Familjen_Bygg skrev:
Inte för någon - inte ens dig, Framerate - riskerar jag att bryta mot svensk lag.

Att jag undviker Trivselhus beror på vad jag vet. Om någon annan tycker TH är så bra att de vill bygga med dem så kanske mina varningsord - lämnade i all välmening - åtminstone får denne att granska företaget hårdare och vänder på en och annan sten som annars kunde skapa problem för honom. Jag har förståelse för att en och annan kan tycka det är skitsnack när någon kritiserar dennes val eftersom han har inte haft problem med TH. Men visst, det är ju helt OK ifall så vore fallet med alla, men så är det inte och därför hissar jag varningens flagg för att sänka antalet missnöjda kunder, vilka ytterst är medlemmar i denna förträffliga forumsite där ordet är fritt, även ditt Framerate. ;)

Givetvis så ska ju orsakerna också nämnas i sammanhanget, inte bara åsikten att "köp inte ett T-hus" på grund av något som hänt, och sedan inte nämna VAD det är som T-hus gjort som fått dig att totalt tappa fötroendet för detta företag.

Det bryter inte mot någon lag (pul) att skriva vad som hänt, så länge du inte nämner personen vid namn eller andra uppgifter som gör att vi här kan identifiera densamme.

Att bara säga A och inte B gör bara folk förbannade och frustrerade.


EDIT: Jag blev en minut för sen.. :(
 
Upplysningsvis är det inte personuppgiftslagen som är problemet utan BrB 5:1 förtal som är problemet.

Som Byggimpert Christina efterfrågar; jag håller tyst så finns ingen risk att det spårar ut.

 
...sen kan man ju låta bli att bygga med TH för att man tycker att deras hus är så satans smäckiga också...:)
 
KarlXII skrev:
...smäckiga...
"Smäckig"? Är mitt slott "smäckigt"?
På rikssvenska? Söker man i google så kommer det upp en massa recensioner av bilar. Ursäkta, förstår inte.
;)

Berit
 
Familjen_Bygg skrev:
Upplysningsvis är det inte personuppgiftslagen som är problemet utan BrB 5:1 förtal som är problemet.

Som Byggimpert Christina efterfrågar; jag håller tyst så finns ingen risk att det spårar ut.
Jag efterfrågade inte att du skulle hålla tyst, utan tvärtom berätta vad det du antyder, handlar om egentligen :)
Men jag är mycket "impert" när det gäller juridiska paragrafer så jag respekterar naturligtvis din ståndpunkt när det gäller att inte berätta ;)

MVH/Christina.

PS: Fast jag måste ju erkänna att jag funderat lite på vad du sitter på för "hot stuff" som man inte kan tala om, ens i allmänna ordalag, utan att riskera stämmning för förtal ;) ;) /DS:
 
Familjen_Bygg skrev:
Inte för någon - inte ens dig, Framerate - riskerar jag att bryta mot svensk lag.

Att jag undviker Trivselhus beror på vad jag vet. Om någon annan tycker TH är så bra att de vill bygga med dem så kanske mina varningsord - lämnade i all välmening - åtminstone får denne att granska företaget hårdare och vänder på en och annan sten som annars kunde skapa problem för honom. Jag har förståelse för att en och annan kan tycka det är skitsnack när någon kritiserar dennes val eftersom han har inte haft problem med TH. Men visst, det är ju helt OK ifall så vore fallet med alla, men så är det inte och därför hissar jag varningens flagg för att sänka antalet missnöjda kunder, vilka ytterst är medlemmar i denna förträffliga forumsite där ordet är fritt, även ditt Framerate.  ;)
Att hissa en "varningens flagg" utan att berätta VARFÖR och att förvänta sig att andra därmed lyssnar och tar åt sig är något av det mest barnsliga och naiva jag sett i ett inlägg så långt på detta forum.

Att inte motivera ligger närmare förtal än att motivera, om du har på fötterna det vill säga.
 
Familjen_Bygg skrev:
Upplysningsvis är det inte personuppgiftslagen som är problemet utan BrB 5:1 förtal som är problemet.
Äh sluta nu asså. Att säga att "Bygg inte TH" utan någon anledning är ju värre än att du ger en förklaring.

Vad menar du med förtal ?

Om det skulle vara förtal att du ger en anledning så skulle väl media bli stämda var och varannan dag, sålänge du inte namnger personer så vill nog alla höra din förklaring.

Som Byggimpert Christina efterfrågar; jag håller tyst så finns ingen risk att det spårar ut.
Isåfall skulle du inte sagt nånting överhuvudtaget, nu sätter du ju bara villospår utan någon anledning för dom som gått och funderat på sitt drömhus och kanske sitter i valet och kvalet att skriva på ett kontrakt.
 
Förtal kan det väl bara vara om man far med osanning, eller hur. Och eftersom han redan innan han sagt nått är rädd för förtal så måste det han inte vill säga vara rent skitsnack.

Elementärt, min käre Watson!
 
Det här förträffliga (speciellt riktat till Marléne) forumet har uppfattats som ett "klotterplank" för att utbyta idéer och synpunkter. En plats för ett fritt meningsutbyte där alla - inom anständiga och rimliga gränser - får skriva vad de vill och som får läsas eller inte läsas av vem som helst.

Flertalet av de som är på forumet tycker det är bra med ett fritt meningsutbyte förutom de mot vilka kritiken riktas eller de som har intresse av att kritik inte framförs.

Med samma rätt som de ena gruppen har att framföra sina synpunkter; har även de senare grupperna rätt att framföra sina synpunkter och dessa har noterats.

 
Familjen_Bygg skrev:
Det här förträffliga (speciellt riktat till Marléne) forumet har uppfattats som ett "klotterplank" för att utbyta idéer och synpunkter. En plats för ett fritt meningsutbyte där alla - inom anständiga och rimliga gränser - får skriva vad de vill och som får läsas eller inte läsas av vem som helst.

Flertalet av de som är på forumet tycker det är bra med ett fritt meningsutbyte förutom de mot vilka kritiken riktas eller de som har intresse av att kritik inte framförs.

Med samma rätt som de ena gruppen har att framföra sina synpunkter; har även de senare grupperna rätt att framföra sina synpunkter och dessa har noterats.
Det är inte rimligt att hänga ut ett företag utan att förklara varför.
 

Jag skulle bygga Trivselhus om jag hade råd.. dessvärre skulle vi behöva 1-200 000 på fickan för att få bra ekonomi ändå.. men Trivselhus är mitt förstaval, apselut!
Säljaren i S-vall är kanon och de jag känner som har byggt Trivselhus är mer än nöjda!
 
Familjen_Bygg

jag startade denna tråd i höstas och vägrade lyssna på dig och att Trivselhus i Skåne. Dock lärde jag mig min läxa vad gäller de problem som jag hade med malmö kontoret...

så jag håller till 100% med alla dina kommentarer vad gäller malmökontoret. Det nonchalans som vi kände efter kontraktet var påskrivsen samtidigt som säljaren aldrig hörde av sig trots otaliga samtal , som gav olika pris före och efter kontraktet var påskriven osv gjorde att vi drog oss ur affären för ringa kostnaden av 10.000kr

de har vuxit för snabbt och kan inte ge kunderna den service som krävs. dessutom verkar de mera intresserade av att teckna nya kontrakt än att ta hand om de som finns inne i sytemet.

nu blev det identiskt 536 hus fast med ett annat husföretag. inflyttning om ett par månader...
 
Hmm, tyvärr är denna nonchalans tämligen vanlig efter underskrift av kontraktet. Har hört det från flera håll, det gäller diverse olika husleverantörer. Tycker att det är förb. klantigt av vissa säljare att inte hålla den fina relation som man hade innan. Har själv funderat på att hoppa av min affär ett par gånger...
 
Har byggt med TH - har alltså erfarenhet av dem och jag håller fullständigt med Familjen_Bygg.

Från början valde vi TH pga att vi trodde att de stod för bra hus (kvalitet för pengarna), gott samarbete, sitt ord, stabilitet och god kundkontakt.

Vi har många, många fel i huset och är många, många trista erfarenheter rikare! Dessutom blev bygget mycket dyrare än kalkyl. Utan en massa extra lull-lull. Missade poster, felaktiga beräkningar, försenat bygge, undervärderat hus pga alla fel (dvs högre topplån) - listan kan göras lång.

TH:s hus är fina - inget snack om saken - men problemen tycks uppstå någonstan iallafall. Nu har vi ett Villa-villekulla liknande hus eller om man så vill Lustiga Huset eller Lutande tornet i Pisa.

Med tanke på att detta är vårt livs affär så känns det inte så kul.

Mina råd är alltså - ta reda på all fakta - läs igenom kontraktet och om det är något som du inte förstår eller undrar över så fråga och fråga tills du får ett svar - ta med föreslaget kontrakt till en jurist (det lönar sig) - stå på dig om problem uppstår - när husleverantören rekommenderar en entreprenör så ta referenser och kolla dom (vi blev rekommenderade en entreprenör som aldrig hade rest ett hus - det kollade vi inte, vi litade ju på TH, dumt nog - eftersom TH "hade samarbetat med dom tidigare och det hade aldrig varit några problem" - visst hade de samarbetat men inte med att resa hus - ta många foton - kräv att få komma till bygget och titta - speciellt när grunden gjuts/muras - och väggarna reses - kräv att få komma in under byggtiden - se till att få vite vid förseningar - se till att få andra kalkylen när slutbeställningen görs - var med när besiktningen görs - se till att besiktningsman antecknar alla fel - även de som ni anser vara felaktiga men inte besiktningsman - håll inne pengar tills dess att fel är åtgärdade - eller över huvud taget är utförda. Om du misstänker att väggar eller golv är sneda så kräv en särskild besiktning för detta.

Leta här på forumet så ser du vad du ska göra för att minimera eventuella fel. Många tips o råd kan man få här. Förhoppningen är att man till slut ska kunna bygga TH och bli nöjd!

Kan ju också nämna att TH har bytt köksleverantör - vi förstår dom!

 
Husen är snygga och broschyrerna är tilltalande.

Vi gav först TH, och deras Malmökontor, en chans men inte ens efter kontakt med företagets högsta ledning blev det bättre.  

Efter att ha fortsatt och projekterat och funderat så konstaterade vi att det inte bara är TH som bemöter sina kunder nonchalant; det verkar vara ganska utbrett i branschen.

Vi gav därför TH ytterligare en chans (ett halvår senare) och uppträdde som "nya" kunder. Behöver vi skriva att de inte har blivit ett dugg bättre?

Till er som inte har haft något val utan försökt att bygga med TH och ändå fått tråkigheter kan vi inget annat än att beklaga.

Om inte TH lyssnar får ni väl ytterst anlita en jurist och skramla med lite vapen. Visst kostar en sådan pengar men ni kanske kan ta det på någon försäkring.

Lycka till!  :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.