och ang att hela skiten gungar rätt bra... rekommendationer på det? =)
 
Lyfte du takstol med grävmaskin?
Jag har funderat på att göra det med min 3,5t maskin men har inte kommit på vad jag ska ha som förlängningsarm.
 
japp jag lyfte med min 4,7 tonnare... mina takstolar är 10 meter lång och 4 meter hög men de väger ju bara 120 kg så det var inga problem...

jag hade en 3 meters kranarm typ men den vart kort (8,5m till nock) så jag svetsade på en I-balk och förlängde den 2 meter...

tror inte det är nå problem med en 3,5 tonnare... men du måste ju ha nån sorts kranarm...

ska leta rätt på någon bild från när vi lyfte på dem...
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
sitter och funderar åt vilket håll man skall regla på 45x45 utvändigt regelverket.

längst ner ska jag ha stående panel 1 meter högt med en bröstlist och dropplist, här blir valet enkelt att lägga 45:an
sedan vindduk och sedan spikläkt vågrätt på varje 45:a och sedan stående panel.

men hur rekommenderar ni att jag gör ovanför där panelen ska vara liggande?

har tänkt ha 45:an stående där, alltså spika på en 45:a på varje väggregel, sedan vindduk och sedan sikläkt lodrätt på varje regel och sedan liggande vågrät panel.

kommer även regla på med 45 invändigt, och här blir allt vågrätt för att bryta eventuella köldbryggor.

blir min lösning bra, eller finns det bättre?
 
Krånglar du inte till det genom att ev. byta riktning på isoleringen? :)

Jag har stående panel, med utegips närmast under spikläkten på garaget.
Slår du på stående spikläkt på de liggande 45orna blir det ju samma som i mitt fall, att spikläkten (28x60-70) är fäst på cc600 och sedan panel på detta.
 
hmm jo visst, men väggen är 4,40 hög så att byta riktning är ju bara ett kap...

går det alltså bra att korsa spikläkten på reglarna... det håller lixom ändå? =)

isåfall så sätter jag ju 45:surprised:rna vågrätt på hela väggen... så köldbryggorna bryts :)
 
Min spikläkt har bara utegipset som stöd mellan de stående väggreglarna, visst lite stödjer kanske det, men.. :)
 
nu är takplåten lagd på ena sidan, saknas 4 plåtar på andra... vi lyckades med de sista plåtarna med hjälp av en stege...
jag var bra orolig över hur man skulle få upp de sista plåtarna... men det gick det med... är ju trots allt 9 meter i nock utvändigt, och för brant tak för att gå på...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pellepop71 och 7 till
  • Laddar…
nu är även hängrännor och snörasskydd på plats.
panelen är satt på bakre gaveln.

förhoppningsvis kommer hela långsidan att få panel i år, eller så långt den målade panelen räcker iaf.

jag kommer regla på med 45mm invändigt på regelstommen innan osb+gips kommer på plats.
här kommer jag dra elen, och därför kallas det väl installationsskiktet?

men funderar lite på vart jag ska sätta plasten, bakom osb, eller bakom 45:an?
sätter jag det bakom 45:an behöver jag inte göra hål i den, men hamnar då plasten för långt ut i konstruktionen?
 
Har du 145or som stomvirke?
Då ska det funka med plasten på isoleringen där, sedan sen en 45a inåt.
1/3 in av väggtjockleken vill jag minnas är ok.
 
japp 145 i stommen, och även en 45a utvändigt, så när det är klart blir det 45+145+45=235


finns det fler fördelar/nackdelar att sätta plasten "bakom" installationsskiktet?
 
En liten bild på gaveln som fått panel...
Ä väl en 60-70 m2... Tid tar det iaf mätker jag:)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mickeviking och 2 till
  • Laddar…
B
Vad blir det för panel?
 
breakman skrev:
Vad blir det för panel?
dubbelfasspont 120 mm

snygg tycker jag, men i princip omöjlig att montera själv :(
 
en sak till!

tog in nån offert på isolering, tänkte köra dubbla 95or då det är billigast per m3...

fick offert på rockwool som är stenull, den kostade ca 43,50/m2

kollar man på bauhaus glasull, "knauf" så kostar den ca 26:- per m2

varför ska jag ta den som nästan är dubbelt så dyr????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.