixade jag en extra hand som kunde hålla ena änden av vindskivan:

[bild]

Och här använder jag den vid monteringen på kortsidan:

[bild]

Och här sitter alla undre vindskivor på plats:

[bild]
Jag använde skruv 6x50 för monteringen.

Därefter var det dags att börja med taksponten. Hyvlad sida uppåt, noten neråt. Men... vad fasen var det för virke jag fått? Krökta, vridna brädor är inte det roligaste att försöka knacka på plats. Tar mycket längre tid än förväntat. Hade ambitionen att hela taket skulle vara täckt med taksponten idag, men jag hann bara med ca 1/4:

[bild]

Fäste kanterna av sponten med trallskruv i vindskivornas överkant på kortsidorna, spikade däremellan med 75 mm spik (eller 3" som en snickare skulle säga). Bra med ändspont, underlättar i skarvarna.

[bild]

Det är lite nervöst att klättra på taket faktiskt, det gungar en del i konstruktionen när man knackar sponten på plats. Det är framförallt rörelser framsida-baksida som är hyfsat kraftiga. Och det är ju vekare på mitten, i kanterna styvar ju kortväggarna. Hade inte förväntat mig detta, kanske är fullt normalt, första gången jag bygger nåt sånt här. Tror ju inte att det kommer rasa, men men...

Nåväl, så här ser det ut nu:

[bild]

Nu säger väderprognosen regn natten mellan fredag-lördag så målet är att få upp all spont imorgon och därefter täcka med presenning tills regnet dragit bort.
Från en annan glad amatör,riktigt snyggt bygge. Kul att se alla bilder. Jag lär mig nya saker på dom flesta bilder så "keep up the good work" 👍

Har inte kommit till det stadiet att jag "vågar" bygga en frigga men har iallafall byggt en 30 kvadrats trall o håller på med ett staket 😉

Lycka till
 
hahalj
Kul att det uppskattas! 😊

Angående svajigheten, vågar inte chansa så jag kommer montera hålband innan jag sätter panelen. Känns som en billig försäkring, om det skulle vara onödigt so what. Tills dess sätter jag några fler tillfälliga strävor medan jag jobbar på taket.
 
  • Gilla
Patrik Henriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.