Här kommer en till i raden som vill ha hjälp med att välja robot. Som synes nedan är tomten en backe, avdelad med en stödmur. Där måste det byggas någon form av ramp för att få ner roboten från yta #1 till övriga ytorna. Troligen blir det en konstruktion i trä till att börja med. Sluttningen längst ner är så pass brant (45 grader) att jag antar att det är enklast att stenlägga eländet. En långsmal korridor leder sedan till yta #3 som slutar med en liten stödmur och en häck. Där finns en ganska smal och kort sluttning upp till yta #4. Kanske måste man fylla upp den lite för att minska lutningen.

Sammanlagd gräsyta är ca 500 m2. Vad kan passa? Jag har tittat på Gardenas och Husqvarnas maskiner, guidekabel verkar nästan nödvändigt om roboten ska kunna hitta hem till laddstationen. Eller kan det fungera med en Worx? Tacksam för hjälp av er erfarna robotkonnessörer!

Tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En HQ 310 klarar det. Då får du dra guiden genom din ramp ner till yta 2 och sen vidare genom 3 och in i 4. På en 310 kan du ställa in tre olika startpunkter utmed guiden. Då ställer du in hur långt den ska följa guiden samt hur ofta. När den följer guiden använder den dessutom automatisk passage hantering. Vilket gör att den automatisk kommer köra närmare guidekabeln i smala passager som är avgränsade med begränsningstråd men samtidigt kommer utnyttja full korridor bredd där det finns utrymme för att minska eventuella spår i gräsmattan. När den ska hem för laddning kan du ställa in klippare på att direkt börja leta efter guiden för att följa den hem. Då bör den lätt hitta hem på under 10 minuter beroende på hur snabbt den hittar guide kabeln. En 308 fixar det säkert oxå men tror att du bara kan ställa in två olika startpunkter med den så går inte att styra lika bra sen klarar den inte lutningar lika bra. En Worx har ju oxå zon indelning men den följer begränsningstråden ut till dom olika områdena. Vilket spontant känns som det kommer bli mycket springande ut med begränsningen vilket kommer ge spår i gräsmattan. Om det kommer funka eller ej för din tomt vet inte jag.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar! Men då är det bäst att placera laddstationen vid/under trädäcket och dra guidekabel runt hela huset. Hur lång kan en guide vara? När jag mätte lite snabbt blir det ca 200 meter begränsningskabel plus 70 meter guide. Hur stor är skillnaden mellan Automower 310 och Gardenas R160?
 
vintersorgh skrev:
Tack för ditt svar! Men då är det bäst att placera laddstationen vid/under trädäcket och dra guidekabel runt hela huset. Hur lång kan en guide vara? När jag mätte lite snabbt blir det ca 200 meter begränsningskabel plus 70 meter guide. Hur stor är skillnaden mellan Automower 310 och Gardenas R160?
Läste nyss manualen om 220AC och där stod det att klipparen kunde få problem och guidekabeln var över 300 meter lång. Så dina 70 meter ska nog inte vara någon problem.

Gardenas R160 är egentligen en Husqvarna 220. Så vitt jag vet är det bara olika skal/chassi. Och Husqvarna 220 är ju den andra generationen från Husqvarna medan 310 är den tredje generationen.

Gardenan bär på lite äldre teknik än 310 men Gardenan är däremot en väldigt pålitlig och beprövad maskin. Husqvarnas 310 har även haft en del problem med hjulaxlar om jag minns rätt.

Hoppas du fick svar på dina frågor! :)
 
Under trädäcket blir en bra placering. Guiden får vara Max 400m lång med returen inräknad. Guiden går i retur via begränsningen så den kommer in på höger sida av laddstationen. Så i ditt fall har du goda marginaler. Tänk sedan på att det går åt lite extra kabel om du ska avgränsa eventuella träd eller andra hinder som du inte vill att klipparen ska köra på. R160 motsvarar en Husqvarna 220AC. Oxå en bra klippare. Välbeprövad dock börjar modellen bli lite till åren och har inte lika modern teknik. Den har t.ex. Nimh batterier istället för litium.
 
Då lutar det nog åt Automowern. Gardenas mindre R80Li verkar vara betydligt sämre på att ta sluttande gräsmatta, så den går väl tyvärr bort. Är det stor skillnad i livslängd på Nimh och Litium jon-batterier? Jag har hört om de som haft sin Husqvarna 220AC i rätt många år utan att få problem. Läser man tråden om Husqvarna 310 verkar det vara vänster hjulmotor som strular mest. Och det är ju en ganska dyr maskin. Men just nu känns det som om jag kan betala nästan vad som helst för att slippa asa runt min icke självgående Klippo Excellent på 31 tunga kilo. Att kunna sitta på uteplatsen med en pilsner i näven och se på grannen som sliter på sin ännu mer kuperade gräsmatta vore guld.
 
Hjulmotorerna ska vara åtgärdade men verkar fortfarande vara lite strul tyvärr. Jag har fått båda mina utbytta mot lite rejälare ifrån 320. R80 är samma som 308:an. Angående batteriet så verkar det hålla bra länge oavsett. 220ac/r160 saknar dock automatisk passage hantering men det kan du klara dig utan men risken för spår ut med guiden ökar ju.
 
Coolt :)
Hur smal vågar man göra rampen tro? På den andra videon ser den ut att vara runt en meter bred, det kanske räcker? Sen måste väl någon halkmatta införskaffas.
 
1m bör räcka men vill du vara riktigt säker så ska du göra den 130cm bred. Guiden i mitten och begränsningskablen 35cm ifrån ytterkanterna. Då får du 30cm till begränsningen på båda sidor om guiden. Då blir det enligt reglementet i manualen :) Angående nån form av anti halk grej så kanske vanlig takpapp kan funka eller spårad trall på tvären? Mest estetisk hade det väl varit att byggt rampen med grus och jord med riktigt gräs på. Men det blir lite mer jobb det.
 
Redigerat:
Min första tanke var också någon form av ramp med sten, gräs och jord. Men det är ju betydligt mer jobb, och eventuellt dessutom bygglovspliktigt (över 50 cm) om det räknas som ny stödmur. Takpapp borde ju fungera, men blir inte det rätt slirigt när det är blött? Jag kommer ihåg en vurpa på garagetaket när jag skulle rensa hängrännan...
 
Så länge gruskornen sitter kvar är det nog lugnt. Men det kanske slits bort fort när klipparen kör där fram och tillbaka.
 
Klä rampen med t.ex rostfritt "hönsnät", typ det som har rutor som är ca 1cm stora. Bör bli minimalt med slitage på det.
 
Konstgräs kanske kan vara ett alternativ oxå? Det hade varit riktigt coolt om du grävt en tunnel ner till nästa nivå. Lite tråkigt om klipparen av någon anledning skulle råka fastna mitt i dock :)
 
Eller grön filtermatta som minigolfbanorna brukas kläs med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.