olofh skrev:
Det handlar bara om var den släpper slingan. Efter slingsläpp kan den likaväl braka direkt till zon 2 om den studsar sig dit. Klipparen vet aldrig var den är när den är ute o klipper. Så vart den hamnar är slumpen
En fundering hur vet den vilken son den är i och vad är det som styr den en extra slinga eller hur funkar det
har inte blivit klok på detta,tacksam för svar
 
Preben Bogeballe skrev:
Inte riktigt zon indelningen bestämmer släp punkten var klipparen ska börja. Kan gå över till en annan zon direkt om det vill sig. Med din inställning kommer den byta zon stt börja klippa i efter varje laddning och inte varannan dag.
Och som olofh skriver
Aha, ok, så de funkar såhär
1. Klipparen har precis laddat klart
2. Kollar i schemat om den får klippa nu eller inte
3. Om den får det, så slumpar den fram vilken zon den skall klippa baserat på vilka procent man skrivit. Vid 50% 50% blir det statistiskt varannan gång men behöver inte bli det eftersom det är som att slå med en tärning.
4. Får klipparn slut på batteriet åker den och laddar och -> går tillbaks till punkt 1 ovan.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Elkludde skrev:
En fundering hur vet den vilken son den är i och vad är det som styr den en extra slinga eller hur funkar det
har inte blivit klok på detta,tacksam för svar
Den vet inte vilken zon den är i. Om du skriver in en zon med 1m så gör den precis som vanligt, skriver du 10m så kommer klipparen (när den laddat klart) lämna stationen och sedan följa begränsnigsslingan moturs i 10 meter och därefter börja klippa.

Det är upp till dig att lägga begränsningskabeln så att det blir zoner, dvs, flera olika områden som har väldigt tajta passager i mellan sig.

Men jag har fortfarande inte fått klarhet i om klipparn väljer zon baserat på slump eller om den har en räknare i sig som gör att det blir kronologiskt varannan gång vid 50% 50% inställning.
 
peternicklas
Slumpar och slumpar, den kommer att starta i zonerna efter % satsen som är angiven. Vid 50/50 så startar den varannan gång i zon ett och varannan i zon 2.
 
peternicklas skrev:
Slumpar och slumpar, den kommer att starta i zonerna efter % satsen som är angiven. Vid 50/50 så startar den varannan gång i zon ett och varannan i zon 2.
Så den har en räknare inbyggd så att när den gått zon 1 förra gången kommer den garanterat välja zon 2 nästa (baserat på att man skrivit 50% 50%).

Dvs, skriver man 90% 10%, så kommer den först gå zon 1 9 gånger och därefter 1 gång zon 2? ... och sedan börja om igen.
 
peternicklas
the_warpi skrev:
Den vet inte vilken zon den är i. Om du skriver in en zon med 1m så gör den precis som vanligt, skriver du 10m så kommer klipparen (när den laddat klart) lämna stationen och sedan följa begränsnigsslingan moturs i 10 meter och därefter börja klippa.

Det är upp till dig att lägga begränsningskabeln så att det blir zoner, dvs, flera olika områden som har väldigt tajta passager i mellan sig.

Men jag har fortfarande inte fått klarhet i om klipparn väljer zon baserat på slump eller om den har en räknare i sig som gör att det blir kronologiskt varannan gång vid 50% 50% inställning.
Det är enda gången som en zonindelning fungerar bra, någon smal passage som delar in ytan i olika zoner. Vanlig rektangulär eller kvardratisk zon, gör det ingen nytta med zonindelning.
Jag har en gräsmattan formad som en hästsko med mycket hinder i vägen, smala passager mm. Funkar lika bra utan zonindelning. Jag hade börjat klippa som vanligt. Visar det sig att en speciell yta inte klipps tillräckligt då kan man dela in i zoner.
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
the_warpi skrev:
Den vet inte vilken zon den är i. Om du skriver in en zon med 1m så gör den precis som vanligt, skriver du 10m så kommer klipparen (när den laddat klart) lämna stationen och sedan följa begränsnigsslingan moturs i 10 meter och därefter börja klippa.

Det är upp till dig att lägga begränsningskabeln så att det blir zoner, dvs, flera olika områden som har väldigt tajta passager i mellan sig.

Men jag har fortfarande inte fått klarhet i om klipparn väljer zon baserat på slump eller om den har en räknare i sig som gör att det blir kronologiskt varannan gång vid 50% 50% inställning.
ok tack det klarnade
 
Elkludde skrev:
En fundering hur vet den vilken son den är i och vad är det som styr den en extra slinga eller hur funkar det
har inte blivit klok på detta,tacksam för svar
Förstår inte riktigt din fråga ang extra slinga? Den går alltid efter avgränsningsslingan, någon annan slinga finns inte till landroid. Den vet aldrig sin position, vid zonindelning följer den bara slingan visst antal meter innan den släpper o börjar klippa.
 
Hejsan, har en worx 791E som strular lite när det regnar, Den tappar tråden på en del ställen vars det svänger lite och är 30cm från dike och resulterar i att den hamnar utanför tråden och står fast i diket.
Funderar på varför det blir så då den annars när det är torrt i gräset så följer den fint tråden och sedan så tycker jag att regnsensorn verkar en aning okänslig,det kan sörtregna utan at den reagerar på det.
 
fredsknekt skrev:
Hejsan, har en worx 791E som strular lite när det regnar, Den tappar tråden på en del ställen vars det svänger lite och är 30cm från dike och resulterar i att den hamnar utanför tråden och står fast i diket.
Funderar på varför det blir så då den annars när det är torrt i gräset så följer den fint tråden och sedan så tycker jag att regnsensorn verkar en aning okänslig,det kan sörtregna utan at den reagerar på det.
Har du bytt kretskortet i laddstationen? Om inte, ring supporten och få ett nytt att byta med.
 
nissenhj skrev:
Har du bytt kretskortet i laddstationen? Om inte, ring supporten och få ett nytt att byta med.
och uppdatera till v0,94 det verkar som regnsenor har blivit bättre efter det
 
fredsknekt skrev:
Hejsan, har en worx 791E som strular lite när det regnar, .
Har du kollat så att den inte har skalat kabeln någonstans? Hände mig när jag satt fast den dåligt och när det blir blött på oisolerad kabel så blir det dåligt.
 
Elkludde skrev:
ja vikterna ska sitta på hjulen där belastas inte hjulaxlarna det minsta,( slägga var i häftigaste laget inget bra för maskinen
Det är inte självklart bäst med vikter i hjulen då du får större masströghet för motorer och axlar att hantera. Hjulen startar,stoppar och ändrar riktning ideligen så det blir många gånger den skall stoppa och vrida igång en större massa. Nu har jag en maskin WG794E med ca. 1 kg som ett rör bak (blir bra bärhandtag dessutom) och en WG790E med totalt 870 g i hjulen och båda fungerar utmärkt och lika bra vad gäller drivning, slänter och svängförmåga, tycker jag, så det är nog en smaksak vad man väljer. Rent estetiskt är ju hjulvikter att föredra.
 
Idag är det visserligen mulet och ett lätt sommarregn men det har inte påverkat klipparen hittills.
Vid 2 tillfällen har klipparen gått in p.g.a. regn vilket verkade konstigt.
Jag förstod till slut att det blir ett störtregn när den stöter till grenarna till buskarna som lurar klipparen!
:D :cool: :thumbdown:
 
Vilka biltemavikter passar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.