Jag har satt 70% av all panel runt huset.
Vi badade panelen i järnvitriol och lät den stå i några veckor innan montering.
Undertiden bytte fönstren till pvc. Nu har vi monterat panelen och kört faluröd som färg till foder och salning runt fönster och dörrar.
Vi valde att inte täcka fönster pga att vi behandlade panelen innan uppsättning.

Är sjukt nöjd hittills. Ska försöka lägga upp nån bild när jag funderat ut hur man gör.
 
Det går utmärkt att spruta på lösningen och sedan jämna till det med pensel/borste. Men det är enklare att svabba på innan det är uppsatt. Takutsprång och takreglar har jag behandladat efter uppsättning, med lyckar reultat.
Sedan kan man hoppas att panelen överlever tråden....
 
Problemet är att jag har tre veckors semester, en familj som vill till Kolmården och ett hus som ska kläs om. Dessutom så har jag aldrig gjort något så omfattande tidigare så om jag kan kapa tid genom att slippa vänta en vecka på att virket ska torka så är det guld värt. Jag är inget proffs direkt även om jag i alla fall sett en hammare ett par gånger tidigare. :D
Antar att jag kommer att stöta på problem som äter tid i alla fall...
 
Behandlar du brädorna på kvällen kan du sätta upp dem dagen därpå, de behöver inte torka mer än så. Har du riktigt bråttom kan du sätta upp dem direkt, en kladdar, en spikar.
 
Läste att någon satt brädorna med spikpistol och fått fula stänk, är det något du märkt av?
 
Jag sprutade ett hus på ca 70kvm med tryckspruta, en sån man pumpar upp tryck i, jag penslade inte efter annat än där det var riktigt trångt....
Sprutar man ganska rikligt så blir det bra, vist får man lite skiftningar ibland och missar nåt ställe men det var bara att spruta på mer, efter några veckor så är fasaden jämn i färgen.
Tog mig ca 1 dag att spruta och 1-2 dagar för - efter arbete, täckning plocka ner å upp rännor osv
 
Hej
Sitter du trångt till med tid så är mitt råd doppa brädorna. För ett hus på 60 kvm tog det mig 2,5 timmar inkl bygga ett plastat kar och en fikarast. Men det är klart att skjuta på det sparar dig ett par timmar men i gengäld kostar det dig kanske lika många dagar i efterhand...

Ang skvätt från spikpistol så låter det märkligt. Låter du dem torka över natten så borde det inte skvätta. Och om du inte gör det kan jag inte tänka mig att det ens syns.Man kan inte jämföra vitriol med färg för tack vare att det regnar mm på det och rinner så upplever jag att det snudd på har en självtäckande effekt om det är små fläckar man missat. Rent målningsmässigt så har jag svårt att se något lättare att stryka på brädorna. Bara svabba på och sen tålmodigt vänta på att det ska gråna. Med tonvikt på tålmodigt. Min fasat gick från gyllengul när den var nybehandlad (virket var nog väldigt nysågat) till gulgrön efter 2-3 mån, sedan typ tryckimpregneringsgrön efter ca 1/2 år till att nu efter 8-9 månader ha intagit en mörkgrön/grå ton på syd och västfasaden och mer grågrön på ostsidan och nästan grå på norrsidan. Men man får nog ge det ett halvt år till innan man tycker det är riktigt bra (grått) för att sedan successivt ljusna i nyans kommande år.

Under våren nu har nyansförändringen gått relativt fort.
 
Redigerat:
Hej,

Vi håller på att bygga nytt och fastnat för järnvitriol.
Vi ska ha vitputsade väggar och delar av fasaden med murad gråsten.
Gavelspetsar i liggande panel.

Vi hade tänkt att allt trä ska behandlas med järnvitriol, panel,takfot, underlag, vindskivor m.m

Hur mycket lakar den ur? Hur länge cirka? Något man bör oroa sig för på den vita fasaden? Är det svårt att få bort?

Om jag förstått rätt så är det pga regn den lakar ur, så behandlat virke som inte utsätts för regn kan väll inte laka ur? (Underlag, låda, takfot)
En droppplåt mellan panel och puts är kanske att föredra?
 
Redigerat:
Ja.. Jag är ingen expert men har satt 80% av huset nu med järnvitriolad panel.

Av den hemläxan jag gjorde innan så var/är det ett jätte snack om att den lakar ur och missfärgar, och de kanske den gör beroende på hur man behandlar den. Jag kan bara ge min erfarenhet.

Jag doppade brädorna och staplade om dom med mycket strö mellan lagren. La några plåtar ovanpå och lät alla sidor vara öppna så att panelen kunde torka ordentligt.

Ca 4veckor efter började monteringen och då var panelen helt torr.

På framsidan av huset har nu panelen suttit i drygt en månad, och vid flertal tillfällen har det regnat, en dag blåste det så allt regn hamnade på väggen så den vart helt dyngsur.

Det har ännu iaf inte runnit nått Järnvitriol, har pvc fönster och betongplatta/murad torpargrund.

Vem vet, kanske att det till hösten eller till våren börjar trycka ur sig men jag hat svårt att tro det.

Så mitt tips är, doppa brädorna, dränk dom innan, låt torka, montera och njut!
Sjukt Nice att se panelen mörkna mer och mer
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
@jlindgern: jag hade inte kört med järnvitriol under de förutsättningarna. Det finns inget som binder järnvitrolen till trät som en tradistionell färg gör. Blir det blött så kan delar av behandlningen följa med vattnet vidare ned på delar under. Järnvitriol och kalk/cement är ju ingiridenser i färg, och endast det två gör att det bir gult.

Men problem är till för att lösas, så ett sätt är att låta panelen gulna utomhus innan uppsättning, behandla varsamt (ej dränka i kar) och låt plast hänga nedanför för att skydda putsen de första månaderna. Att låta panelen gulna först gör att det behövs mindre av lösningen samt att det blir snyggare grått fortare.

Tror det finns en bild i tråden hur järnvitriol påverkar ex gjutna fundament.

Ett annat alternativ är att köra med cederträ, det grånar väldigt fort utan behandlning,
 
Bifogar en bild på hur behandlingen kan missfärga cement/betong. Jag skulle påstå att efter 3-6 månader är risken minimal, då har överskottet regnat bort. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna missfärgning fick jag nästan direkt efter panelen var uppspikad. Cement plattorna har jag lagt dit senare och de har klarat sig.

Notera också de galvade spikarna, bilden togs idag, ett antal år efter panelen spikades. Läget är nordöst, dvs lite sol.
 
Vi skippade vindskivor låda underslag osv. Det blir endast gavelspetsarna. Kommer göra ett lite större droppbleck som vi trär ett kabelrör på som får leda bort vattnet de första åren. Allt för att minimera risken att det kommer på putsen.

Vi köpte en Martinsson panel som var behandlad från fabrik. Någon som har erfarenhet av det?

Den har legat packiterad, buntad och packad utan strö men med plast.
Plasten verkar det varit hål på.

Vi packade upp panelen i går och såg detta,
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer detta jämna ut sig? Blev lite nojig :confused:
Fans även lite färg (torr) på ströen, risk att det färgar av?
 
Redigerat:
Intressant tråd... Jag har själv skrivit en tråd om vårt sioobehandlade hus som inte blev alls bra. Tråd: https://mobil.byggahus.se/forum/fasad/211857-sioo-pa-fasad-4.html#post2312254
Funderar på om jag kan tvätta bort all behandling och dra på järnvitriol i efterhand.
Har även testat lite med tjärvitriol från Auson men vågar inte testa en ny grej till innan jag sett visningshus. Dom har ju i princip inte ett enda hus att hänvisa till än och det huset dom t.ex har på sina burkar är behandlat med just järnvitriol.
Det lilla jag sett med tjärvitriol ser väldigt brunbetsade ut. Men en spännande produkt dock!

Ni som har järnvitriol hur ser det ut när det suttit några år?

Har spanat på intressantahus.se och där kan man ju se hur fina fasader som helst med just järnvitriol men man är ju nyfiken på hur det ser ut med några år på nacken...
 
@jlindgren: "färgvecken" är svårt att svara på vad de beror på, gissar på att det kommit in vatten i paketer. Testa med att skura brädorna med vatten och se om det jämnar ut sig.

@jannecarlsson: jag vet inte om behandlngen gör skillnad i ditt fall, kan posta några bilder i tråden till våren hur det ser ut då hemmavid.

Till er andra som behandlat era fasader med järnvitriol, varför inte posta lite bilder så man kan få mer erfarenheter från olika förutsättningar.
 
Panelen blev reklamerad. Ny på väg. Så det löste sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.