Grønvold maskin har service på Bosch i Norge og de har alltid vært ok å ha med å gjøre. De reparerer og oppgraderer din SW. Du har 2 års garant og ytterligere 3 års reklamasjonstid ... det er viktig at du fikk med kvittering når du kjøpte din Indego.
Hvis du legger ut kanttråden med avstander i henhold til manualen og aller helst lodder skjøter og isolerer de med krympestrømpe så får du ingen problemer med svake signaler. Legg heller ikke tråden nederst i skråning hvor den kan gli i regnvær. Ev. hull og ujevnheter må du også fjerne.
Indegoen trenger litt ettersyn i sesongen. Jeg sliper knivene og sylskarpe ca hver 4-6 uke. Det tar 5min med en Dremel med motorsagkjede slipestift.
Min går hver eneste dag og har gjort det i 2,5 år problemfritt med 5.8 SW. Det som forundrer meg er at batteriet har ikke merkbart blitt dårligere.
 
jag har ringat in alla mina träd förutom ett som jag missade och är då,som hinder. Hur har ni gjort, har ni skippat dra tråd runt träden?
 
Jag har ett gäng fruktträd på tomten men inte dragit lina runt något. Det funkar hur bra som helst efter ett tag. Det bör inte vara backar upp mot träden för då kan klipparen rida om den kommer snett på. Likaså ben till gungor är inte heller några problem. Klipparen lär sig snabbt var fasta hinder är.
 
pgerts skrev:
Jag har ett gäng fruktträd på tomten men inte dragit lina runt något. Det funkar hur bra som helst efter ett tag. Det bör inte vara backar upp mot träden för då kan klipparen rida om den kommer snett på. Likaså ben till gungor är inte heller några problem. Klipparen lär sig snabbt var fasta hinder är.
Jeg har skippat ett träd också ... inga problem
 
Mikael_wi skrev:
jag har ringat in alla mina träd förutom ett som jag missade och är då,som hinder. Hur har ni gjort, har ni skippat dra tråd runt träden?
Jag har alla mina träd som hinder. Funkar kanon. Men vill du kan du alltid skarva dit en bit på det trädet du missade.
 
Jag behöver nog köpa en ny klipptallrik och knivar till Schrödinger, fästena är ganska slitna efter ca 2.5 säsonger. Men har inte hittat någon som säljer sådana. Är det någon som vet ?
Knivar sålde de på Jula förra året, men det är slut med det.

Jag hade Schrödinger i väg på uppgradering under vintern. Mjukvaran är nu 5.9 00406.
Den lindansar inte alls lika mycket längre. Å andra sidan har den blivit slarvigare. Den lämnar oklippta områden.
När jag hade klippbredden på auto körde den med nästan 50% överlapp. Så den hann knappt bli klar på ett dygn. Klippschemat är ställt 00:05 - 23:55.
Jag ändrade till bredd 26 cm för ett tag sedan, och nu blir den klar på ca 17 timmar.

Sen har vi det konstiga. När den klippt färdigt för dagen och ställt sig i stationen, och displayen slocknat.
Om jag då trycker på någon knapp för att tända displayen (enbart för att titta), så efter en stund ger den sig ut på en helt ny klippning. I bästa fall blir de oklippta områdena från förra körningen klippta då.
Men den hinner ju inte köra hela gräsmattan på de 7 timmar som är kvar på dygnet.
Är det någon som känner igen sig ?
Jag har en teori att det är någonting som spökar från föregående klippning.
 
Hej
jag har en gräsremsa från en rabatt mellan min uteplats som är mindre än 100cm i bredden, idag skippade jag dra kabeln där men det är rätt störigt behöva klippa manuellt. Kommer det funka om man har ställen som är mindre än 100cm eller kommer det förvirra klipparen?
gräs.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_wi skrev:
Hej
jag har en gräsremsa från en rabatt mellan min uteplats som är mindre än 100cm i bredden, idag skippade jag dra kabeln där men det är rätt störigt behöva klippa manuellt. Kommer det funka om man har ställen som är mindre än 100cm eller kommer det förvirra klipparen?
[bild]
Jag skulle säga att det kan bero på vilken mjukvara din maskin har. När jag har haft 5.8 och 5.9 så har det inte varit problem med smalare gångar men med 6.0 så vägrar den att klippa områden såsom det du har på din skiss. Jag vet inte om det bara är jag som upplever det så eller om det är 6.0 som är "slarvig"?

Du får väl skarva på en bit tråd och dra runt rabatten och testa om det funkar?
 
Eriksgatan
GordonE skrev:
Reservdelar.

[länk]

Artikelnummer : 3600HA2100

Det borde gå att beställa hos vilken Bosch återförsäljare som helst.
Och behöver någon mer original Bosch begränsningstråd, plastspikar, stålspikar till laddstationen eller Bosch Connect-skarv, skicka ett PM.:rolleyes:
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Mikael_wi skrev:
jag har ringat in alla mina träd förutom ett som jag missade och är då,som hinder. Hur har ni gjort, har ni skippat dra tråd runt träden?
Min gräsmatta har 16 träd och 7 buskar som står omarkerade.
Enda problemet med träden är att de är tallar och Indigo gillar att klättra i träd...
Nederkanten av klipparens hölje fastnar lätt i barken och den indikerar att framdelen lyfts upp.
Jag har löst detta med plaststrumpa runt träden. Det är inte vackert men alternativen var få...
 
A
Det är reservdelarna och tillbehören som brukar ge mest till biltillverkarna och det är nog samma för gräsrobotar.
Så om du vill göda Bosch så köp original-kabel annars brukar det gå lika bra med vanlig signalkabel i samma dimension, har för mig under halva priset.
 
A
Procentaren skrev:
Jag behöver nog köpa en ny klipptallrik och knivar till Schrödinger, fästena är ganska slitna efter ca 2.5 säsonger. Men har inte hittat någon som säljer sådana. Är det någon som vet ?
Knivar sålde de på Jula förra året, men det är slut med det.

...
.
Knivarna till Indego finns kvar i rätt många Julavaruhus.
http://www.jula.se/catalog/tradgard...rasklippartillbehor/grasklipparknivar-721224/
Det finns en lista lite längre ner på vilka ställen som har kvar eller om det bara är ströex.
Kungens kurva eller Uddevalla är 2 med bra tillgång. Kanske går att få några skickade mellan varujusen också om du frågar.
 
Eriksgatan
Abki skrev:
Knivarna till Indego finns kvar i rätt många Julavaruhus.
[länk]
Även Bauhausvaruhusen säljer Indegoknivar.

Angående procentarens knivtallrik, så är väl det en konstruktionsdel och ingen slitdetalj? Så är den ännu inte 3 år kan man ju alltid använda sin reklamationsrätt och få en ny. Antagligen måste klipparen skickas till Danmark av återförsäljaren och "risken" är att den blir uppgraderad till en senare version en gång till. Den effektivaste jag har haft var ver. 5.9 med b. 003XX någonting (den näst senaste av 5.9). Alla senare har varit sämre på klippning (inkl. 6.0C till Connect).
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Även Bauhausvaruhusen säljer Indegoknivar.

Angående procentarens knivtallrik, så är väl det en konstruktionsdel och ingen slitdetalj? Så är den ännu inte 3 år kan man ju alltid använda sin reklamationsrätt och få en ny. Antagligen måste klipparen skickas till Danmark av återförsäljaren och "risken" är att den blir uppgraderad till en senare version en gång till. Den effektivaste jag har haft var ver. 5.9 med b. 003XX någonting (den näst senaste av 5.9). Alla senare har varit sämre på klippning (inkl. 6.0C till Connect).
Jag instämmer. 2.5 säsong borde tallriken klara. Det är ju knivarna som är slitdetaljen.
Jag tror jag provar med en reklamation framåt hösten när säsongen är över.

Vad är skillnaden på garanti (2 år hos Bosch ) och reklamation (3 år) ?

Abki tipsade om att Jula säljer knivar, och det stämmer. Kristianstad har ett fåtal kvar.
Jag sökte på "Indego" på Jula, men det ordet vill de tydligen inte använda. Man måste söka på knivar.

Angående uppgradering av mjukvara så har pgerts haft ett antal versioner. Han säger att v6 är den bästa han fått. Så vad som är bäst beror tydligen på gräsmattans form. Han har en stor gräsmatta i två delar med en smal passage emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.