Här kommer ytterligare en tråd om vilken robot som passar bäst... Det blir lite tjatigt med alla dessa trådar, men många här verkar ju ha stenkoll på läget! Tomten är en nyanlagd enkel tomt utan träd, buskar och lull-lull. Eftersom allt levande som vi tar i har en förmåga att dö snabbt så kommer den troligtvis att förbli ganska enkel.

Jag har funderat på en HQ eftersom jag gillar idén med guidekabel. Till vänster om huset finns en passage som är ca 3,5 meter bred och 20 meter lång. Kan alla klippare oavsett guidekabel hitta igenom där utan problem?

Gräsmattan är ca 500-550 m2. Jag har funderat lite på HQ 308 men är lite fundersam på kapaciteten. Jag vill ju helst inte att den går hela dagarna varje dag.

Vad säger ni som kan sånt här?

tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Till din tomt passar t.ex. en Worx Landroid 790- 791 mycket bra. Passagen är inga problem. Kostar idag runt 7000:-
 
Om du är inne på Husqvarna så klarar en 308 uppgiften men vill du få ner gång tiderna så är en 310 ett bättre val. Har dina grannar någon robot? Tänker på evetuella störningar. Guiden kabeln är inte helt fel att ha. Perfekt att kunna styra ut klipparen till att börja på ett visst område. Sen använder den ju även guiden när den ska hem och ladda vilket kortar ner söktiderna. Sen i slutändan så handlar det ju oxå mycket om hur mycket pengar man vill och kan lägga på en robot.
 
Finns par frågor som man måste börja med att ställa sig:

Vad är budgeten för roboten ?
Har grannarna någon robot ?
Hur mycket vill du att klipparen ska klippa varje dag och ska den klippa alla dagarna ?
Har du några delar av gräsmattan som består av kullar/backar eller höjdskillnader ?
Hur länge ämnar du ha roboten innan du vill byta till en nyare modell ?
Vill du att den ska göra jobbet helt o hållet från första dagen eller kan du tänka dig att lägga egen tid på fel som uppkommer och är intresserad av just robotklippare ?

Man kan säga grovt att Gardenas robotar är HQs i grund o botten.
Passagen vågar jag påstå att alla av de mer populärt förekommande klarar.

Billigast är Worx som omnämns här som går att få för 6495kr på Gekås i Ullared.
Prisjakt.se ger en bra prisbild över robotklipparna.

Spontant skulle jag sagt till din gräsmatta HQ308 al.t Gardena R80 eller Worx

Osäker på hur 308/R80 har det med guidestyrning men på min R160 så kan jag ställa fjärrsläpp från både guidekabeln OCH begränsningskabeln.
 
Budgeten är väl ganska flexibel. Och jag lägger hellre lite mer pengar på en klippare som sköter sig själv i så stor utsträckning som möjligt. Har egentligen varken lust eller intresse att pilla med grejerna. Vill helst bara att den ska göra sitt och endast i undantagsfall få lite hjälp av mig.

Ingen av grannarna har robot i dagsläget men det är ju inte omöjligt att det dyker upp någon i framtiden. Tror dock att det kommer gå bra att hålla ett rätt bra avstånd till deras begränsningstrådar i så fall.

Det finns inga höjdskillnader eller andra konstigheter. Det finns en liten slänt men den är så pass brant så den klarar nog ingen robot. Jag har i och för sig inte mätt lutningen, men spontant så känns det som ett besvärligt område så den får jag nog hantera själv.

Hur är det med regnsensor? Varken 308 eller 310 har väl det? Är det något som är bra att ha eller spelar det ingen större roll om den harvar runt i blött gräs?
En robot är ju vanligtvis inte någon särskilt billig historia så jag vill ju att den ska hålla ett antal år också.
 
Regnsensor är inget att eftersträva, vissa somrar regnar det ju hela tiden :rolleyes: En HQ/Gardena är byggd för att klara vätan.
 
peternicklas
legion skrev:
Regnsensor är inget att eftersträva, vissa somrar regnar det ju hela tiden :rolleyes: En HQ/Gardena är byggd för att klara vätan.
Klipparna är kanske inte problemet man har när man klipper i blött gräs. Jag tror nog att alla klippare tåler regn och vatten=). Problemet är med gräsmattan. När man klipper med vanlig klippare så görs detta i regel när gräset är torrt, samma sak gäller för robotklipparna. Sedan är det bra om regnsensor fungar till 100%, är inte alltid så med vissa märken...
 
Utifrån vad du skriver så skulle jag sagt något av dessa tre alternativ:

1: En HQ AM 308 installerad av en ÅF med nedfrästa kablar.(ca 16.000kr installerad o klar)
2. En Gardena R80 där du får lägga ner kabeln själv alt betala ca 1500-2000kr för att få den nedfräst(ca 11.000kr + 1500-2000kr)
3. En HQ AM 310 med nedfräst kabel( ca 18.000kr installerad o klar)

Fördelen med 310 för din del är att den klarar 40% lutning mot 25% för 308:an

Regnsensor är enligt mig helt onödigt.
 
Angående körtider så hade en 310 klarar din gräsmatta på 8 timmar körning ink. laddning 7 dagar i veckan. Alternativ 16timmar varannan dag. Sen beror det på lite hur mycket det växer och så. Med en 308 får du räkna med ett par timmar till varje dag.
 
peternicklas
quick skrev:
Angående körtider så hade en 310 klarar din gräsmatta på 8 timmar körning ink. laddning 7 dagar i veckan. Alternativ 16timmar varannan dag. Sen beror det på lite hur mycket det växer och så. Med en 308 får du räkna med ett par timmar till varje dag.
En Worx Landroid gör det på c:a 15h/vecka. 3 h och 20 min./dag ledig lördag och söndag...
 
peternicklas skrev:
En Worx Landroid gör det på c:a 15h/vecka. 3 h och 20 min./dag ledig lördag och söndag...
Är det inklusive laddning och kantklippning? Eller räknar du bara effektiv klipptid?
 
peternicklas
quick skrev:
Är det inklusive laddning och kantklippning? Eller räknar du bara effektiv klipptid?
All tid. Klipper 75-90 min, laddar 60 min.
 
peternicklas skrev:
All tid. Klipper 75-90 min, laddar 60 min.
Det låter sjukt lite men det vet du nog bättre än jag. Om den kör dygnet runt borde den klara 5000kvm då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
peternicklas
quick skrev:
Det låter sjukt lite men det vet du nog bättre än jag. Om den kör dygnet runt borde den klara 5000kvm då?
Går efter de siffror som är specade i manualen. Mycket beror ju på hur snabbt gräset växer samt hur mycket man gödar. Jag har gödat rejält och jag kör min 40 h/vecka, 750 kvm. Blir det varmt och det växer mindre så halveras tiden som den behöver klippa. Tror nog att de större HQ ligger på samma tider, kanske inte klipptiden dock. Var nog någon som hade räknat ut att Landroid klipper c:a 2 gånger längre sträcka än HQ 305/308 på samma tid.
 
peternicklas skrev:
Går efter de siffror som är specade i manualen. Mycket beror ju på hur snabbt gräset växer samt hur mycket man gödar. Jag har gödat rejält och jag kör min 40 h/vecka, 750 kvm. Blir det varmt och det växer mindre så halveras tiden som den behöver klippa. Tror nog att de större HQ ligger på samma tider, kanske inte klipptiden dock. Var nog någon som hade räknat ut att Landroid klipper c:a 2 gånger längre sträcka än HQ 305/308 på samma tid.
Då kanske 30 h/vecka är en mer realistisk siffra för hans 500kvm? Min HQ 310 kör 60 h/veckan på mina nygödslade 660kvm gräs. Om man räknar 500kvm/15h=33,333kvm/h i veckan. 33,333x168(h på en vecka) = 5599.944kvm ganska mycket mer än 1000m2 som worxen är specad till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.