Har hittat en tomt som vi verkligen vill ha och som har en privat ägare. Problemet är att det går en kraftledning rakt över tomten, ungefär där vi vill placera huset. Det är en isolerad, svart kabel mellan trästolpar.

Har varit i kontakt med Vattenfall som säger att det är en 11 kV kabel. Deras enda inlägg är att huset måste ligga minst fem meter från kabeln.

Det är enlig dom inga problem att gräva ner kabeln, men eftersom det rör sig om två spann blir det en kostnad på ca 30 000.

Hur skulle ni göra? Skulle ni köpa tomten över huvud taget? Om vi gräver ner kabeln kommer den komma upp ca 50 m. från huset. Kan det vara någon fara?
 
S
Jag skulle definitivt inte köpa! Kommer inte ihåg maxavstånd från byggnadsdel till kraftledning nu (då pratar jag sidled, under får man inte bygga) men jag tycker 5 meter låter väldigt lite till högspänning, skulle vilja lägga på en nolla där.
 
Vi köpte en tomt med 10 kV kraftledning över. Ledningen bestod av "blanktråd" och man fick inte bygga närmare än 6 m i sidled.

Men tidigare ägaren hade byggt en "extra" sommarstuga på 12 kvadrat rakt under ledningen, ut över sin egna, och fått bygglov på detta från kommunen  ::) snacka om att kommunen har dålig ordning på ledningar och regler.

Vi frågade ledningsägaren före köpet av tomten och fick veta att ledningen skulle försvinna = grävas ner på annan plats, pga överbelastning (fanns beslut på det).
Men det dröjde 5 år efter vårt köp innan den försvann  >:(

 
11 kV är väl knappast högspänning, lägg till en nolla så börjar det bli spänning... idag pratas om maxspänning  800 kV. Strålningsmässigt är alla elledningar i huset på ½ meters håll på 0,28 kV (och kanske än mer din mobiltelefon) långt värre strålningskällor än denna kraftledning blir på 5 m håll. 10 m bort är kraftledningen helt försumbar i en jämförelse.

Så om du ska köpa eller inte beror på hur du ser på tomten i övrigt. Inte elfysikens fundamenta. En svart kabel över tomten på "solsidan" skulle jag nog inte vilja ha, men på en "baksida" skulle den nog inte göra mig ett dyft. Du kan ju dessutom som sagt gräva ner alltihop för ca 30 000 och bli av med kabeln för gott.
 
Tja, det var ju väldigt olika svar. Min tanke har väl varit som Fogarbos, det är ju inte en 130 kV lina det är frågan om...

Det som ställer till det lite är ju att den går precis över där vi planerar att lägga huset, och därför måste vi gräva ner den. När vi gör det får vi ingen kabel över tomten. Det blir en stolpe där den går ner i jorden ca 50 meter från huset och en stolpe i hörnet av vår tomt, kanske 30 meter från huset.

Men detta är om vi gräver ner ett spann á 15000. Tar vi ett spann till försvinner stolpen från tomten till en betydligt längre bort. Fast då måste Vattenfall gräva på grannens åker, och det kanske blir lite surt...

Det är ju tråkiga pengar, men om priset för tomten är det rätta kanske det kan vara värt det? Och det borde väl inte vara någon fara med strålning från en 11 kV kabel på 50 meters håll?
 
Får du kabeln på 50m avstånd så blir fältet knappt mätbart från kabeln.

Om du köper en tomt någonstans utan kabel så är det gansak stor chans att där går en liknande kabel ute i gatan elle över en granntomt som du inte vet något om.

Fältet från dina egna 230V ledningar inne i huset blir 1000 tals gånger starkare än fältet från kabeln på 50m avstånd.
 
Och det borde väl inte vara någon fara med strålning från en 11 kV kabel på 50 meters håll?
Strålningen minskar rent fysikaliskt med kvatraten på avståndet. Om du sätter den strålning dina elledningar på 280V  i väggarna ger dig på 2 m håll via din sänglampa som normvärde, blir strålningen från 11 000V-ledningen på 50 m avstånd ca 7 % av denna på 2 meters håll knappast mätbara strålning från dina elledningar i väggen. Det finns sedan många andra strålningskällor som är långt starkare omkring dig. Så detta skulle jag inte oroa mig för. Din mobiltelefon ger dig förmodligen mer strålning än alla andra "elledningar" tillsammans.  ;)
 
Jag tycer inte att strålningen skall vara avgörande för din fråga om du skall flytta ledningen. Använder du mobiltelefon så är strålningen från den när du pratar många gånger höre än en 11Kv ledning.
Du skrev att det var en kabel och en kabel är oftast utformad så att magnetfälten tar ut varandra och strålningen minskar därför.
Beträffande avstånd så är det så att det horisontella avståndet skall vara minst 5 meter vid en ledning med max 55Kv.
Beträffande bygglov så är det så att den som utfärdar bygglov samt även den som utför själva byggarbetet skall känna till dessa regler.
Kolla med vattenfall om de kan tänka sig att skriva in en överenskommelse i din offert där det står att du får tillbaks pengarna eller iallafall en del av pengarna om det visar sig att dom kommer att gräva ner resterande delar av ledningen innom en snar framtid.
 
Fogarbo skrev:
... elledningar i huset på ½ meters håll på 0,28 kV ...
Fogarbo skrev:
... elledningar på 280V  i väggarna ...
280 V?!?
Jag har 230 V i mina ledningar.
 
Fogarbo skrev:
11 kV är väl knappast högspänning, lägg till en nolla så börjar det bli spänning... idag pratas om maxspänning  800 kV. Strålningsmässigt är alla elledningar i huset på ½ meters håll på 0,28 kV (och kanske än mer din mobiltelefon) långt värre strålningskällor än denna kraftledning blir på 5 m håll. 10 m bort är kraftledningen helt försumbar i en jämförelse.

Så om du ska köpa eller inte beror på hur du ser på tomten i övrigt. Inte elfysikens fundamenta. En svart kabel över tomten på "solsidan" skulle jag nog inte vilja ha, men på en "baksida" skulle den nog inte göra mig ett dyft. Du kan ju dessutom som sagt gräva ner alltihop för ca 30 000 och bli av med kabeln för gott.

Ska man vara petnoga så är 11kV mellanspänning. Det är först vid 36kV (tror jag) att gränsen går för högspänning. Men man brukar i vardagligt tal säga att spänningar över 1000 volt är högspänning.

800kV?? det har jag aldrig hört. 400kV är väl det som går i det svenska stamnätet.

Och att strålningen skulle vara högre runt en 230V-ledning istället för runt en högspänningskabel tror jag verkligen inte på. I en installationskabel har du en skärm som skyddar mot strålning och magnetiska fält. Det har du inte i en högspänningskabel (energiverkskabel). Och verkligen inte runt blanka ledningar.

// DeBe
 
Mikael_L
Jag tycker ni ska koncentrera er helt och hållet på tomten och tänk bort den där ledningen.

När ni har vridit och vänt det hela tillräckligt mycket för att vara säker på att det verkligen är Drömtomten så anser jag att lägga 30-45 tusen för att få bort ledningen är ganska små summor (men iofs ändock småsurt) i hela husbyggnadsbudgeten.

Det finns annat som är minst lika surt men ändå inte ger något i slutänden, t.ex. kostnader för byggfelsförsäkringar, KA, byggström osv osv. (OK KA kanske ger något i sluändan, iaf om det höll på att bli fel någonstans =)

Men jag tror att om huset i övrigt blir riktigt lyckat kommer ni ett år senare inte ens att minnas att ni la ut pengar för ledningsflytt .

Och som redan avhandlats, kommer ledningen bort en bit så är det ingen risk med magnetfält och elektromagnetiska fält.
 
Och att strålningen skulle vara högre runt en 230V-ledning istället för runt en högspänningskabel tror jag verkligen inte på. I en installationskabel har du en skärm som skyddar mot strålning och magnetiska fält. Det har du inte i en högspänningskabel (energiverkskabel). Och verkligen inte runt blanka ledningar.
De flesta installationer är ju med VP rör och Fk. Där finns ingen skärm. Det är väl i princip bara kulo som kan sägas vara skärmad.

Nyckeln här är avstånd. 230V ledningar har du på typ en meters håll var du än befinner dig i huset. Strålningen avtar i kvadrat med avståndet. Dessutom så är ju en nedgrävd ledning i någon mån skärmad av marken (troligen ingen perfekt skärm, men ändå). Just när man sover så har man oftast elledningar på betydligt kortare avstånd än en meter (sänglampa, klockradio etc). Och sover gör man en stor del av dygnet.

 
Lessen att jag skrev 280 i st för 230 V i brådskan, men detta ändrar ändå ingenting i sak om strålningens (omätbara?) värden från en 11 kV-ledning på 50 m avstånd. Jag råkade läsa i tidningen att ABB i Ludvika i dagarna invigt en teststation för 800 kV ledningar för nya order på ledningar för kraftöverföring ... därav siffran 800 kV  :-[
 
800Kv har funnits sedan slutet av 70- talet, dock inte installerat i Sverige. Det var meningen att det skulle blivit sådana ledningar mellan kärnkraftverken, men det stoppades i samma anda som stopplagen om kärnkraftutveckling (det är ju i Sverige förbjudet i lag att att tänka på nya reaktortyper). 800 KV ledningarna skulle kunna göra det enklare med en ytterligare kärnkraftsutbyggnad därför förbjöds de.

 
S
Citat från svenskenergi.se:

"Frågan om det finns miljö- eller hälsoeffekter av kraftfrekventa elektriska och magnetiska fält kan ännu inte besvaras säkert och entydigt. Vissa studier på celler tyder på att effekter kan förekomma medan djurexperiment inte ger belägg för att de fält som förekommer i vår omgivning leder till negativa hälsoeffekter. Statistiska studier på människor - så kallade epidemiologiska studier - ger ingen entydig bild. När det gäller risker för barn talar dock det samlade epidemilogiska underlaget för att en långvarig exponering på över 0,4 µT ökar riskerna för leukemier. För vuxna finns däremot inte några tydliga samband mellan exponering och ökad frekvens av olika sjukdomar."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.