Hej,

vårt hus står på en tomt som till stora delar lutar mer än 45 grader. I källaren som i princip idag ligger helt under mark finns inga fönster eller ingångar och utan insatser är luftfuktigheten ibland över 80% vilket skapar mögelproblem. Huset är byggt slutet 50/början 60 nånstans och dräneringen är aldrig omgjord så vitt jag vet. Nu är vi i behov av ett par extra sovrum och det enklaste skulle vara att utnyttja detta källarutrymme. Luftfuktighetsproblemet har vi delvis löst med avfuktare och bättre ventilation så det är hanterbart. Men för att kunna göra sovrum krävs både utrymningsvägar, ventilation och helst ljusinsläpp. Då tomten lutar har vi börjat fundera på att sänka tomten på baksidan ca 2 meter. På så sätt frilägger vi hela långsidan av källaren och det skulle vara möjligt att både ta upp hål för fönster och dörr. Dessutom skulle tomten då bli enklare att utnyttja då höjdskillnaderna blir mindre och de platta ytorna större.

Någon som har någon erfarenhet av sådant? Kan det påverka stabiliteten på nuvarande konstruktion när väggen plötsligt inte har stöd av omgivande jord längre? Bör fuktproblemen bli mindre? Låter det som en vettig ide eller finns det några risker man bör tänka på?
 
Jag hade börjat med att undersöka vad det är i marken, det känns skumt att man skulle fylla upp tomten på det viset med bara matjord.
Är ju risk att det finns berg osv en bit när och det är därför som tomten ser ut som den gör.

Så mitt tips är att gå ut och med hjälp av spade gräva ett par provgropar och se om det ens är möjligt att sänka tomten på ett vettigt sätt.
 
bra tips, men hur har man byggt källaren från början? grävt rent för att kunna sätta gjutformar eller sprängt sig ner?

Jag grävde en del när jag byggde altan på samma ställe för några år sedan och under ca 50 cm lera var det mycket stora stenblock, märker när man vattnar att det bara "försvinner".

Jag vet inte om man fyllt upp något, mellan början och slutet på tomten är det uppskattningsvis 6-8 meters höjdskillnad då geografin helt enkelt ser ut så. Går det "hitta" berg på samma sätt som man letar metaller eller träreglar, dvs man skannar av området utan att gräva och avgör vad som finns under, funkar det med nåt slags ekolod eller så?
 
  • Gilla
Apoptos
  • Laddar…
Om det nu är möjligt att sänka, hur skulle ni göra med altanen. Sänks tomten måste de gjutna stolpar som idag stöttar den göras om och förlängas. är det mindre jobb att riva allt och göra om det från början än att försöka gräva sig in under och stötta upp den nuvarande konstruktionen eller är det lösbart? Kanske bara behövs tillfälliga stolpar längst ut och några kraftiga metallbalkar som håller upp det hela under tiden man gräver under?
 
Vad har du för källarväggar, betonghålsten?

Vad gäller din altan, så måste du ju riva den om den är på samma sida som du vill frilägga?

Kan ju även vara smart att göra en radonmätning innan du börjar. Spontant låter det som att det är enklare att bygga ut i marknivå?

Du får kanske mer svar om du skickar upp någon ritning eller bilder..
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
tomtförändring.jpg
Har försökt göra en enkel skiss sedd från sidan för att illustrera de förändringar jag skulle vilja göra. Huset består konstruktionsmässigt av något som ser ut som två hus, ett i framkant och ett bakom där det finns totalt fyra halv-våningar med någon dryg meter mellan varje. Högst upp och längst ner på tomten finns vägar som jag inte kan påverka.
Den gråmarkerade ytan är bottenplanet jag funderar på att "gräva fram". Den gröna linjen är nuvarande markprofil och den röda är ungefär vad jag tänker mig. Genom att sänka i överkant, sätta l-block eller en mur framför så ökas den platta ytan, väggen friläggs och fukten minskar förhoppningsvis, dessutom går det då sätta in dörrar och fönster. Altanen sticker nu ut där förändringen ska ske, min första tanke var att sätta längre stolpar så att den fortfarande är kvar som den är och gräva ut en del i taget så den kan vara kvar men det kanske är enklare att tillfälligt ta bort den, gräva och göra om allt som man vill ha det. Den senaste tanken är också att eventuellt bygga ut en källardel/utbyggnad under nuvarande altanen för att på så sätt öka på kvadratmetrarna.

Jag har inte undersökt materialet närmare i väggen ännu, men då konstruktionen är från 50-talet gissar jag spontant på att det är gjutet då det är ganska snett när man mäter mellan väggarna. I och för sig finns det en murad mellanvägg mot oljetanken och den är ju murad med något som ser ut som lecablock...
 
Har du undersökt om du får bygglov?
 
haavard skrev:
Har du undersökt om du får bygglov?
Marklov lär väl även behövas.
 
Jag tycker idén är väldigt bra till att börja med.

Sedan kan det absolut påverka stabiliteten i grunden. Det finns exempel på sättningar som har uppstått vid dränering, så innan ni går vidare med detta så skulle jag absolut ta in en konstruktör som får titta på saken.
 
En bra idé men jag skulle absolut börja med att rådfråga lämplig konstruktör. Det är inte alls säkert att husets konstruktion klarar av utgrävningen om du dessutom ska ta upp öppningar för fönster och dörrar.
 
Behövs det bygglov om man inte bygger till? aldrig hört talas om marklov tidigare... måste man ha tillstånd för att få gräva på sin egen tomt, alltid lär man sig nåt nytt? Bra tips. Ni skriver om lämplig konstruktör... Vilken hantverkargrupp/yrkesgrupp är det som är bäst på sånt här, lite av problemet nu, vet inte var jag ska börja leta efter i telefonkatalogen/internet... antar att det inte är en snickare iallafall. Kan arkitekter nåt om bärighet eller jobbar de mer med design?
 
Tror inte man får ändra höjd mer än 50 cm utan lov...
 
  • Gilla
Engar
  • Laddar…
Bygglov, marklov: hör med din kommun, kanske kan du få ett hum om hur dom ställer sig till din förändring - om dom tror att du kan få igenom det eller inte (och vad det kostar). Även om du bara ändrar funktion internt i huset (gör om källaren till bostadsyta) så måste du kontakta kommunen.
Kanske kan du höra med dom om du bor i ett högriskområde för radon på samma gång.
 
ska se om de har semesterstängt på kommunen eller om det går få tag på dem imorgon. Om det nu är ett högriskområde för radon, hur påverkar det mitt projekt? Radonet finns väl i marken och om jag tar bort mark borden väl i så fall radonen minska, eller är det när man börjar röra runt i det som det händer saker?
 
oj, pust, suck och stön, har nu läst in mig på detaljplanen från 1955. Finns mycket restriktioner och förutom att tomten gränsar mot kommunens lilla plätt med sly som inte används till nåt är allt runtomkring vårt hus "prickat" verkar bara finnas någon meter runtom som är tillåten att bygga på förutom på baksidan där tomten sluttar 45 grader... någon som haft erfarenheter av att söka bygglov på mark som ej får begyggas enligt detaljplanen och dessutom med kommunen som granne? Är det ens värt att skicka in en ansökan, eller ska man börja med att bestrida/be om en uppdaterad detaljplan för området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.