Hej!

Jag tycker att färgen på kaklet är lite tråkig men kan inte bestämma vilken färg som skulle kunna passa till detta kök.
Funderade på att helt enkelt måla befintligt kakel, för enkelhetens skull om jag kan välja någon kulör. Annars blir det nytt.

Vad tror ni skulle passa? Som synes är det ek och bänkskiva i granit vilket gör det ganska mörkt och murrigt. Inte dom bästa bilderna, bänkskivan ser ganska ljus ut på bidlerna.
8A29ECBB-08E7-4A74-B9A4-C7C0D3B57AF2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juni Juli 154.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juni Juli 157.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juni Juli 162.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Juni Juli 152.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag hade nog satsat på att måla alla furulister (även spiskåpan) och fönster vita. Vitt kakel är aldrig fel
 
Håller med, alla lister och även fönstret är på väg att bli vita. Lite därför jag tror att kaklet måste få ett annat utseende för att passa in.
Håller med dig, vitt är aldrig fel! Har dock ingen riktig bild över hur det kommer matcha bänkskivan och luckorna, man skulle haft photoshop eller något
 
Är de bara jag som tycker att köket blir sämre av en förändring? Just nu så är det en rätt tydlig färgskala i köket. Skåpsluckor och lister matchar varandra, och golvklinker och kakel matchar varandra. Jag hade också övervägt att byta handtagen mot rostfria för att få en lite modernare känsla.

Ska man få köket ljusare i allmänhet så hade jag nog satsat på att måla taket i en så vit färg som möjligt och ta bort träpersiennen i fönstret. Möjligen skulle man kunna byta kakel och klinker mot ett väldigt ljust grått. Jag skulle också byta ut den där taklampan mot någon belysning som ger mer och bättre ljus, och dessutom är snyggare.
 
  • Gilla
Mi casa
  • Laddar…
Jag kan hålla med dig Pelpet, färgskalan är bra nu och det matchar fint. Men det blir ganska mörkt tyvärr.
Det jag är lite rädd för är just att förändringen blir till det sämre.

Du hade många bra synpunkter! Måste ta mig en funderare men att måla taket skulle faktiskt behövas. Jag har bara rollat det 1 gång.. Taklampan är ful som stryk, den hade jag faktiskt inte ens tänkt på själv :)
 
Skulle det gå att peta in lite belysning under spiskåpan? Det kanske skulle göra det hörnet ljusare. Även en belysning under skåpet ovanför diskstället skulle kunna hjälpa.

Prova också någon ljusare takfärg. Jag kör med den vitaste varianten av Nordsjö Light & Space i taket i vårt vardagsrum och det blir väldigt ljust och fint.
 
Y
svart blank
 
Åsa Lund
Vad är det för fabrikat på köket? Att göra ett luckbyte är inte så dyrt som man kan tro. Om allt annat är i ek kan man matcha det med att sätta vita luckor med ekkantlist på istället.
Har du riktig tur så står ordernumret på nåt klistermörke på en stomme, ex bredvid spisen eller i vaskskåpet? Då behöver du inte ens räkna skåpen själv :)
 
Ett alternativ är ju att lacka om luckorna, det kostar inte skjortan och blir ju som nytt, speciellt om de är i gott skick idag.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
pelpet skrev:
Skulle det gå att peta in lite belysning under spiskåpan? Det kanske skulle göra det hörnet ljusare. Även en belysning under skåpet ovanför diskstället skulle kunna hjälpa.

Prova också någon ljusare takfärg. Jag kör med den vitaste varianten av Nordsjö Light & Space i taket i vårt vardagsrum och det blir väldigt ljust och fint.
Jag har satt belysning under spiskåpan samt under varje skåp, vilket jag inte visade på bilden tyvärr. Men det blev trevligare så, LED belysning blev det.
Ska kolla på takfärg faktiskt, men jag hatar att måla tak haha
 
Åsa Lund skrev:
Vad är det för fabrikat på köket? Att göra ett luckbyte är inte så dyrt som man kan tro. Om allt annat är i ek kan man matcha det med att sätta vita luckor med ekkantlist på istället.
Har du riktig tur så står ordernumret på nåt klistermörke på en stomme, ex bredvid spisen eller i vaskskåpet? Då behöver du inte ens räkna skåpen själv :)
Det är ett Mobalpa lantkök, har alla broschyrer kvar sedan det beställdes:)
 
Jonatan79 skrev:
Ett alternativ är ju att lacka om luckorna, det kostar inte skjortan och blir ju som nytt, speciellt om de är i gott skick idag.
Ett bra alternativ helt klart! Men det känns lite förkastligt på ett dyrt kök. Jag tycker luckorna är fina speciellt tack vare eken men tyvärr är det lite mörkt.
Men jag vill inte få ett kök a la IKEA heller hehe
 
Om man nu ska lacka om luckorna så hade jag kollar på möjligheten att slipa bort befintlig lack och därefter vitlasera och lacka luckorna så att ekstrukturen tydligt framträder. Att göra om ett ekkök så att det ser ut som ett Ikeakök är ett rejält nedköp i mina ögon.

Möjligen skulle man kunna byta ut stenskivan mot en ljusare men det är också tveksamt. Jag tror att det bästa är att älska köket som det är och för dess höga kvalitet, och försöka kompensera dess brister med ordentlig belysning.

Är det en enplansvilla? Isåfall kanske man kan sätta in ett takfönster.
 
Det är ju fina ekluckor. Måla vitt runtom och framhäv luckorna! Nu smälter allt samman och man ser inte detaljerna.

Jag tror på vitt kakel och vita lister. Annars skulle grått kakel också bli snyggt. Men det behövs bli lite kontraster.
 
Larsa skrev:
Det är ju fina ekluckor. Måla vitt runtom och framhäv luckorna! Nu smälter allt samman och man ser inte detaljerna.

Jag tror på vitt kakel och vita lister. Annars skulle grått kakel också bli snyggt. Men det behövs bli lite kontraster.
Testa gärna detta i Photoshop (eller gimp, som är gratis).
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.