Har en WG794E med upgraderad pgm.vara 0.72. Köptes till förra säsongen och har väl funkat hyfsat. Vinterförvarad med fulladdat batteri (kallförråd) och gick perfekt första klippningen i vår utan ytterligare laddning. Men sista veckorna har den inte orkat hem till laddstationen utan stannat halvvägs och stängt av sig. Sätter på den och den säger: "mkt svagt batteri, anslut laddstation" Är det inte bättre livslängd på dessa batterier? Är nöjd för övrigt men känns surt att behöva köpa nytt batteri så snart.:(
 
peternicklas
Borde väl gå på garanti?
 
Ska kolla imorgon med C.O. som sålde den...Nyladdad visar den 27-28v, så laddningen är det inget fel på. Drifttiden är ibland 1 tim+ 40-50 min. Går den för länge innan den vill ha laddning?
 
peternicklas
Janne52 skrev:
Ska kolla imorgon med C.O. som sålde den...Nyladdad visar den 27-28v, så laddningen är det inget fel på. Drifttiden är ibland 1 tim+ 40-50 min. Går den för länge innan den vill ha laddning?
Min går c:a 75 - 90 minuter innan den vill ha laddning. Beror lite på hur hårt den arbetar (gräslängd).
Du ska ringa till supporten direkt. 0451-381987
 
Har du ojämn gräsmatta med backar/kullar så blir det betydligt sämre drifttid, tycker du den blivit sämre eller är den samma som förra året?
Den har inga problem med att följa slingan hem?
Tänkte om den tappar slingan och får börja om igen, typ någon buske som blivit större och hindrar klipparen att hitta hem.
 
Drifttiden är det ingen skillnad på. Den "orkade hem" till laddaren förra säsongen och även i år ända tills för 1-2 veckor sedan då den stannat halvvägs nästan varje gång den skall till laddaren. Det är väl batteriet som inte klarar mer eller går den "för länge" innan den börjar söka laddning. Det sista borde ju gå att ställa om i programmet. Någon som vet hur/om man kommer åt såna inställningar?
En annan fråga: har någon kommit underfund med vilka tider klipparen skall arbeta i auto-läge? Det verkar vara svårt att lista ut?
 
Ett batteri klarar (oavsett märke) oftast max 1000 laddningar, och det är under ultimata förhållanden, i praktiken kanske 500 laddningar.

Nu vet jag inte vilken batterityp det är men Lithium baserade batterier skall aldrig förvaras fulladdade.

/N
 
Ringde supporten som sa att gränstråden till och från öarna skall ligga med 1 cm mellanrum. OK det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha men tack för tipset. Däremot föreslog supporten att man skulle "tvångsladda" batteriet genom att hålla ner on/off knappen och manuellt ansluta klipparen till laddaren och så fort lampan slår om till rött släppa knappen? Lite svårt att hänga med exakt hur denna metod skulle få bättre kräm i batteriet men får väl testa.
 
peternicklas
Janne52 skrev:
Ringde supporten som sa att gränstråden till och från öarna skall ligga med 1 cm mellanrum. OK det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha men tack för tipset. Däremot föreslog supporten att man skulle "tvångsladda" batteriet genom att hålla ner on/off knappen och manuellt ansluta klipparen till laddaren och så fort lampan slår om till rött släppa knappen? Lite svårt att hänga med exakt hur denna metod skulle få bättre kräm i batteriet men får väl testa.
1. Finns ett litet problem med att klipparen fastnar på en ö och går runt denna en viss tid, detta påverkar hur lång tid det tar för den att hitta hem. Genom att sära på trådarna så släpper den ön tidigare.
2.Står något i manualen om denna tvångsladdning. Har för mig att den laddar med andra parametrar med denna metod.
 
Frågan kvarstår; varför har det "plötsligt" blivit så mycket sämre ork i klipparen vid hemgång?
 
I instruktionsboken står det följande:
"Vi rekommenderar att du förvarar din Landroid®M i ett uthus eller ett garage under vintern. Inför
förvaringen ska du ladda batteriet i din Landroid®M fullt för att undvika skada."

Rätt eller fel?
 
Det är fel.
http://www.batteriexperten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=122
http://ham.srsab.se/techtalk/ladda_batterier.html
http://se.globtek.com/lithium-ion-battery-packs/

Du försämrar kapaciteten, men resultatet borde bli att den behöver ladda oftare. Det kan vara en cell i paketet som har pajat helt och inte orkar leverera. Det "borde" finnas funktioner i den för att upptäcka detta.

Hur många gånger per dag kör din robot? Är det bara en gång eller kör den o laddar flera gånger per dag (när den fungerade dvs)?
 
peternicklas
Janne52 skrev:
I instruktionsboken står det följande:
"Vi rekommenderar att du förvarar din Landroid®M i ett uthus eller ett garage under vintern. Inför
förvaringen ska du ladda batteriet i din Landroid®M fullt för att undvika skada."

Rätt eller fel?
Är nog rädd för att detta ligger kvar sedan blybatteritiden, d.v.s. de första Landroiderna.
 
niblom skrev:
Det är fel.
[länk]
[länk]
[länk]

Du försämrar kapaciteten, men resultatet borde bli att den behöver ladda oftare. Det kan vara en cell i paketet som har pajat helt och inte orkar leverera. Det "borde" finnas funktioner i den för att upptäcka detta.

Hur många gånger per dag kör din robot? Är det bara en gång eller kör den o laddar flera gånger per dag (när den fungerade dvs)?
Hej igen (efter en vecka i Grekland):cool:
Den har fått gå från kl. 07.00 - 23.00 varje dag i veckan utan större problem.Den ska få en chans nu efter ha fått vila en vecka annars får det bli ett nytt batteri.
 
LItet trådlyft, fått låna en Worx Landroid okänd model (ser ut som Worx Landroid L)l.
Lagt ut slingan i trädgården och provgått den med klipparen, inga problem och batteriet drogs inte jättemycket.

Men när jag skickar iväg den på klippning orkar den ca 5meter eller 30s innan den vill leta upp laddstation (som den fö. hittar).
Det står 28.X Volt och 1.68A när den är fullladdad.

Är batteriet slut eller kan det vara att gräset är för högt? (typiskt gräsklippardags-höjd för en vanlig klippare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.