Var precis förbi lägenheten och kollade hur långt grabbarna kommit med badrummet som vi låter renovera. Jag kan väldigt lite om våtrum, så jag vill dubbelkolla att detta är rätt.

På bilderna nedan syns hur badrummet sett ut i dagsläget. Det är någon typ av polyesterliknande duk på väst och golv. Golvet samt skarvar på väggarna är pålade med något gummiliknande, som skulle kunna vara fuktspärr.

Det som gör mig lite osäker är att det inte är något fall vid golvbrunnen, utan snarare en kant runt den. Jag har kollat detta med pass.

Om detta nu är fuktspärr (vilket jag som sagt inte är helt övertygad om), så borde väl underlaget ja fall först? Eller flyter dom ovanpå för att sen sätta fuktspärr på det?

Jag vet är jag ska snacka med killarna, men jag vill gärna ha en utomstående bedömning också, om dom försöker sig på en rövare.

IMG_20150712_233315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150712_233358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150712_233329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fuktspärren ska vara PÅ flytspacklet, så har du inget fall nu kommer det inte bli bättre sedan heller , och låt ingen lura dig att det ordnar sig med fix och plattor! Är du osäker på fallet så prova med en kula,vart rullar den ?

Med vänlig hälsning, fremax
 
Du menar att detta alltså är fuktspärren? Men varför har man, som man ser i de två första bilderna, bara kört den i skarvarna på väggen? Det är dessutom bubblor i den som man ser på bild nummer två, dessa är det luft under.

Jag provade som sagt med vattenpasset, och den kant man ser runt golvbrunnen skulle definitivt generera stående vatten.

Men vad gör jag nu? Jag antar att jag borde gå dit och snacka med honom i morgon bitti, innan han lägger dit den där svindyra mosaiken som har 5 veckors leveranstid...
 
T
Som sagt, det du ser på golvet är samma duk som på väggen fast dom har rollat gummi på duken också vilket är onödigt. Alltså det ska inte flytas något på duken och ja det ska vara ett bra fall runt brunnen vilket inte är något problem eftersom du ska ha mosaik och då är således inte bubblorna så bra!
 
Y
Jag lät en gammal snickare sköta mitt badrum, och han var påväg att sätta tätskiktet först då det var så man gjorde förr.
Men han följde produkternas instruktioner... Blev bubblor... Jag ringde in en badrumsfirma som kom och sa att det gick att fixa vissa bubblor men det var för många så det var inte värt risken så dom rev bort allt och gjorde om.

I hörn och kanter så hade vi speciella remsor, minns inte om det var papp eller tejp, men något extra vill jag minnas.
 
Enligt killen jag snackade med just "ska det vara fall". Han skulle kolla på det när han kom dit idag.

Men antag att det är bra fall på golvet i övrigt, men en liten kant runt golvbrunnen. Är det jättedåligt? Jag tänker att med golvvärme osv borde det lilla vattnet som står där under fixen torka upp rätt snabbt. Eftersom vi dessutom skall ha badkar är det ju inte lika kritiskt för oss i alla fall. Tråkigt, men jag vet inte om jag pallar att käfta just nu, bygget är redan försenat lite och det skulle vara väldigt jobbigt om det inte var färdigt fredag.
 
Efter att ha varit och kollat nu känns det bättre. Det är förvisso en kant runt golvbrunnen, men det är en liten en, och fallet var bättre än den trötta jag mätte igår.

IMG_20150713_093530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150713_093609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu känns det ännu bättre, idag var dom här och flytade en smula, för att få det perfekt. Känns seriöst!
 
Är det bara badkar som ska in där, inte dusch?
 
Uppfyller verkligen det där fallet kraven?! Om manschetten för brunnen orsakar din sänka enligt bild 1 påstår jag att du antingen har ett kass vattemått, platt golv runt brunnen eller en kombination av båda. Tycker det ser helgalet ut

Om badkar eller dusch ska in spelar ingen roll
 
Det är mindre dåligt om det är badkar, är det dusch är det värre, då ligger vatten kvar längre.
 
Jag är inget proffs men jag vet att flytspacklet skall vara under tätskiktet. De flesta flytspackel tål inte att vara konstant blött om man läser på säcken. Vet inte hur illa det är i verkligheten men de hade varit förbannat tråkigt om spacklet krakelerade och plattor började lossna.
 
Jonatan79 skrev:
Det är mindre dåligt om det är badkar, är det dusch är det värre, då ligger vatten kvar längre.
Mindre dåligt är även det mot reglerna. Om inte fallet är rätt är det hög tid att stoppa bygget så är det bara golvets tätskikt som gick till spillo.

Tycker TS bör ordna fram en längre rätskiva eller liknande för att ta lite bättre bilder på det här
 
Såklart, det måste dubbelkollas som TS skrev.
 
T
jonmo skrev:
Nu känns det ännu bättre, idag var dom här och flytade en smula, för att få det perfekt. Känns seriöst!
Vad snackar du om?:x "Flytade en smula" Flytade dom uppe på tätskiktet eller tog dom bort detta innan?

Bilden du har lagt upp har ALLDELES för dåligt fall och det ska vara en duschhörna och "kanten" su snackar om är en brunnsmanschett.

Är det en svensk firma du har tagit in eller är det ens utbildat folk som är hos dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.