image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oj vad mycket massor det blir!!! Diket är klart nu, iallafall den som ska grävas med maskin. Nu blir det lite finlir med spaden. Så nu är det dags att ta hem markduk och 0-32 å börja skotta!
 
Nu när du skall göra mur är det viktigt att hålla ordning på sina gränser..... både kommunen och andra grannar kan bli lite "jobbiga" om man har råkat placera muren utanför sin tomtgräns.
Av dina bilder att dömma så har du ett hörn mot gatumark med flera brytpunkter. Hoppas att gränspinnarna är lättfunna.
 
roli skrev:
Nu när du skall göra mur är det viktigt att hålla ordning på sina gränser..... både kommunen och andra grannar kan bli lite "jobbiga" om man har råkat placera muren utanför sin tomtgräns.
Av dina bilder att dömma så har du ett hörn mot gatumark med flera brytpunkter. Hoppas att gränspinnarna är lättfunna.
Absolut. Tyvärr finns inga tomtpinnar. Men jag har kollat på tomtkartan och tagit ut måtten från den. Så jag hoppas att jag ligger rätt. Samtidigt ligger jag nu ca 3m innanför där häcken hängde ut. Så sannolikheten att nån gnäller på mig för att jag tog bort häcken som skymde sikten i hörnet samt skuggade 2 granntomter..... den är nog liten.
 
Idag skulle det inte hända så mycket var tanken. Men för en gång skull kom 2 leveranser före utsatt tid.

Så nu ligger ett flak 0-32 på uppfarten, alla rötter och stubbar är bortfraktade, 5pallar med lecablock, 1 pall med mur & putsbruk, armering, markduk osv är levererat. Gissar att jag kommer ha lite träningsvärk efter denna veckan.

Ikväll ska jag finjustera lite i schaktet, blev lite snävt på några ställen. Höjderna och hörnen mätas ut. Sen antar jag att det är dags för markduk och bara att börja skotta grus!
 
Skotta grus som med spade menar du? helt manuellt? 0-32?...mmm...lycka till ;)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Skotta grus som med spade menar du? helt manuellt? 0-32?...mmm...lycka till ;)
Jag har lovat mig själv att testa iallafall. Annars så har jag en minidumper hyfsat lättillgänglig för en billig peng :)
 
Hade jag haft tid skulle jag kommit och kollat...kan titta på när andra arbetar i flera timmar utan att bli det minsta trött... :D
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Hade jag haft tid skulle jag kommit och kollat...kan titta på när andra arbetar i flera timmar utan att bli det minsta trött... :D
Du är välkommen Robban! Tar du dessutom med blåbyxor och hårdhanskar så utlovas kall öl som belöning :beer:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Midsommarhelgen bjöd på familjetid och god mat!

Har dock varit ute typ 40-50 min och snyggat till lite i schaktbotten. Radien i kurvan är inte helt perfekt så jag får skala lera med spaden... Halvvägs klar typ.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finkläderna är på, som sig bör!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buspojken och 4 till
  • Laddar…
Alltså den där när ryggen trilskas och man tog 20cm för lite med grävmaskinen....

Det var jag och spaden fram till midnatt igår, nu är det bara 3meter dike kvar att gräva upp! Ska försöka få tag i en padda till helgen så jag kan börja lassa ner 0-32 till bärlagret.
 
Så! Då har jag skottat ner ca 8 ton 0-32 i diket. Det är kört med padda och höjden diffar på ca +-2cm. Tänker mig att det får duga. Jag har ju trots allt 6 skift att ta ut eventuella ojämnheter på :)

Tänker mig att jag lägger första skiftet i en rejäl blaffa murbruk så tar det nog ut ojämnheterna tillräckligt.

Med en vecka kvar till semestern så kämpar jag på kvällstid kommande vecka. Räknar med att första skiftet ligger på plats innan vi drar! Uppdaterar med lite foton när det är ljust nog för fotografering!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Nu är det tillräckligt ljust för att fota (y)

Väntar med spänning på bilderna......
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
roli skrev:
Nu är det tillräckligt ljust för att fota (y)

Väntar med spänning på bilderna......
Det har du så rätt i :) Jag knäppte ett foto när jag sprang ut till bilen i morse:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är man bra sugen på att börja mura! Kul att större delen av veckan kommer regna bort :(
 
Tror inte det hade varit så mycket bättre med 28-30 grader i skuggan heller :rolleyes:
 
Det ska bli kul och se :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.