Hallå där!

Vi ska fräscha upp vår dotters rum på övervåningen och bl a lägga in nytt golv. Idag är det en trist plastmatta där men nu tänkte vi lägga ett pergo laminatgolv. Rummet är 15 kvm stort och är direkt ovanför vårt vardagsrum. Om dottern leker, hoppar, skuttar etc så går det knappt att vistas i vardagsrummet *överdriver*... ;) men det hörs ganska många ljud om man säger så. Det är i princip tomt i bjälklaget vilket gör att det blir en riktig trumma när man går hårt/barnen skuttar på övervåningen.

Vi har tänkt och tänkt på en lösning... Vår idé är att vi sågar upp golvspånskivan rakt över bjälklaget, ett ca 60 cm brett spår och sedan lägger i vanlig gullfiber i varje fack så långt vi når. Det finns ju olika tjocklekar 100/200 mm t ex. Sen får vi sätta dit en ny spånskiva som lock.
Därefter funderar vi på om man kan lägga en gipsskiva över golvspånskivan vilket kanske ljudisolerar ytterligare. Sen kommer en ljudisolerande golvfoam ovanpå det. Slutligen lägger vi laminaten förstås.

Så, tror ni på idén? Kommer det att funka? Bör vi använda nåt annat material eller ta bort något? Har ni andra förslag? Syftet är ju att försöka få det mindre lyhört. Vi är öppna för förslag! :)
 
mrZ lär väl tuta in o ge ett proffssvar som vanligt, men du får nog räkna med 2 kanske 3 golvgips för att få ett bra resultat. Lågfrekvent buller är lurigt att komma åt.
 
Jag tror dessutom att det finns speciell stegljudsisolering som kan användas mellan golvreglarna.
 
När det gäller att putta in isoleringen, så skulle nog jag ta upp hål i ändarna på facken så att man kan både putta in och dra fram det. dvs putta in en halvböjlig stång, typ stålmåttband, eller vprör. med ett snöre. Kläm fast någon trälist i änden på isoleringen, fäst snöret. Dra samtidigt som du puttar. sedan kanske det räcker med hål i ändarna på rummet.

Hur mycket nytta det gör är ju inte lätt att säga. Barn som hoppar kan ju få hela taket/golvet att gunga.
 
Ljudisolerar inte stenull bättre än glasull?
 
ClasseClas skrev:
mrZ lär väl tuta in o ge ett proffssvar som vanligt, men du får nog räkna med 2 kanske 3 golvgips för att få ett bra resultat. Lågfrekvent buller är lurigt att komma åt.
He he he ....Jag försöker bara öka medvetenheten om ljud ju:)

Men återigen myten om gullfiber/rockwool som ljudisolering.
Skall det vara lönt måste du använda markskivor eller nått tungt. Men men....Golvgipsen är ok den där foamen är ok men tro inte att det gör underverk... Skulle tippa på att du kanske "tjänar" 5-6 dB vilket är hmm lite i sammanhanget....
Om du vill tjäna mer kanske runt 10-15 dB så får du nog skissa på stepisol eller dylikt men vips så va priset för konstruktionen 600 kr/ kvadrat...iofs kan du då skita i isoleringen och golvgipsen vilket då reducerar priset med säg 100 spänn kvadraten....eller nått
 
DragonLady skrev:
Ljudisolerar inte stenull bättre än glasull?
NEJ!! Båda materialen är porösa. Anledningen till att glasull/stenull nämns i ljudisolerings sammanhang är för att de är "absorberande". Det vill säga att de omvandlar ljudvågor till värme. Man använder isoleringen i innerväggar för att ta hand om inre resonanser. Om du har isolering i en vägg så får du ca 3-6 dB bättre "ljudisolering" men av den enkla anledningen att du har tagit hand om "inre resonans" inte för att du stoppat mer ljud....
Sen finns det markskivor eller elefantmatta som är en tung stenull denna brukar man använda under platta på mark och iland i bjälklag för att öka tyngden på bjälklaget. Av den enkla anledningen att trä väger lite och har riktigt ruttna ljudegenskaper. Då hjälper skivan till att öka massan/kvadrat. I gamla bjälklag hade man sand och annat byggbråte för att få upp tyngden. Nu förtiden bygger man med betong. Betong är överlägset trä på ALLA punkter när det kommer till ljud... även brand och bärighet. Trä är bättre än stål på ljud och bärighet det senare framförallt vid brand.

Nu känner jag att jag går länger och längre från ämnet. Men just ljudisolering och rumsakustik är saker som intresserar mig och som jag vill förmedla till folk. Buller är en av de vanligaste orsakerna till ohälsa och skall inte underskattas. Mitt mission är att förbättra ljudmiljön hos er :)
 
  • Gilla
AndersR2 och 1 till
  • Laddar…
A
Mr Z kan du berätta mer om stepiso? Vad är "eller dyligt " för nått alternativ? Dämpar detta även mot stegljud?

Hur ska man göra då för att isolera uppifrån om priset inte är avgörande faktorn? Är det bättre att göra det uppifrån än att sänka taket (enligt tidigare trådar) i våningen under?
 
kodrod skrev:
Mr Z kan du berätta mer om stepiso? Vad är "eller dyligt " för nått alternativ? Dämpar detta även mot stegljud?

Hur ska man göra då för att isolera uppifrån om priset inte är avgörande faktorn? Är det bättre att göra det uppifrån än att sänka taket (enligt tidigare trådar) i våningen under?
Stepisol är en skumgummi matta. Den lägger man mellan flytande spån och befintligt spångolv. Den fungerar som en fjäder. Stegljud är ljud som uppstår på undersidan av en konstruktion då foten/skon trycker mot bjälklaget och sätter det i svängning som ger upphov till en ljudvåg på andra sidan. En fjäder iform av stepisol tar upp denna svängning innan den når den fasta konstruktionen och dämpar stegljudet mycket.
Kolla en länk också http://www.team-et.se/swedish/index.htm kolla runrt lite där....

En fjäder på ovansidan hjälper mycket mer än ett gipstak på undersidan i stegljudstfallet. Om du nu inte gör massa annat också...

Så som svar så säger jag såhär....
Befintligt golc av spån eller annat typ brädgolv sparas... På med stepisol Denna bygger ca 20 mm ungefär.... I dörrhålen spikar du en bräda 22 mm.... På med flytande spån uppe på detta....Sedan golv av valfri sort Parkett/laminat/ linoleum eller plastmatta...
 
A
tack för svaren, du borde ha benämningen ljud guru.

På sidan du hänvisade till står bla

"Ombyggnad av lägenhet eller vind

Som undergolvskiva används minst 2 st 16 mm spånskivor eller 1 st 16 mm spånskiva tillsammans med 1 st 13 mm golvgipsskiva."

Måste jag använda spån/gips under eller funkar det som du säger med spån över bara?

Vilket av ovanstående eller dubbla gips / nedpendlat tak i våningen under ger bäst dämpning?
 
kodrod skrev:
tack för svaren, du borde ha benämningen ljud guru.

På sidan du hänvisade till står bla

"Ombyggnad av lägenhet eller vind

Som undergolvskiva används minst 2 st 16 mm spånskivor eller 1 st 16 mm spånskiva tillsammans med 1 st 13 mm golvgipsskiva."

Måste jag använda spån/gips under eller funkar det som du säger med spån över bara?

Vilket av ovanstående eller dubbla gips / nedpendlat tak i våningen under ger bäst dämpning?
Ovanstående vill jag påstå.... Av den enkla anledningen att gipstaket ej tar han om flanktransmissionen som via golvet tar sig till väggarna osv... Vill man göra mega super duper special magic metoden gör man ALLT :) Inkl hörselskydd....
 
Ok,

Jag har en tilläggsfråga på detta ämne.
Jag bygger nytt med oinredd övervåning.
Vad skall jag lägga in som isolering från början mellan våningarna? Räcker vanlig isolering eller måste jag också köpa alla super ljuddämpade plattor?? :-/

/Mats
 
mats99 skrev:
Ok,

Jag har en tilläggsfråga på detta ämne.
Jag bygger nytt med oinredd övervåning.
Vad skall jag lägga in som isolering från början mellan våningarna? Räcker vanlig isolering eller måste jag också köpa alla super ljuddämpade plattor??  :-/

/Mats
Nej egentligen inte....
I med isolering i bjälklaget om det inte finns...
på bef. bjälkar om där inte ligger ett golv redan så kan man lägga ut stepisolremsor på bjälkarna sedan ett flytande spångolv på detta...funkar kanon ger lite stegljud men det lär du överleva...jag lovar...om du inte har sånna där saker hemma som studsar och hoppar mycket :)

 
Kan man komma med en närliggande fråga?

Renoverar ett badrum på andra våningen, träreglar (70x210) som kommer att förstärkas för att bära golvvärme och klinker. Hur ser en lämplig ljudisolering ut för denna konstruktion? Blindbiotten mellan reglarna och 100 mm isolering, eller något speciell typ av stegljudsskiva?

ut :-/
 
AndersK skrev:
Kan man komma med en närliggande fråga?

Renoverar ett badrum på andra våningen, träreglar (70x210) som kommer att förstärkas för att bära golvvärme och klinker. Hur ser en lämplig ljudisolering ut för denna konstruktion? Blindbiotten mellan reglarna och 100 mm isolering, eller något speciell typ av stegljudsskiva?

ut :-/
Den blir svår att knäcka den frågan.. Svårt att göra någon fjädrande konstruktion egentligen då det ger svikt i ytskiktet och sprickor i fogarna på klinker. Men man kan komma åt det om man lägger spån och gjuter en 5-10 cm tjockkaka betong på för att öka tyngden men det blir ett hyffsat steg in i badrummet då tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.