Hur gör ni

  • Antal röster
    43
Moving
KnockOnWood skrev:
Jag hade varit nöjd om det i alla fall var sommar på "sommaren" :wow:
Osedvanligt dålig juni i år vad jag minns men juli ser ut att bli bättre, som är väder och inte klimat men det hör ihop.
 
B
Kryssade i tre alternativ.
- gräset klipsch av roboten som äter el.
- häcken klipps med gammal hedlig manuell häcksax.
- kanter trimmas med trimmer som går på alkylat.
 
M
Lutte skrev:
Kör alla mina maskiner på vanlig 95oktan därför att akrylatbensin är svindyr och att jag arbetar hårt för att få sommar även på vintern
Den miljö som i första hand blir relativt bättre av att använda alkylatbensin är den luft man konstant andas in i sin egen kropp vid användning. Svindyr kanske i ett perspektiv men billig minskning av diverse risker framåt i livet. Det kan bli väldigt hög kostnad för alla somrar man haft på vintern.

Men man tänker ju olika, jag gillar vintern så jag kör alkylat i alla småmotorer.
 
MaxPax skrev:
...
Men man tänker ju olika, jag gillar vintern så jag kör alkylat i alla småmotorer.
Framför allt i snöskotern alltså :)
 
Moving
MaxPax skrev:
Den miljö som i första hand blir relativt bättre av att använda alkylatbensin är den luft man konstant andas in i sin egen kropp vid användning. Svindyr kanske i ett perspektiv men billig minskning av diverse risker framåt i livet. Det kan bli väldigt hög kostnad för alla somrar man haft på vintern.

Men man tänker ju olika, jag gillar vintern så jag kör alkylat i alla småmotorer.
Vi bytte till den stinkande bullrande snöslungan som ersattes av en eldriven.
 
Har alla typer av trädgårds maskiner som är bensindrivna och körs enbart på 95 oktan.
Snart blir man väl offentligt lynchad om man släpper en fjärt.
 
Moving
mekar-anders skrev:
Har alla typer av trädgårds maskiner som är bensindrivna och körs enbart på 95 oktan.
Snart blir man väl offentligt lynchad om man släpper en fjärt.
Tänk på barnen
 
Jag kör en vanlig bensingräsklippare på vanliog 95oktan, min tomt är stor och "krånglig", elklippare med sladd är inte nåt alternativ, laddningsbara fungerar uselt, robotklippare har inte en chans.. handjagare ? ha ha HA..

Å andra sidan klipper jag sällan, kanske en gång i månaden, möjligen två när det växer som värst..

Motorsåg och röjsåg kör jag på alkylatbensin, men det är mest för att dom släpper ut avgaserna precis i nyllet och jag har märkt att jag mår betydligt mindre dåligt av alkylatavgaserna. (Kostar f.ö typ 30:- litern, så typ dubbelt mot 95..)

I huset jag är uppväxt så fick vi en ny granne när jag var i 15årsåldern, dom anlade en enorm gräsmatta (tyckte man då, tror tomten var 1500kvm, själv har jag nu 4400kvm, iofs inte gräs överallt) och ägnade sedan VARENDA JÄVLA ledig dag att klippa den, med motorgräsklippare.. jag vaknade VARJE morgon på sommarlovet av det helvetiska oljudet..

Jag lovar att få golfbanor var lika välklippta som den mattan..

Man kan ju fundera på miljöaspekten, men det som störde mej och andra grannar var oljudet.
 
Gräsklipparen går på el. Kedjesåg har jag både el och bensin. Röjsågen går på bensin. El är bra många gånger både vad beträffar funktion och miljö, men det har sina begränsningar.

Fördelar med el är:
- Det är tyst och luktar inte.
- Man behöver inte tanka.
- Miljö.
- Bensinpriset må ha ringa betydelse när det gäller mina trädgårdsmaskiner, men el är definitivt billigare.

Nackdelar med el är:
- Man måste hålla reda på sladden.
- Klenare maskiner.
 
Fascinerande. I detta forum, där det finns så många maskinälskare, klagar ALLA på ljudet på bensinklipparna. I ett annat forum där man gillar katter, tycker de att jag är fjantig som tycker att sladdklippare är bättre än bensin till små gräsmattor, och att jag är överkänslig som tycker att beninklippare väsnas, det är ju nästan samma ljudnivå. Mycket märkligt, man kan ju tro att just kattmänniskor borde reagera mer på oljudet?
 
Jag är ett undantag från regeln att man inte kan gilla både katter och elgräsklippare. Min elgräsklippare låter avsevärt högre än vad min katt gör. Man kanske måste vara extra tuff själv för att kunna kosta på sig att ha en fjantig gräsklippare. Jag har oftast inget trängande behov av att visa mig tuff, men om jag skall visa mig tuff så gör jag det inte med gräsklipparen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Fascinerande. I detta forum, där det finns så många maskinälskare, klagar ALLA på ljudet på bensinklipparna...
Snick-snack, jag har inte klagat på något ljud.

Men rent allmänt:
Om man flyttar ut på landet för att få njuta av lugnet så har man hoppat i galen tunna!
På sommaren går lantbrukarnas skördetröskor, betesputsar, hötorkar och allt vad de har dygnet runt.
Och de jobbar och står i helgdag som vardag.

Då är det lugnare och tystare inne i stan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det jag klagade på var mer att grannen klippte hela sin jättegräsmatta varje dag, tidigt på morgonen..

Numera har jag såpass stor tomt att jag knappt hör när grannarna kör deras bensingräsklippare, som dom dessutom gör max en gång i veckan, mycket lugnt och skönt.

..När jag bodde inne i stockholm däremot så var det ju ofta grannar som festade på balkongen på sommarkvällar, det var inte lika roligt om man själv skulle upp och jobba dagen efter, det är väldigt sällan man saknar att bo i innerstan.
 
Lutte skrev:
Kör alla mina maskiner på vanlig 95oktan därför att akrylatbensin är svindyr och att jag arbetar hårt för att få sommar även på vintern
Behöver inte alls vara dyr! Det finns alkylat på pump, åtminstone i vissa delar av landet, för bara några kronor mer än vanlig 95. Skulle aldrig komma på tanken att låta barnen vara i närheten av skiten som ryker från en 2-taktare tankad med 95 (t ex utombordsmotorn).

Dessutom längre lagringsbarhet.
 
Redigerat:
Tror jag köper 1-2 dunkar finbensin till klippare och röjsåg varje år => spelar ingen roll att det är lite dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.