123abc skrev:
Det krävs alltså längre spik än skruv, 90mm spik är lite för klent till stomme.
Om 90 mm spik är för kort till stomme kommer nog dom flesta villor snart rasa ihop 😀.
I en vanlig husstomme blir det i princip ingen axiell belastning på spiken utan bara sidokrafter.
 
larsbj skrev:
Om 90 mm spik är för kort till stomme kommer nog dom flesta villor snart rasa ihop ��.
larsbj skrev:
För att ersätta 90 spik är 120 skruv lämpligt.
Till stomme är det fullt tillräckligt med inomhuskvalite typ elförzinkad eller obehandlad.
Så med spik anser du att 90mm räcker men för skruv så är det istället 120mm, du har rätt till din åsikt men jag håller inte med.
 
Redigerat:
90mm funkar hur bra som helst i en stomme till ett hus , men en altan så skulle jag gå upptill 100 och handspika
 
Kallebo skrev:
Vi demonterade en altan skruvad med trallskruv nyligen. Bygger jag en altan till mig själv eller någon nära bekant så är det bättre att spika..

Gillar spik allmänt bättre än skruv just för möjligheten att lätt kunna demontera delar med kofot. Byggde en friggebod hos svärföräldrarna och skruvade stommen, de få skruvar som blev fel fick jag ändå inte ut eftersom jag drog sönder gängerna innan jag fått ut skruven... skruvar från byggmax :/
Förklara, "drog sönder gängerna"? Har jag inte lyckats med det däremot skallarna med vanlig skruvdragare.
När jag lossar t.ex. gammal trall eller drar större skruv är det mutterknackare som gäller, förstör inga skallar, minimalt med avdragna skruvar och framför allt sparar det armbågen som en vanlig dragare gärna vrider till då man oftast kör den i låst läge utan moment. Har senast lossat 15 år gamla rostfria trallskruv med stjärnskalle (Byggmax) i en brygga utan problem där vi ville återanvända stommen, men utan knackaren hade det varit kämpigt.
 
När vi skulle demontera vår altan för att dränera om grunden så drog farsan sönder två bits innan han konstaterade att ok då, jag gjorde tydligen rätt som bröt med kofot istället för att försöka skruva. Det blev med andra ord rätt många spräckta trallbrädor.

(Han såg mig bryta och frågade varför jag inte skruvade, jag svarade att skruvarna satt för hårt, så han skulle minsann visa mig att det berodde på min klena billiga skruvdragare.)
 
Jag upplevde när jag byggde friggebod och skulle dra lite reglar, att när jag skruvade så gick inte allt ihop redigt, gick jag över till spik så drog det mycket bättre = mindre glipor. Jag var innan inställd på att skruv var bättre, men nu tycker jag tvärtom efter den upplevelsen. Skruv har däremot sina fördelar när man bygger trädäck och liknande!
 
Om du får glipor mellan de stycken du skruvar ihop så använder du fel skruv eller för klen skruvdragare.
Normalt sett och med rätt skruv ska skruvar ge upphov till mycket större presskraft än spik.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
K
Svar till Anders ovan

Drog sönder spåret i skallen ska det vara. Bra tips med mutterknackare, får försöka med det nästa gång jag måste lossa en skruv.
 
Redigerat:
xdigger skrev:
Jag upplevde när jag byggde friggebod och skulle dra lite reglar, att när jag skruvade så gick inte allt ihop redigt, gick jag över till spik så drog det mycket bättre = mindre glipor. Jag var innan inställd på att skruv var bättre, men nu tycker jag tvärtom efter den upplevelsen. Skruv har däremot sina fördelar när man bygger trädäck och liknande!
Du ska välja en skruv som har en slät del som motsvarar minst materialtjockleken på det som man dras fast.
Sedan finns det tillfällen när man inte har just den skruven, men med tillräcklig stark maskin så brukar det inte vara några problem. Har ett 15-tal olika skruvstorlekar (Grabber) och det fungerar nästan alltid.
 
Kallebo skrev:
Svar till Anders ovan

Drog sönder spåret i skallen ska det vara. Bra tips med mutterknackare, får försöka med det nästa gång jag måste lossa en skruv.
Misstänkte det, jag hade samma problem innan jag blev med mutterknackarna. Min fru använder bara det då hon tycker den är enklast för henne som inte alltid orkar hålla emot utan att det kan rappa i skallen, även torx.
 
AndersS skrev:
Du ska välja en skruv som har en slät del som motsvarar minst materialtjockleken på det som man dras fast.
Sedan finns det tillfällen när man inte har just den skruven, men med tillräcklig stark maskin så brukar det inte vara några problem...
Alternativt så förborrar man regeln "som man drar fast".
Det tar lite extra tid, men ger ett säkert förband.
 
KnockOnWood skrev:
Alternativt så förborrar man regeln "som man drar fast".
Det tar lite extra tid, men ger ett säkert förband.
Går alldeles utmärkt, vågade inte föreslå det i vårt stressade samhälle (y)
Eller om skruven redan har en skärande spets.
 
När du har spikat lite som amatör så slår iaf jag ca 1 tum per slag vid skråspikning.

Så skråspika 4x4" i syllen går ju snabbare och mycket billigare.

Varför inte lära dig spika?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Problemet är inte för klena maskiner eller fel skruv, snarare att spiken drar bättre, jag upplever att dom suger fast på ett helt annat sätt, skruven vill gärna sjunka i i materialet, spikarna sjunker inte in på samma sätt! :)
 
Självborrande skruv av god kvalitet så uppstår inte problemet om virket är av god kvalitet och dimensionen rimlig - man behöver ju inte dra Franska oborrat. Sedan om man gör golvbjälklaget först och bygger väggarna som ramar liggandes så kan man måtta efter golvbjälkarna (som förutsätts ligga rätt) och dra ihop utan att det rör sig så mycket. Byggde min vedbod så och det var rätt praktiskt, metoden kanske funkar bäst på enklare byggnader men jag byggde golvbjälklaget, trallade ovanpå och reste väggarna på en dag utan alltför mycket svett och det blev rätt rakt. Och jag skruvade plankorna på väggreglarna också men det gick fort när man fått in tekniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.