Vilken lösning är bäst?

  • Antal röster
    17
  • Omröstningen stängd .
Hej
Skall dela av barnens gemensamma rum så de får varsitt, men jag vet inte vilken modell jag skall köra på.
De har idag ett rum i källarplan i vårt sutteränghus på ca 26 m2.
Högersidan är själva sutterängdelen och har ett källarfönster idag. På den sidan kommer vi oavsett att göra hål för ett nytt fönster.
De inskutna väggpartierna är ventilationskanaler som inte kan flyttas.

Som jag ser det har jag 3 alternativ, och jag behöver hjälp att välja vad som blir bäst.

Alternativ 1.
Fördelar: Lagom med arbete, infällda garderober, extra litet förråd.
Nackdelar: Små rum, eventuellt en trång korridor (ca 120 cm bred)
Alternativ 1.png

Alternativ 2.
Fördelar: Maximalt utnyttjande av rumsytan, snyggare lösning utifrån (varsin dörr)
Nackdelar: mycket jobb, dyrare, Håltagning för ny dörr, Kanske svårmöblerat
Alternativ 2.png

Alternativ 3.
Fördelar: Stora rum, lite jobb.
Nackdelar: Konstigt med snedväggar,
Alternativ 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilketn lösning skall jag gå för?:what:
 
D09
Går det att öppna upp mot dörrarna i alt 3 så det inte blir dörr på dörr? Då kanske det skulle gå att öppna dörrarna utåt istållet.. Med risk att dom krockar iofs.. Såvida det inte går att lösa med skjutdörrar
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vilket jobb du lagt ner på ritningar!
Tycker att nr 2 ser bäst ut.
Nr 3 så har du tre dörrar.
Du gillar att bygga, ta de svåraste alternativet!
 
D09 skrev:
Går det att öppna upp mot dörrarna i alt 3 så det inte blir dörr på dörr? Då kanske det skulle gå att öppna dörrarna utåt istållet.. Med risk att dom krockar iofs.. Såvida det inte går att lösa med skjutdörrar
Bra idé att öpnna upp vid ingångsdörren! Jag har ca 20 cm att gå på, på höger sida av dörren. Men jag skulle kunna rycka den nya mellanväggen något mot vänster för att den skall komma i center med öppningen. Skjutdörrar kan bli lurgt då jag inte har plats för att skjuta dörren nånstans.
 
Marcus Bagleborn skrev:
Vilket jobb du lagt ner på ritningar!
Tycker att nr 2 ser bäst ut.
Nr 3 så har du tre dörrar.
Du gillar att bygga, ta de svåraste alternativet!
Nån måsta ju jobba när du är på galej ;-) Har du testat Roomsketcher? Väldigt enkelt och kul.
 
D09
oscar_m skrev:
Bra idé att öpnna upp vid ingångsdörren! Jag har ca 20 cm att gå på, på höger sida av dörren. Men jag skulle kunna rycka den nya mellanväggen något mot vänster för att den skall komma i center med öppningen. Skjutdörrar kan bli lurgt då jag inte har plats för att skjuta dörren nånstans.
Om du monterar dörrposterna så nära övre vinkeln så blir det inte trångt ( räknat med att nedre dörr är kvar ) så ryms kanske skjutdörr. Om du räknat med 100 dörr kanske det går att minska till 90 alt 80

Ett alt är att göra ett valv etc av nedre dörr
 
D09
Lättare i bild ( usel på måla med iphone )

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tycker att

NR1 - mest praktiskt med ett förråd och fyrkantiga rum enkla att möblera. Vikdörr/ drapperi till förrådet ger plats för sko och hatthylla. Rummen bevarar var sin ventilationsventil - bra!

NR2 - överdrivet med 2 dörrar ut som gör besök hos grannen något mer komplicerat men det kanske är meningen? Värmeförluster ökar med en utdörr till för det finns ingen vindfång inne.

NR3 - dörren svänger in över nästan halva rummet när den öppnas. "hallens" vassa hörn svåra att använda till något vettigt. Rummet mister sin ventilationskanal som är så viktig i en källarvåning. Tycker inte om den alls :)
Dom enklaste lösningar är oftast dom bästa så konstra inte i onödan :)
mitt val skulle bli NR1
gaia
 
Redigerat:
#1! Utan tvekan!

Skit i förrådet. Bygg en vägg och placera en skohylla och några hängare där du har ritat förrådsdörren. Sedan en vägg rakt upp mellan garderobsutrymmena och fyll garderoberna med typ elfa-inredning och ett par skjutdörrar. Eventuellt infällda skjutdörrar från hallen in till rummen (dörrarna du ritat är väl 100 cm, du borde klara dig med 90 eller 80 cm).

Du spar en ytterdörr och får dessutom en liten gemensam hall för skitiga skor. Utöver det får du nog bäst ljudisolering mellan rummen.
 
Mikael_L
Jag fattar inte riktigt.
Är nuvarande dörr en ytterdörr? Är det en trappa ner då, ifrån marknivå?

De sista inläggen antyder att det är en ytterdörr, men du har inte skrivit det själv.
 
Mikael_L
gaia skrev:
tycker att

NR1 - mest praktiskt med ett förråd och fyrkantiga rum enkla att möblera. Vikdörr/ drapperi till förrådet ger plats för sko och hatthylla. Rummen bevarar var sin ventilationsventil - bra!

NR2 - överdrivet med 2 dörrar ut som gör besök hos grannen något mer komplicerat men det kanske är meningen? Värmeförluster ökar med en utdörr till för det finns ingen vindfång inne.

NR3 - dörren svänger in över nästan halva rummet när den öppnas. "hallens" vassa hörn svåra att använda till något vettigt. Rummet mister sin ventilationskanal som är så viktig i en källarvåning. Tycker inte om den alls :)
Dom enklaste lösningar är oftast dom bästa så konstra inte i onödan :)
mitt val skulle bli NR1
gaia
Men du glömde att rösta ... ;)
 
Alternativ 1 helt klart. Men gör hallen lite större inåt och känns den smal så brädda det lite då. Gör en skohylla på väggen rakt fram från dörren och klädhängare till jackor sedan gör ni skjutgarderober hela vägen i båda rummen simsalabim billigt, bra, och förvaring. Den brukar inte vara lätt att få till!
 
Hade valt nr 2.
Men inte gjort sovalkov, utan platsbyggd förvaring/garderober i den väggen.
Användbara ytor, inget strul med extra dörrar.
 
Personligen tycker jag nr 3, men även 1:an funkar, men hoppa över dörren till förrådet, sätt ett draperi istället.

En kombination av 1 och 3, med mellanväggen som i 3, men med raka väggar och dörrar som i 1 ger en grund alkov i varje rum där halva sängen går in, eller hyllor eller skrivbord eller hur man nu vill möblera.
 
Tittar på den modifierade variant 3 i inlägg nr 7. Om basen på triangeln är öppen mot rummet nedanför i bild borde man väl kunna sätta två dörrar där istället (i det vidgade ursprungliga dörrhålet) och få två fyrkantiga rum?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.