Precis blivit färdig med ett möbelbygge och jag lovade mig själv att så snart det var färdig så skulle sågen få sig en genomgång och uppgradering. En av de större ändringar är att hela anhållet måste bytas ut.

Tänkte dela lite tankar och ideér jag har när det kommer till att tillverka eget anhåll till bordsågen...Mitt nuvarande lever inte riktigt upp till kraven. Dessutom så är profilen böjd så det är dags att uppgradera!

Biesemeyer typen verkar vara ett populärt val om man tittar på användare på andra sidan pölen. Våra sågar ser lite annorlunda ut och det är därför svårt att använda sig av standardlösningar. Speciellt om man dessutom har en justersåg så begränsas utbudet ytterliggare. Det enda vettiga alternativet är Allans Eurostyle Fence på VerySuperCoolTools.com (vilket namn, hehe). Han vill ha 279$ för den vilket iofs är ok. men den kostar 80$ att skicka till Sverige, så tillkommer moms och tull avgift.

För dom pengarna kan jag få en tillverkad efter egna specifikationer... Har snott en del ideér rakt av från VSCT, men så får det bli. Fram med digital pennan och börja rita, mao.

MiniMax_1.png

MiniMax_2.png

MiniMax_3.png

MiniMax_4.png

MiniMax_5.png

MiniMax_6.png


Någon som har några synpunkter eller kan komma med egna erfarenheter?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är väldigt skönt att på ett snabbt och enkelt sätt kunna lägga ner anhållet så man får det väldigt lågt. På så vis är det inte i vägen för suva skyddet när man sågar smala bitar. Eller att att man på ett lika smidigt sätt kan dra till baka anhållet så att det slutar innan klingan börjar. Det är för mig två helt ovärderliga fetures som jag inte skulle klara av att vara utan. Förstår inte hur man kan välja ett biesemyer liknade där anhållet är fast. Nu kanske det där går att lägga ner men du har inte ritat in snabblåsningen för att låsa fast skenan och det är inte lika tunt liggande.

Sedan hurvida det löper på en fyrkantig stång har jag ingen erfarenhet av om det är bra eller dåligt. Men på dom jag haft där det är en rund stång som dessutom (jag gissar är centerless slipad) så får man en grym precision. För anhållet bör ha samma vinkel mot klingan på hela stångens längd. Och en annan fördel är att anhållet glider sjukligt lätt på en rundstång speciellt om det sitter ett litet hjul under järnklumpen (som skenan sitter fast på). Det är mycket möjligt att man kan få samma känsla med en fyrkantsstång jag har bara svårt att se det.

Mina två cent
 
Kul att se dig på forumet igen Masses!

Lite tankar:

1) var är bilderna på möbeln?

2) vad är fel på nuvarande anhåll förutom att det är böjt? Böjt går ju att lösa.

3) håller med Pär om rund/fyrkantig stång.

4) tycker absolut att du ska ha en slät vänstersida på anhållet. Rundning i botten är jobbigt, likasåg är det med spår/falser etc, det är inte alltid man har ämnet emot i botten.

5) att snabbt kunna föra bak anhållet (mot dig) är ett måste. Bör inte kräva verktyg utan någon form av fast låsspak. Används ofta.

6) om möjligt, sätt handtaget för att låsa anhållet så långt t vänster som möjligt, du står ju ofta på andra sidan justerbordet när du mikrojusterar anhållet, segt att behöva springa fram o tillbaka mer än nödvändigt.

7) kanske allra viktigast - anhållet får absolut inte rör sig när du låser med spaken. Tror inte det kommer att göra det m din konstruktion, men viktigt att testa i praktiken, annars blir man galen.
 
Det här snubben hade en intressant video. Om det bara är nog stabilt så blir det lite likt incras med exakta positioner.
 
Om hans tid är värt något så skulle en digital lösning vara mycket billigare och enklare och bättre/nogranare
 
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Kul, följer det med stort intresse.

Om du vill sälja en extra så är jag intresserad. Har tänkt beställa en från Allan men inte blivit av dels pga tidsbrist samt fraktkostnader.
 
Tack pöjkar för eran input! (och tack för välkomnandet Daniel :-D )

Bild på möbeln (matbord i solid ek) får skräpa ner ngn annan tråd

Att snabbt (läs verktygslöst) kunna lossa anhållet för att kunna flytta det fram och tillbaka skulle kunna lösas med en annan slags skruv. Alternativt så har man flera aluprofiler i olika längder, men de ska ju lossas oavsett så får se vad jag kan hitte på.

Att kunna lossa och lägga anhållet ner är klart schmutt, dock inget jag personligen använder så ofta. Här kommer spåren i Alu profilerna in i bilden då man kan skruva fast en L formad historia av ngt slag.

MiniMax_8.png


Samma sak gäller för den rundade botten som Daniel nämde. Här kan man sätta fast en Melaminskiva eller ngt liknande med glatt yta.

MiniMax_7.png


Tänker man till när man gör "siktet" så kan man göra den bred nog för olika linjer för olika tillval...

MiniMax_9.png

Jämför man min vartiant mot Allans så är hans mkt bredare och mer utspridd än min kompakta variant.Jag har velat ha låsningen så nära anhållet som möjligt för att få ut så mkt som möjligt av bredden på sågen.
 
Ja jag tycker Jer är intressant att titta på... Kul med lite ungt folk som sticker ut (kan oxå tipsa om tyska Marius )
 
Vist kan man fästa olika plattor/aluprofiler på aluminium profilen. Men varför då inte skaffa en profil son då redan har rätt profil från början?
 
Var är det roliga i det :wow:

Men nu har jag inte en bra profil som passar som har alla dom möjligheterna... Men hittar jag en lämplig så absolut är det värt att överväga
 
gör hela skalan flyttbar i sidled och ställ den så att du läser av skalan direkt mot vänstersidan på anhållet. På så sätt slipper du flera linjer på siktet, det är alltid rätt helt enkelt
 
Tack för tipset Daniel!
 
Äsch, provar 3D printa ut grejerna så man får en känsla av om det funkar.

MiniMax_10.png

Första batchen...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Så där lagom nonchalant "jag printar ut" du är rolig du Masses :)
 
Hehe Pär...! :p

Efter 4h var första batchen färdig, men den gula plasten vart nästan slut

MiniMax_11.png

MiniMax_12.png

så det fick bli en svensk flagg kombo.

MiniMax_13.png

MiniMax_14.png

Imorse stod den andra batchen klar. Vidare meck ikväll med andra ord... :-D

MiniMax_15.png
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.