Min gamla CoTech trotjänare till tigersåg, tyckte det var lagom att dö igår. Kolven gick av i fästet inne vid motorn.

Den har genomlidit en hel del och fungerat långt över förväntan. Den har åtminstone rivit 2 badrum, ett par altaner och sågat ner en handfull större fruktträd.

Är det någon som kan övertyga mig varför jag bör välja någon märkesmaskin denna gången? I så fall vilken? Tycker det är viktigt med kvalité men resonerade som så att precision är ytterst sällan viktigt med en tigersåg (ja, jag har sågat av lite spirorör någon gång då det var ganska noga, men det mesta är rivning). En såg för 400kr från Clas Olson eller en Makita/Dewalt för 1000-1500kr?
 
Jag har en Makita JR3070CT som jag är väldigt nöjd med. Fick den gratis eftersom hela bladfästet var paj. Nya reservdelar för 250 kr och en mysig stund i källaren så var den som ny.

Jag gillar saker som man kan reparera när de går sönder.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Jag gillar saker som man kan reparera när de går sönder.
Väl talat!
 
Jag använder mig av två olika maskiner, en Atlas Copco som är överlägsen de flesta tigersågar men gammal och lite trött! Har även en från biltema som kostar 1/10 av Atlasen och är mer än prisvärd om man inte skall ha den varje dag till timmerväggar!
Biltema för runt 500:- rekommenderar jag om du inte skall ha den i arbetet!
 
Har för mig att Atlas kör sin variant under namnet Milwaukee numera men inte säker på det!
 
Glömde nämna att jag också har en fulmaskin som jag tror heter power craft men den vibrerar så mycket så den vill jag inte ta i med tång. Är lite känslig för vibrationer i händerna så makitan funkar bättre för mig.

Pendling i bladet gör underverk för avverkningen, kommer aldrig köpa en såg utan pendling. :)
 
Ludwig skrev:
Glömde nämna att jag också har en fulmaskin som jag tror heter power craft men den vibrerar så mycket så den vill jag inte ta i med tång. Är lite känslig för vibrationer i händerna så makitan funkar bättre för mig.

Pendling i bladet gör underverk för avverkningen, kommer aldrig köpa en såg utan pendling. :)
håller med dig, men om man inte använder den så ofta så behövs det inte en maskin för 2-5000:-
 
Pagno skrev:
håller med dig, men om man inte använder den så ofta så behövs det inte en maskin för 2-5000:-
Behöver och behöver. . ;-)

Nä, så är det men arbetet blir roligare och lättare med bra grejor. Nu är väl det mantrat på byggahus så jag behöver nog inte upprepa det egentligen. :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
vectrex skrev:
Är det någon som kan övertyga mig varför jag bör välja någon märkesmaskin denna gången?
För att du vill ha en?
För att det känns bra?
För att älskar dig själv?

Jag har en kalasfin Metabo från tradera för typ 800kr. Visserligen hade jag fått 4 meec-fulsågar från Jula för den pengen men jag tyckte att den här var finare. Och den sågar på riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.