Ramnemark skrev:
Utegips klart och en del av tejpningen :)
[bild]
Varför utegips istället för vindväv? Trodde inte man använde utegips längre på grund av mögelproblem?
 
danne_88 skrev:
Blir ju kanon! Va hade du för tejp?
Siga-Wigluv heter den. Den e från jobbet i Norge så jag vet inte om den säljs här. Men tätt blir det ;)
 
Redigerat:
vectrex skrev:
Varför utegips istället för vindväv? Trodde inte man använde utegips längre på grund av mögelproblem?
Jag har svårt och svara på hur man bygger här hemma men i Norge används bara utegips. Allt från småvillor till skolor och kontor.

Anledningen till att det blev utegips var att min snickarpolare tyckte det var den bästa lösningen. Asfaboard funkar med men är tråkigare att jobba med.
 
Redigerat:
Vi använde utegips på nya sommarhuset vid havet, den tar emot mycket vind och isolerar lite bättre än vindpapp eller liknande, mycket nöjda.
 
Ringde på en annons och kam just hem med en duschkabin komplett med Mora blandare för 1500 spänn, den hade använts tillfälligt vid en renovering, precis som jag ska göra.

I morgon får jag hem bilmaskin och motorkap, ska spåra i tvättstugegolvet och lägga ner rör för kabinen och tvättmaskin till golvbrunnen som är mitt på golvet. Det är ett lokalt fall vid brunnen på 6 cm, så jag spårar ner 40 mm rör som får gå ut över den, sen tänkte jag fixa nått galler över brunnen i den normala golvnivån, det blir en tillfällig lösning då det är en gammal gjutjärnsbrunn från -58 som behöver bytas vad det lider, men det får bli en annan gång.
 
S
Idag har vi jobbat hårt med huset. Typ enda dagen på hela semestern men imorgon kommer det en mäklare för att göra en värdering ...

Omvandlat källaren från kaos och målarverkstad tillbaka till 70-talet igen. Hittade en Ikea Pixbo-säng på Blocket som fick komma hem 😊

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort klart garderobsväggen. Väldigt nöjd.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Storstädat hela huset.
Fått upp sista fönsterbrädan och målat in taklisten i ett rum.

Imorgon blir det semester på semestern igen.
 
Y
Gräver tvärs igenom markerna för lägga kommunalt vatten & avlopp...
Fick besked om kostnaderna vilket var mycket högre än vad dom först nämnde så
att utöver det välja att satsa på dränering samma veva ger ingen bra känsla inombords.
 
Yrrol skrev:
Gräver tvärs igenom markerna för lägga kommunalt vatten & avlopp...
Fick besked om kostnaderna...
Usch :p

Törs du tala om vad anslutningsavgiften blir?
 
Y
KnockOnWood skrev:
Usch :p
Törs du tala om vad anslutningsavgiften blir?
Anslutningsavgift = det totala för allt?
Tror jag är på runt 134 nu för två hus + ca 25 för dränera ena huset samt några extra rör för fiber och brunnvatten till trädgården.
Sen behöver man elektriker och kanske vvsare för slutlig installation av pumpar å så.
 
Redigerat:
134 för två hus tycker jag låter som ett bra pris. Vi kommer få betala närmare 200 för ett om det kommer hit. :thumbdown:
 
Och vi får slänga upp över 250 för kommunalt VA till sommarstugan i Norrtälje.
 
Har just varit och köpt tätskikt (Kiiltos foliesystem) för mitt lilla badrum på 3,1 kvm. Med alla smågrejer som manschetter, hörn mm så slutade summan på 7665 kr. Nu har jag iaf något att pyssla med inne under kommande regniga dagar av semestern...
 
Har rivit i varmdelen av garaget. Fuktfläckar på gipsen var precis vad jag befarade, taket håller inte tätt. Så på måndag blir det att fortsätta riva i varmdelen, ca 9 kvm. Sen är det bara att vänta på att det blir bra väder så man kam riva av hela taket och lägga ny råspont och papp. Trodde jag skulle få en lugn semester...
 
Bytt sista 3-glaskasetten, jäklar vilken skillnad det är på utsikten :)
Planen var att hinna grunda det sista på takfoten också, men det kom lite jobbsamtal emellan :thumbdown:

I morgon är det bröllop (inte mitt eget) och på söndag är det återhämtning.
 
Tejpat klart och spikat dit läkten.
Hade såklart köpt lite för lite läkt men det får stå tills jag kommer hem från jobbet om 2 veckor.
Har även städat på insidan och satt dit vägguttag och ventiler.
Nu blir det pizza och filmkväll med polaren som ska hjälpa mig byta fönster (muta) :sly:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.