Har just gått en runda runt huset, byggt 2010.
Alla fönster och fönsterdörrar är direktimporterade år 2010 och monterade i det nya huset.
Tillverkade av och levererade från http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92
Allt, 12 fönster + 3 fönsterdörrar, är i trä, och allt ser ut som nytt nu efter fyra år :)
 
Har du lyckats direktimportera Svensktillverkade Outline fönster/dörrar?
 
Gabbe1 skrev:
Har du lyckats direktimportera Svensktillverkade Outline fönster/dörrar?
Nej, naturligtvis inte.

Utan jag ville påvisa att träfönster, rätt gjorda, inte behöver rasa ihop på några få år,
med eller utan aluminiumutsida.
Som påstås här t.ex.
jesper_tranås skrev:
Elit träfönster får man räkna med att man får skrapa och måla inom 3 år...

Vilket i och för sig borde vara självklart, då vi haft träfönster i hundratals år.
 
Tråkigt att vissa haft problem med Outline. Vi körde på aluminiumutsida, och de ser ut som nyinsatta efter några år. Vad jag förstått så är det stor skillnad på 2+1 glas och 3 glas. De är tillverkade i olika fabriker och således helt olika produkter.
 
Krillew skrev:
Jag kände att det blev lite pajkastning här så jag la upp ett klipp på youtube så får alla själva avgöra om outline är bra eller dåligt. [länk]
Problemet är kanske inte mest kvalliten, felen som är går att åtgärda. Det värsta är hur man hanterat reklamationsärendet. Först så kom outline och jag överens om hur ärendet skulle skötas men dom struntade i avtalet,
sen har dom skyllt på att det är mitt fel. Leverantör : Flodsträvaror i Knivsta tillverkare: Outline.
Jag har varit hemma från jobbet vid flera tillfällen för att ta emot dom, dom har varit här fixat nått fönster sen stuckit. Dom vägrar och ersätta mig för den tid jag tagit ledigt från jobbet. Efter 5 år så är ärendet fortfarande inte avklarat.
Utifrån det här kan jag bara varna för outline dom tar inte sitt ansvar. Sen att åf:en låtit det ta så lång tid kan man ju även ha kritik mot.
Är på din sida. Har monterat uppemot 10.000 fönster samt arbetat som tekniker åt ett stort fönsterbytarföretag.
Gångjärnen skall absolut inte glappa på det sättet, med ett sådant glapp lär ju inte fönstret vara tätt heller eftersom fet inte klämmer mot tätningslisten på sidostycket på gångjärnsidan.
Skräpfönster!
 
Hej verktygsgurun fint namn..

Nu är det inte bara glapp i gångjärnen.. Här visar jag lite mer problem.
https://www.youtube.com/watch?v=51gCbfmlPYM

Nu blev det kanske lite pajkastning i det här inslaget.. ;-) Det är inte menat att kasta pajer på hantverkare som har sin yrkesstolthet. Jag har väntat i 5 år så jag överreagerar nog lite..
 
Outline går ut i annonser med sloganen

Outline -riktigt bra fönster...
http://www.outline.se/

Hur kan man gå ut med nått sånt när dom inte ens tar tag i den skit som dom levererat.:x
Eller är det så att dom bara blundar o försöker sopa under mattan.
 
Jag har, såhär efter tre år, fortfarande inget att klaga på när det gäller kvalitén på de 30st fönster/glasdörrar jag satte in.
I mitt fall handlar det om aluklädda 3-glasprodukter.
I samband med leveransen upptäckte vi en skada på ett av fönsterna, detta reklamerades av oss till återförsäljaren som i sin tur skötte kontakten med outline. Vi fick det åtgärdat snabbt och utan problem.
 
Du har haft bättre tur med ÅF tydligen som tog tag i och ordnade så du fick åtgärdat.
Ca 6 år har nu gått sen leverans och inte åtgärdade, samtliga dörrar/fönster i leveransen var felaktiga. Så det handlar inte om några enstaka felaktigheter. Alla beslag är monterade felaktigt och gångjärnen är av tvivelaktig kvallite. Det var en affär på ca 180kkr så det var inte heller en liten leverans. Jag skulle inte vilja rekommendera varken ÅF eller tillverkare. Så även om du är nöjd så vill jag påstå att dom här 6 åren har dom visat att dom inte tar ansvar förmodligen för att det är så stora fel att det blir för dyrt att åtgärda, småfel fixar dom tydligen men om det barkar iväg som i mitt fall så skyller dom ifrån sig för att slippa ta kostnaden. Det är ju bättre att lägga pengarna på att få många småfel fixade då blir ju många nöjda, att fixa stora fel kostar mycket och då blir bara en nöjd :thumbdown:.
 
K
Kanske inte har helt med tråden att göra. Men bygghemma.se säljer ju både Outline och Allmogefönster till relativt bra priser.

Är Allmogefönster och Outline fortfarande samma företag?

Mina föräldrar bytte precis ut alla sina fönster mot Traryds och jag gillade inte lösningen på deras fönsterdörrar...

Vilka träfönster tycker ni att man bör satsa på? 3-glas fasta, vridfönster och fönsterdörrar...
 
Tycker tanumfönster är bra och dom har väldigt fina spröjs , outline har jag monterat i flera hus utan problem men deras spröjs är skit dom skulle skicka någon från fabrik har inte hänt något på 1,5 år
 
Vi har satt in outline fönster i 2 omgångar, första omgången suttit i 2år.

mkt nöjd jag med, alu med 3glas.
Första leveransen fick jag lite felaktiga tillbehör men det var inga problem de skickade ett paket med nya bara.

De är extremt lika elit fönster men mer allmoge profil på utsidan än den kantiga elit/sp har
 
  • Gilla
charlie.b och 1 till
  • Laddar…
K
Beställde ni direkt från Outline eller från någon större eller mindre återförsäljare?
 
Ja jag kan gratulera om ni har bra erfarenheter.. Företaget visar ju snarare vad man går för när problem uppstår. Som i mitt fall samtliga beslag felaktigt monterade, gångjärnen sämre än det man kan köpa på lågprisbutiker. Sen skyller dom ifrån sig. 6 år har gått. Jag kan inte rekommendera att köpa Outline fönster även om några har bra erfarenhet. Dom hade tur när dom fick leverans kanske jobbade leveranskontrollanten den dagen, han kan inte gjort det när mina fönster/dörrar levererades.

Har ni tittat på filmerna jag länkar till??
 
Jag köpte 12 Outline fönster i trä med spröjs, 3 glas från Bygghemma.se. Fick dom tidigare än vad jag tänkt mig men sedan tog det roliga slut. Enligt mig som är skolad av en sann målarmästare så ska man inte borra in stora skruvar i karmarna eftersom fukt kan tränga sig in. Alla fönster hade transport skruvar rakt in i karmarna när dom hade kunnat vara säkrade med enkla transportspännen tex.

Ca 3-4 fönster hade sprickor och var därmed inte av bästa eller ens av standardvirke.

Vid monteringen märkte vi att minsta stöt fick färgen att spricka vilket tyder på att färgen inte trängt in i träet. Det blev även lätt sprickor i träet vilket tyder på att dom inte är inoljade ordentligt eller ens alls. Detta i sin tur leder till att dom bara håller i några år om vi har tuffa vintrar och om solen ligger på fönsterna.

Ett fönster gick inte att öppna och när vi väl fått upp det så gick det inte att stänga. Det var två skruvar som var snett inskruvade och när vi korrigerat dom så gick det. Märkligt nog hade SP-fönster eller Invidio signerat det fönstret som om det fungerade. Finns en signatur på varje fönster men det är nog bara för syns skull.

Bygghemma.se behöver minst 1 månad på sig att få Invido eller SP-fönster att skicka en tekniker. Dom skyllde på "Industrisemestern" men jag undrar när servicetekniker av fönster blev industriarbetare och hur ett så stort företag inte har en enda reperatör på plats på över en månad i Malmö-området.

Pinsamt, tråkigt och anlita er lokala träsnickeri om ni inte vill ha en massa problem men era fönster. Eller så räknar ni kallt med att måla om möget om några år så som jag gör. Dock kommer mina söder och västerfönster att bli handgjorda. Aldrig mer Elit, SP, Hembygd eller Outline och allt vad samma företag kallar sig. Kanske duger dom till barnens koja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.