Tjo, har nyss haft en diskussion om "Mitsubishi - Outlander Plug-in Hybrid‎" och några andra hybridbilar.. och ingen av oss hade en susning om vad ett nytt "batteri kostar".. den dagen eldriften inte verkar fungera som den ska..

Nån som vet? :)
 
Är det inte någon form av hyra på batteriet ?
Har för mig att jag läste något sådant för länge sedan.
Det kan även ha gällt angående vanliga elbilar men är inte säker på detta.
Men måste man köpa så är det nog fruktansvärt dyrt tyvärr.:confused:
 
15-20kSEK till en Prius sa en taxichaffis till mig. Inte så farligt.

Till en Tesla vill man nog inte veta vad det kostar......men förstås en lite annan storlek på batteriet också.
 
Drygt 100 papp. Se till att det är livstids garanti på batteriet (och kolla noga vad detta innebär) eller att din försäkring täcker detta på maskinskadan. Om du själv måste betala batteriet efter 5-6 år så innebär det i princip skrotning. Bästa sättet är som Micro säger att hyra. Men kolla då noga vad som krävs av dig som hyrestagare så du inte åker på krav för att du misskött bilen.

Hybrider och elbilar är tyvärr ännu så länga mest för tjänstebilsåkare där någon annan tar smällen.
 
MathiasS skrev:
15-20kSEK till en Prius sa en taxichaffis till mig. Inte så farligt.

Till en Tesla vill man nog inte veta vad det kostar......men förstås en lite annan storlek på batteriet också.
17 500:- kostar det till en Prius.
 
Jamen det var ju det jag sa i princip. :) det är väl ett rätt rimligt pris för ett batteri.
 
Kolla dom siffrorna med Toyota, tack. Alltså, gå in på Toyota Center och säg: Hej, jag vill köpa ett batteri till en Prius!
 
Ok, jag erkänner att Toyota har ett förmånligt pris. Fast strax över 20 papp är ju inte särskilt definitivt.Kan ju lika gärna bli strax under 30. Men i vilket fall som helst ingen katastrof.

Andra bilar kan kosta betydligt mer:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130312/testlaget-svarar-volvo-v60-plugin-hybrid
"Vad kostar batteripaketet att byta?
Det kostar drygt 100.000 kronor att byta batteripaketet."

Kan bara säga att jag haft rätt nära kontakt med elhybridgänget på Volvo och vi köper inte ens in materialet för våra batterier för 20 tusen så man måste kolla per modell V60Hybrid har tydligen 8kWh batteri.

Sedan har Prius rätt kort körsträcka på batteri
http://miljofordonsyd.se/2012/12/toyota-prius-plug-in-en-billigare-laddhybrid/
bara drygt två mil.

Volvo S60L som vi tillverkar i Kina klarar 50km+ på ren eldrift vilket är ett krav från de Kinesiska myndigheterna för att erhålla förmåner typ slippa vänta på registreringsskylt. Dubbla körsträckan kräver dubbelt så stort batteri, dessutom är bilen större och tyngre är Prius vilket kräver ännu större batteri.

Så, jag, Prius klarar sig på dryga 20 papp men kolla noga för just den bil du köper. Batteriet skall hålla bilens livslängd men om det nu inte gör det så kan det bli dyrt. Nästa steg är att kunna renovera batterierna men det är några år bort. Men den dagen det räcker med att byta dåliga moduler kommer antagligen hybridförsäljningen att ta fart.
 
Tack för alla inputs i tråden!
Har lite mer hum om saken nu :)
 
L
Allt beror på vilken typ av batteri det är. Tesla har tex den dyra typen som man använder till bärbara datorer. Högt pris, men låg vikt och du kan ta ut mycket effekt snabbt.

Det batteri som är i Prius är också av typen, "snabbt". Det ska klara att ta emot mycket ström på en kort tid, samt avge mycket kraft, på kort tid. Det är inte byggt som så att de ska kunna lagra mycket ström.

Kolla vi på andra typer av batterier, som är till rena el-bilar. Så beror det på storlek. 8kWh batteri räcker en lång sträcka. Dock tycker många att det borde vara batterier på 12 kWh eller mer. För det är så långt de vill åka.
Räkna med en kostnad på 20 000 kr per 1kWh batteri. Du kan idag, köpa lösa batterier på 1kWh per batteri. Sedan kopplar du samman dessa till önskad effekt. De stora tillverkarna av el-bilar har egna kompletta batterier. Där de kanske är på 8kWh eller 10kWh. Och priset på ett sådant är runt 150 000 kr? Eller något sådant. Livslängden mäts i laddcykler. Där kan det vara typiskt 10 000 cykler från full till tom.
Då är det bara att räkna hur långt du kommer på detta batteri. Om 8kWh batteri ger dig 10 mil. Så ger 10 000 cykler 10 000 x 10 mil.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
En outlander verkar ha 12 kwh batteri (men anv bara 10 kwh)..
 
harry73
Jag läste för länge sen att Tesla körde med vanliga batterier (typ AA) men då väldigt många och både serie och parallelkopplade.
Och då borde de kosta 149 kr för 4 stycken ;)
http://www.kjell.com/sortiment/el/b...ndardbatterier/kjell-co-nimh-aa-4-pack-p42501

Men seriöst borde priset per mAh x spänning ge en bra utgångsläge för att beräkna rimligt pris på batteripaket. Någon som kan och har lust att kontrollera?
Batterierna som jag hittade på Kjell.com kostar ca 11,5 kr per Ah*V Så för 100 000kr borde man få 10kAh*V stämmer det någorlunda?
 
harry73
Snigla skrev:
En outlander verkar ha 12 kwh batteri (men anv bara 10 kwh)..
Tja, det verkar stämma hyfsad bra i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.