Till vår Nissan Leaf som är 100% elbil så kostar ett nytt batteri 50.000:- så till en hybrid lär det vara betydligt billigare.
50.000:- låter kanske mycket men med tanke på att drivmedlet i princip är gratis så skulle man kunna byta batteri rätt ofta och ändå göra en bra affär, en hybrid hamnar ju i ett annat läge som mer eller mindre ofta går på bensin.
 
Earplugged skrev:
Till vår Nissan Leaf som är 100% elbil så kostar ett nytt batteri 50.000:- så till en hybrid lär det vara betydligt billigare.
50.000:- låter kanske mycket men med tanke på att drivmedlet i princip är gratis så skulle man kunna byta batteri rätt ofta och ändå göra en bra affär, en hybrid hamnar ju i ett annat läge som mer eller mindre ofta går på bensin.
Hur kan drivmedlet vara "i princip är gratis"?

Aha, du menar jämfört med bensin, som till 95% är drivmedels-skatt och sedan moms på skatten!

J*vla svindlarland vi bor i :thumbdown:
 
  • Gilla
PierrePierre och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hur kan drivmedlet vara "i princip är gratis"?

Aha, du menar jämfört med bensin, som till 95% är drivmedels-skatt och sedan moms på skatten!

J*vla svindlarland vi bor i :thumbdown:
Än så länge är det ju helt gratis att ladda på de flesta offentliga platser och sen laddar man på jobbet osv... det enda jag betalar för är det jag laddar hemma vilket är ca 1.50:- /mil.. så ja, ett snitt på kanske 50öre milen är i princip gratis :)

Sen kommer det givetvis ändra sig när det blir för vanligt med elbilar och staten behöver få in sin skatt, men än så länge så är det glädje!
 
C
Earplugged skrev:
50.000:- låter kanske mycket men med tanke på att drivmedlet i princip är gratis så skulle man kunna byta batteri rätt ofta och ändå göra en bra affär
Tja, men 50 000 är ändå mycket pengar. Låt oss säga att du kör 1 000 mil om året och batteriet håller 10 år - det blir ju 5 kr milen bara i "batterikostnad" vilket gör att driftkostnaden i slutänden hamnar i samma storleksordning som andra snåla bilar. För att inte tala om våndan att behöva lägga ut 50 000 kr på en 10 år gammal bil. Då är nog risken att man åker till skroten istället...
 
  • Gilla
GYogytorna1
  • Laddar…
cpalm skrev:
Tja, men 50 000 är ändå mycket pengar. Låt oss säga att du kör 1 000 mil om året och batteriet håller 10 år - det blir ju 5 kr milen bara i "batterikostnad" vilket gör att driftkostnaden i slutänden hamnar i samma storleksordning som andra snåla bilar. För att inte tala om våndan att behöva lägga ut 50 000 kr på en 10 år gammal bil. Då är nog risken att man åker till skroten istället...
Man kan räkna på många sätt beende på vad man vill visa men jag själv jämför alla kostnader mot bilen vi bytte bort mot elbilen tex:
Gamla bilen 0,87l/mil x 14:- x 2000mil = 24360:-
Nya bilen: 0.50:-/mil x 2000mil = 1000:-
Batteriet betalt på strax över två år bara på drivmedlet.

Skatten på förra bilen var: 2296:-/år och är nu 0:- så på de tio år i ditt exempel är halva batteriet betalt bara med skatten och lägger du in all motorrelaterad service/reparation man slipper på dessa år så blir det snabbt stora pengar.
På vissa bilmärken har du hunnit med ett par kamremsbyten på 10år för att inte tala om all olja, filter, tändstift osv osv

Sen är jag övertygad om att batterierna kommer både bli bättre och billigare närmsta tiden så när det väl är dags så lär det inte kosta 50.000:-

Men som sagt man kan räkna på många sätt... :)
 
L
cpalm skrev:
Tja, men 50 000 är ändå mycket pengar. Låt oss säga att du kör 1 000 mil om året och batteriet håller 10 år - det blir ju 5 kr milen bara i "batterikostnad" vilket gör att driftkostnaden i slutänden hamnar i samma storleksordning som andra snåla bilar. För att inte tala om våndan att behöva lägga ut 50 000 kr på en 10 år gammal bil. Då är nog risken att man åker till skroten istället...
Som all teknik så kommer batterier bara att bli bättre och billigare. Men du räknar fel. Redan nu kan dagens elbilar, och deras batterier hålla hela bilens livstid. Eller kanske runt 20 år eller säg 20 000 mil eller mer.
Då är kostnaden för batterier redan där, runt 2,5 kr milen. Sedan är det något du helt har glömt, och det är att bensinbilar har mycket dyrare och komplicerad teknik. En elmotor, är ganska enkel, och håller bra. Men behöver inte konstiga och dyra saker som bensintank, katalysator, avgassystem, Vad kostar det inte att bara byta avgas på en bil under 20 år. Från den är ny till den skrotas.
Sedan är en bensinmotor ganska mycket dyrare i tillverkning än en elmotor.
 
Earplugged skrev:
Än så länge är det ju helt gratis att ladda på de flesta offentliga platser och sen laddar man på jobbet osv... det enda jag betalar för är det jag laddar hemma vilket är ca 1.50:- /mil.. så ja, ett snitt på kanske 50öre milen är i princip gratis :)
Då är det väl inte gratis?

Jo, det är gratis för DIG. Men vi alla andra, som inte har elbil, vi betalar energin till din bil.
 
C
Lolight skrev:
Som all teknik så kommer batterier bara att bli bättre och billigare.
Jag har märkt att de flesta elbilsförespråkare gillar att tala sig varma om framtiden, men låt oss för enkelhetens skull hålla oss till de batterier som finns på marknaden idag. Trots allt var den populärvetenskapliga uppfattningen på 50-talet att bilar inom något decennium skulle flyga och drivas av en liten atomreaktor. :p

Men du räknar fel.
Du har rätt i att man måste göra en totalkostnadskalkyl för att göra en rättvis jämförelse. Så visst, mitt naiva exempel var framför allt för att belysa att man inte kan ignorera batterikostnaden i sammanhanget.

Sedan är det något du helt har glömt, och det är att bensinbilar har mycket dyrare och komplicerad teknik.
Onekligen är ju tekniken i en elbil till synes otroligt mycket enklare än en "vanlig" bil. När man ser nybilspriserna är det dock uppenbart att det iallafall inte återspeglas i prislappen. Hur det är med faktiska service- och reparationskostnader, ni som vet?

Redan nu kan dagens elbilar, och deras batterier hålla hela bilens livstid. Eller kanske runt 20 år eller säg 20 000 mil eller mer.
Onekligen imponerande siffror. Man kan dock inte undgå att fundera på hur mycket batteriets kapacitet har försämrats efter 20 år, eller för den delen 10 år?
 
  • Gilla
GYogytorna1
  • Laddar…
L
cpalm skrev:
Jag har märkt att de flesta elbilsförespråkare gillar att tala sig varma om framtiden, men låt oss för enkelhetens skull hålla oss till de batterier som finns på marknaden idag. Trots allt var den populärvetenskapliga uppfattningen på 50-talet att bilar inom något decennium skulle flyga och drivas av en liten atomreaktor. :p
En kul grej är att de första bilarna var eldrivna. Bensinmotorn kom senare.
Du har rätt i att man måste göra en totalkostnadskalkyl för att göra en rättvis jämförelse. Så visst, mitt naiva exempel var framför allt för att belysa att man inte kan ignorera batterikostnaden i sammanhanget.
Den är en stor kostnad. Men som jag skrev. Det är mycket annat som minskar kraftigt i pris.

Onekligen är ju tekniken i en elbil till synes otroligt mycket enklare än en "vanlig" bil. När man ser nybilspriserna är det dock uppenbart att det iallafall inte återspeglas i prislappen. Hur det är med faktiska service- och reparationskostnader, ni som vet?
Priser återspeglar inte alltid tekniken. Reparationer lär bli billigare om det inte är en hybridbil. Helkapslade elmotorer kommer hålla väldigt länge.

Onekligen imponerande siffror. Man kan dock inte undgå att fundera på hur mycket batteriets kapacitet har försämrats efter 20 år, eller för den delen 10 år?
Om man nu inte går i fällan att köpa en volvo elbil eller liknande. För då är det som med allt annat. Dyrt.
Annars så är det så att ett batteri har olika celler. Och det är troligt så att någon cell är mycket sämre än de andra. Då kan man byta just den cellen. Den cellen kan sen skickas till en fabrik för återvinning och bli ett nytt batteri. Jag, tror att man kommer kunna återvinna i princip hela cellen. Och det hela då kan liknas mer vi en renovering av cellen.
Typiskt tappar batterier och celler en viss procent av hur mycket de kan hålla och laddas. När det är försämringar på mer är 20% för hela batteriet. Så kan man nog säga att det är "förbrukat".

Kanske kommer det bli en marknad för folk som åker runt med gamla batterier. Lite som att åka med regummerade däck?
Kommer många nya häftiga batterier. Tunnfilms och liknande som inte har någon vätska.
Det finns en kanal på YT om elbilar. https://www.youtube.com/user/fullychargedshow den är lite intressant.
 
andersmc skrev:
Då är det väl inte gratis?

Jo, det är gratis för DIG. Men vi alla andra, som inte har elbil, vi betalar energin till din bil.
Haft den diskussionen med ett par på jobbet som tycker de skall få gratis bensin eftersom jag får ladda men när de insåg att det stod 20st stolpar för motorvärmare som är fritt för alla att använda så förstod dom läget, om jag värmer min bensinmotor eller laddar batteriet är ju sak samma.

Sen inser jag att det kommer bli ändring när det blir för vanligt med elbilar men för att allmänheten skall våga testa så behövs det morötter i början när tekniken är dyr i inköp.
 
Earplugged skrev:
Haft den diskussionen med ett par på jobbet som tycker de skall få gratis bensin eftersom jag får ladda men när de insåg att det stod 20st stolpar för motorvärmare som är fritt för alla att använda så förstod dom läget, om jag värmer min bensinmotor eller laddar batteriet är ju sak samma.
Du vann den diskussionen med det argumentet? Grattis!

"Sak samma" - jo, i den bemärkelsen att man kopplar en sladd till bilen är det samma sak. Men - sen är det en del som inte är samma:

En motorvärmare drar ca 500 W. Man kör den 0,5 - 1,5 timme om dagen, kanske under årets fyra kallaste månader.

Nu vet jag inte vad just din bil har för laddeffekt, men jag gissar på 3000W. Den är inkopplad 9-10 timmar om dagen, varenda arbetsdag under hela året.

Så motorvärmaren förbrukar ca 50 kWh om året, medan laddning av elbilen förbrukar ca 5000 kWh om året.
 
Det är uttaget som begränsar laddeffekten och i ett vanligt 10A kan man max plocka ut max 2300W vilket motsvarar en motorvärmare med kupefläkt, sen laddar jag givetvis fler månader om året så helt jämförbart är det inte men jag vill visa att ladda bilen är en av flera saker som en arbetsgivare eller företag kan göra för att locka kunder/anställda.

Personalvård sker på många sätt och alla kan/vill inte utnyttja allt men sammantaget blir det förhoppningsvis en attraktiv arbetsplats:
Gratis/subventionerat gymkort: Orättvist för de som inte tränar
Gratis Wifi: Orättvist för de utan smartphone
Gratis motorvärmare: Orättvist för de som cyklar eller inte har motorvärmare
Gratis julbord: Orättvist för de som inte gillar julmat eller fest
osv osv

Vi som kör elbil har stenkoll på vilka restauranger, parkeringshus, butiker osv som erbjuder laddning och "betalar" för strömmen genom att handla på dessa ställen utan att de behöver lägga massa reklampengar på oss.

Nu har vi hamnat långt offtopic och tänker inte spinna vidare på detta, men vill uppmana de som går i biltankar att iaf överväga elbil som ett alternativ, finns i princip helt nya elbilar för 160-180.000:-
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
C
Hur hanterar man den uppkomna drivmedelsförmånen?
 
cpalm skrev:
Hur hanterar man den uppkomna drivmedelsförmånen?
Man kan tex byta insatserna i befintliga motorvärmaruttag som då mäter hur mycket ström man plockat ut osv men än så länge är ju elbilar såpass ovanliga att de mindre företagen troligtvis bara låter det passera tillsvidare och de större företagen säger nej till laddning för att slippa hanteringen.
Men i takt med att det blir vanligare så lär det bli smidigare att hålla koll på framöver.

Sen är ju ett dilemma att det fortfarande är gratis på många ställen och så länge man kan ladda gratis på torget så blir det lite svårt att motivera förmånsbeskattning osv bara för att du ställer bilen på en parkering jämte som tillhör företaget..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.