Att diskutera priset behöver inte vara till nackdel för en butik utifrån att det de kan få sälja sin vara, dock inte med samma marginal. Det som är värre är om kunderna bara konstaterar att priset är högre och sedan går från butiken, dvs man får inte sälja något.
Så frågan är då vad som är bäst t.ex. en såld vara med 30% marginal eller två sålda varor där den ena har 30% och den andra blir 20%. Genom att vara lite flexibel i prissättning skulle man även kunna öka volymen. Man måste se till helheten när man gör affärer.
Vid ett tillfälle i en möbelaffär så ville jag diskutera priset, det var en säljare som jag inte träffat tidigare, men intresset var dåligt och det gick inte göra något. Visste att de hade ett kundregister över gjorda inköp så undrade vänligt om "säljaren" inte kunde titta lite på vad vi tidigare köpt vilket gjordes och med lite förhandling hamnade vi på ett pris som accepterade.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Har lite olika erfarenheter med rabatt/ prutning: har t.ex. en återförsäljare i Borlänge som ger så bra priser att jag behöva inte pruta plus att jag kan alltid fråga om råd/ betalningskonditioner/ utbildningar. Då ser jag ingen anledning att pruta.
Men ett lokalt förtag här i Mora gav mig en liten funderare: hade alltid köpt virke hos dem och undrade vad den lilla handöverfräsen från makita skulle kosta: initialt ville de har ganska högt pris jmf. med toolab, men säljaren gick ner i priset efter jag gav ett pris jag skulle köpa den för.det var försäljare 1 .
Ca. 3 månader senare köpte jag lite virke för omkring 2000-spänn och upptäckte , efter jag hade betald, att jag behövde 2 vinkeljärn, typ 5 kr./styck. Försäljare 2 var väldig noga att jag betalar dem. Facit för mig är/ var: jag gör business med försäljare 1 men när försäljare 2 är där , så kommer jag tillbaka en annan dag eller köpa hos konkurrensen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag är själv småföretagare och har, helt naturligt, rätt mycket erfarenhet av hur det är att vara den som folk vill pruta med. Inte inom bygg, helt annan bransch. Det är helt ok att folk vill pruta och jag brukar försöka gå kunderna till mötes, jag vet ju att kunden tycker det är kul och att det känns som om dom gör ett 'fynd' om dom får pruta lite. Det finns dock sätt att pruta på som får mig att resa ragg rätt ordentligt. Det ena är när folk inte kan ta ett nej, inte ger sig när jag har gått ner i pris så mycket som är rimligt, utan fortsätter att gå på om att det ska bli ännu billigare. Jag vet hur mycket marginal jag har och vad jag måste ha för att kunna leva på det jag håller på med. Om kunden då inte ger sig utan ibland är det som att han/hon kräver att få handla till det pris som han/hon känner för att betala så är det som att säga att jag ska jobba gratis för dom. Det andra är när kunden jämför med något lågt pris som sett någonstans men som egentligen inte är jämförbart. Många av mina konkurrenter finns i östländer, kör sin business helt svart, med en helt annan kostnadsbild och utan att ge några som helst garantier. Det är omöjligt för mig att konkurrera prismässigt, däremot kan jag konkurrera med kvalitet, men den skillnaden har vissa kunder svårt att förstå.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
P
Att man ska låta bli att pruta när det är ett väldigt litet företag hör till folkvett enligt mig, där vet man ju att det e normalt folk som ska leva och inte nån girig vd med flera assistenter runt omkring.. man brukar få den rabatt istället som man vill ha utan att ens fråga. Dom vill sälja och kunna livnära sig. Tex när jag skulle köpa min första fyrhjuling.. Han prutade 20% rakt av utan att jag ens frågat.. Han visste att får man bra pris direkt så velar man inte utan man köper.. Andra fyrhjulings köpet fick vi 15% men det va av ett annat företag! Samma när vi fick 180,000:- i rabatt på ett annat köp.. Där la dom dock rabatten på inbytspriserna så det vart ett herrans högt pris vi fick för grejjerna, (som vi bytte in) om det ens är lagligt att gör så vet jag inte?? .. Man kunde inte motstå det iaf :)

XL bygg har oxå
Väldigt bra pris på grejjer när man köper mycket .. Betalade tex 1800kr för ett gta3800 och det va inte på någon kampanj ;) Dock hade vi köpt virke för 80000 så det va nog det som hörde till! Så XL bygg får
Våra pengar numera, även utan rabatter!


Jag bruka pruta då jag vet att produkten ligger högt i tak och att det finns företag med lägre pris.. Då bruka det oftast gå.. Men är man börsnoterad så verka det vara bättre att avstå från att sälja :) kallas det giriga aktieägare må tro..

Sen att pruta på nåt begagnat får mig nästan o bli knäsvag.. Har ju en gcm 8 sjl ute på försäljning och folk verka tro att det ska vara helt nytt dom ska köpa.. Klingan måste vara ny och vass och självklart måste de finnas garanti.. Sen att dom gämför mitt pris med en ny snik gcm 800 på Beijer gör inte saken bättre heller..

Nåväl säger som Morran säger: jaja de e en dag imårrn å
 
Charley1968 skrev:
Har lite olika erfarenheter med rabatt/ prutning: har t.ex. en återförsäljare i Borlänge som ger så bra priser att jag behöva inte pruta plus att jag kan alltid fråga om råd/ betalningskonditioner/ utbildningar. Då ser jag ingen anledning att pruta.
Men ett lokalt förtag här i Mora gav mig en liten funderare: hade alltid köpt virke hos dem och undrade vad den lilla handöverfräsen från makita skulle kosta: initialt ville de har ganska högt pris jmf. med toolab, men säljaren gick ner i priset efter jag gav ett pris jag skulle köpa den för.det var försäljare 1 .
Ca. 3 månader senare köpte jag lite virke för omkring 2000-spänn och upptäckte , efter jag hade betald, att jag behövde 2 vinkeljärn, typ 5 kr./styck. Försäljare 2 var väldig noga att jag betalar dem. Facit för mig är/ var: jag gör business med försäljare 1 men när försäljare 2 är där , så kommer jag tillbaka en annan dag eller köpa hos konkurrensen.
Jag har svårt att förstå vad säljare 2 har gjort för fel ?Att du köpte virke för 2000 kr troligen med rabatt innebär väl inte
att dom ska ge saker åt dig för att du glömde säga att du skulle ha dom?
 
pleqtiz skrev:
Att man ska låta bli att pruta när det är ett väldigt litet företag hör till folkvett enligt mig, där vet man ju att det e normalt folk som ska leva och inte nån girig vd med flera assistenter runt omkring.. man brukar få den rabatt istället som man vill ha utan att ens fråga. Dom vill sälja och kunna livnära sig.
Så du menar att i stället för att pruta hos små företag vänder man sig till andra företag? Jag tycker det är synd att inte ge även små företag chansen att göra affärer!
 
Redigerat:
P
Henri skrev:
Så du menar att i stället för att pruta hos små företag vänder man sig till ett annat företag? Jag tycker att det är synd att inte ge även små företag chansen att göra en affär!
Nejnej så menade jag inte.. jag prutar aldrig hos småa företag.. hur kunde du tolka det så? Jag har dyslexi och kan ha svårt att tolka mig
 
Redigerat:
pleqtiz skrev:
Nejnej så menade jag inte.. jag prutar aldrig hos småa företag.. hur kunde du tolka det så? Jag har dyslexi och kan ha svårt att tolka mig
Jag menar att du handlar väl inte alltid hos små företag, man handlar väl där man får bästa varan till lägsta pris. Ibland finns den bästa varan hos ett mindre företag och ibland hos ett större. Det lägsta priset vet man ofta först efter en diskussion och eventuell prutning. Om du väljer att aldrig pruta hos ett mindre företag får ju det företaget inte chansen att matcha konkurrenten och missar därmed affären. Det kan jag tycka är synd.
 
P
Henri skrev:
Jag menar att du handlar väl inte alltid hos små företag, man handlar väl där man får bästa varan till lägsta pris. Ibland finns den bästa varan hos ett mindre företag och ibland hos ett större. Det lägsta priset vet man ofta först efter en diskussion och eventuell prutning. Om du väljer att aldrig pruta hos ett mindre företag får ju det företaget inte chansen att matcha konkurrenten och missar därmed affären. Det kan jag tycka är synd.
Nej självklart handlar jag ifrån större med.. har dock alltid fått bra pris när jag väl handlat ifrån mindre handlare, så då har det inte funnits något behov att kolla vidare :)
 
Givetvis är det helt OK att pruta oavsett om man köper av stora resp små företag eller direkt av privatpersoner. Det finns alltid människor av kött och blod bakom i slutändan. Det är affärsverksamhet, inte välgörenhet. Är affären inte fördelaktig för båda blir det ingen affär.

Vill man se om samvetet så skänk vinsten från prutningen till frälsis.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Om det kommer till lite dyrare saker har jag upplevt att det är lättare att få med tillbehör än att pruta.

Tex köper man verktyg får man lämpliga borr, bits, sågblad eller liknande på köpet.

Köper man hemelektronik kanske de slänger med en multifjärr, bättre kablar eller så.

Men när jag jobbade i butik och det kom personer och prutade på något för 149:-, då får det bara motsatt effekt.
 
pleqtiz skrev:
Att man ska låta bli att pruta när det är ett väldigt litet företag hör till folkvett enligt mig, där vet man ju att det e normalt folk som ska leva och inte nån girig vd med flera assistenter runt omkring..

Jag bruka pruta då jag vet att produkten ligger högt i tak och att det finns företag med lägre pris.. Då bruka det oftast gå.. Men är man börsnoterad så verka det vara bättre att avstå från att sälja :) kallas det giriga aktieägare må tro..

Sen att pruta på nåt begagnat får mig nästan o bli knäsvag..
Har svårt att se att det med automatik blir rabatter hos mindre företag och att man inte ska pruta på begagnat, varje person som säljer som egen företagare, anställd eller privat gör affärer.

Om vi tar bort ordet "pruta" och väljer att kalla det "fråga om rabatt" eller diskutera pris så blir det ju precis vad du också gör, eller? I inlägget så skriver du att du ofta får rabatt hos de du handlar, dvs du behöver inte själv "pruta" utan det gör det lilla företaget med automatik t.ex. där du fick 20%, vilket visar på att även de små företagen har marginaler. Så om jag inte får rabatten direkt utan frågar om jag kan få något bättre pris, är det då fel för jag "prutar" ju även om det kan skrivas som att fråga om rabatt. ;) Och då säger säljare, jag ska väl kunna ge dig 15% om du slår till nu på stället :D

Nja, här får jag det tyvärr inte att stämma i ditt resonemang om pruta och att få rabatt för jag ser ingen skillnad ;)
Sen om man får det utan fråga eller behöva fråga är ju en vanlig affärsdialog.
 
P
Jag lägger ner denna tråd nu! Vad nog ett misstag att ens starta den! Vad man än skriver så börjar folk tolka det hejvilt
 
pleqtiz skrev:
Jag lägger ner denna tråd nu! Vad nog ett misstag att ens starta den! Vad man än skriver så börjar folk tolka det hejvilt
Sorry, men inte illa menat.
 
Självklart så svarar vi på vad som skrivs, sedan kan man se det som tolkning om man inte delar åsikten eller det svar man får.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.