Jag har för mig, det ska finnas en återställningsknapp någonstans. Om du har liknande mitt, ska man börja med att trycka in test. Då testas det som går att testa. Värmaren och givarna.
 
Atom skrev:
Jag har för mig, det ska finnas en återställningsknapp någonstans. Om du har liknande mitt, ska man börja med att trycka in test. Då testas det som går att testa. Värmaren och givarna.
Tack för ditt svar, men har en äldre modell. Ser ut så här: http://i.ebayimg.com/00/s/MjI1WDMwMA==/z/x-8AAOSwstxVfB53/$_86.JPG

köpte den beg för några dagar sedan han att bada två ggr innan detta uppstod
 
Redigerat:
Atom skrev:
Ingen manual?

Edit. En bra läsning.
[länk]

Tack, läst det men ingen framgång.

Skruvade igår kväll upp skiten och öppnade värmaren drog på elen och ingen värme alls i slingan samtidigt som pumpen ej snurrar men den kanske behöver vatten för att snurra ?
 
Vet inte hur just ditt fungerar. I mitt, så fort filtret blir lite smutsig, stoppar både pumpen som värmaren. Får fel E02 som indikerar svag flöde, fel på givare.

Inte omöjligt det finns en givare hos dig med. Jag skulle inte testa starta värmeelementet utan kylning (vatten). Den kan brännas sönder. Men med billig ohm mätare kan den testas.
Det kan även vara fel på kabel. Med voltmeter går det att testa med. Således ett billig multiinstrument skulle du behöva.
 
Men då mäter jag bara över faserna eller? Eller hur bör jag mäta?
 
Spänningen mäter du precis där kabel kommer in i pumpen. Mellan fas och nolla. Som oftast är brun=fas, blå=nolla. Multimetern ska stå i läge VAC. Om den är automatiskt bör den visa ca 240 .
Är den inte automatiskt bör du ställa den i läge VAC och ett närmast 240 värde dock ej under 240. Typ 500 eller 1000. Visar den inget=brott i kabel.

Värmaren testar du i läge OHM. Rakt över anslutningar (pinnar) till denna UTAN att maskinen är ansluten till vägguttaget! Visar den något, bör den vara ok. Händer inget (ar det avbrott).
 
Ska testas, hittar dock inte min multimeter nu så ska åka och köpa en.
Så här ser det ut: Värmare på över sidan: image1.jpg

Och denna blir inte ens varm alls:
image2.jpg

Sedan så har vi denna och det måste ju vara motorn den blir varm men snurrar inte!
image3.jpg
 
Det ser ut som om det sitter en tryckbrytare i serie med värmaren (den vita mikrobrytaren), och en termostat/övertemperaturskydd (skruvad bredvid värmarens topp).

Kan det vara så att tryckbrytaren kopplar bort värmaren om det inte finns vattentryck? Det skulle ju vara en rimlig konstruktion. Det skulle skulle ju också förklara varför det inte blir varmt om pumpen inte snurrar.

Således kanske ditt problem är att pumpen är trög/trasig. Går det snurra axeln på den?
 
Jätte tack för alla hjälper mig, mycket schysst!

har nu mätt får 230v mellan nolla-fas nolla-jord
Sedan får jag ca 28Ohm mellan nollan och dessa punkter på bilden:
Ohm.jpg
 
Anders243 skrev:
Det ser ut som om det sitter en tryckbrytare i serie med värmaren (den vita mikrobrytaren), och en termostat/övertemperaturskydd (skruvad bredvid värmarens topp).

Kan det vara så att tryckbrytaren kopplar bort värmaren om det inte finns vattentryck? Det skulle ju vara en rimlig konstruktion. Det skulle skulle ju också förklara varför det inte blir varmt om pumpen inte snurrar.

Således kanske ditt problem är att pumpen är trög/trasig. Går det snurra axeln på den?
Axeln går att snurra, men själva axeln är det magnet i och det är precis det motståndet du får om du snurrar axeln. Att polerna söker varandra eller hur jag ska förklara.
 
Satsar på pumpen med! Om du ger spänning till den och försöker hjälpa den komma igång, börjar den snurra?
Kolla om deg finns en kondensator. Den kan vara slut.
 
nixxz skrev:
Ni har nog rätt, nu startade den men se hur det går som.
Innan har den ej rört sig, men nu när jag drog bort axeln och satt dit den beter den sig så här:
[länk]
För mycket vodka hehe

Lagret är slut. Du kan prova dela på den och tillverka eget.
 
Haha så kan det vara 😜
Men den går ej att öppna den e helt gjuten :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.