Vid jordbävningar går skruvar av men spikar flexar :)
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
Oj, det måste jag tänka på! :confused:

Förresten, har du någonsin sett en skruv som har "gått av" vid en jordbävning i hemtrakterna?
 
PerOF skrev:
Först spika och sen skruva - jag spikar inte på skruvade reglar, för annars slår jag sönder skruvarna med hammaren . Exempelvis går det bra att skruva upp väggskivor på en skruvad regel. Men ska man spika upp panel behöver man spikade reglar. Enligt principen sista spiken i så att säga. Jag har nämligen fått för mig att skruvar görs i ett skört material, medans spikar görs i bondjärn och omöjliga att slå av. Med vänliga hälsningar, PerOF
Klicka skrev:
Vid jordbävningar går skruvar av men spikar flexar :)
Det ska mycket till innan TFT 6,0x120mm går sönder.
Jag tror inte det är klena skruv TS avser använda, träskruven ska minst vara dubbla längden mot regeln du ska fästa.
 
Redigerat:
SueCia skrev:
Hur gör de som är lite mer skillade när dom ska spika fast reglarna mot syll/hammarband. Jag måste fan nästan förborra för att få spikarna i en bra vinkel >_<
Du spikar fast en kloss i syllen eller klämmer med tving mot hammarbandet. Men för mig låter det som en metod från stenpldern. Alltså, man måste komma ihåg att allting var dyrt förr. Idag går man till Biltema och köper 6x120 C4 med Torx och drar ihop ramar som man reser efter att ha kollat alla mått med laser. På 70-talet var det helt seriöst så att PZ var dyrare än spår och man fick tänka sig för på allting.

Så, idag skruvar man nog allting. Det tar inte mycket tid med rätt verktyg. Se till att du har en dragare med högt fart och extra batteri. För skivmaterial köper du en specialmaskin med djupanslag. Spik har man väl för råspont och panel.
 
Mikael_L
Nackdelarna med att skruva är att skruven är dyrare och tar längre tid än framförallt spikpistolen.
Och väljer man dålig skruv tillkommer nackdelen att den inte håller bra, den är hårt och dåligt härdad och går lätt av. Jag har t.ex. haft Biltema ankarskruv som gått av redan vid inskruvningen och diverse märken av trallskruv som gått av både här och där efter ett eller två år iskruvade i altandäck.

Välj en OK skruv så har du absolut inga andra nackdelar än pris och tid.
Men får faktiskt några fördelar på köpet också.


Och vad gäller stommen, så är spik eller skruv i huvudsak till för att hålla reglarna på plats tills du fått upp skivmaterialet på väggarna, när det väl är fastskruvat så sitter allt ihop bra med detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nackdelarna med att skruva är att skruven är dyrare och tar längre tid än framförallt spikpistolen.
Och väljer man dålig skruv tillkommer nackdelen att den inte håller bra, den är hårt och dåligt härdad och går lätt av. Jag har t.ex. haft Biltema ankarskruv som gått av redan vid inskruvningen och diverse märken av trallskruv som gått av både här och där efter ett eller två år iskruvade i altandäck.
HECO TFT 6,0x120mm korrosivitetsklass C4 fungerar bra.
Jag har inte upplevt några speciella problem med biltemas skruv.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...skruv-utomhus-100-st-2000028495/?artId=870266
När det gäller rostfria skruvar så spelar tillverkningsmetoden roll.
 
Redigerat:
ja det var väl litegrann min nästa fråga, vad för sorts skruv ska man ha så man inte använder för klena och svaga
mena, dem fyrtummen man fick till spikpistolens såg inte för stora och starka som säga
 
Redigerat:
kulle
För att ersätta 90 spik är 120 skruv lämpligt.
Till stomme är det fullt tillräckligt med inomhuskvalite typ elförzinkad eller obehandlad.
 
Det snackas om tidsbesparing att spika samtidigt som det pratas om 6x120 skruv.
Jag har skruvat hela stommen med just 6x120 och för mig gick det mycket fortare än att slå in spik med motsvarande dimension. Jag tycker att 90mm spik (som är det längsta min picka klarar) känns lite klent till att spika stommen, alltså måste de 4-5 sekunder det tar för min Makita att dra i en 6x120 jämföras med den tid det tar för mig att slå in en femtums spik med hammare. Då är det ingen tvekan om att skruva går fortare.

Mitt hus är dessutom korsreglat med 45x70 (på högkant) både in och utvändigt, där är 90mm spik helt uteslutet.

De stående reglarna skruvade jag i både syll och hammarband innan jag reste upp sektioner av stommen, då slapp jag helt fundera över problemet med att sätta fästelement på skrå.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K
Vi demonterade en altan skruvad med trallskruv nyligen. Bygger jag en altan till mig själv eller någon nära bekant så är det bättre att spika..

Gillar spik allmänt bättre än skruv just för möjligheten att lätt kunna demontera delar med kofot. Byggde en friggebod hos svärföräldrarna och skruvade stommen, de få skruvar som blev fel fick jag ändå inte ut eftersom jag drog sönder gängerna innan jag fått ut skruven... skruvar från byggmax :/
 
larsbj skrev:
För att ersätta 90 spik är 120 skruv lämpligt.
Till stomme är det fullt tillräckligt med inomhuskvalite typ elförzinkad eller obehandlad.
För at ersätta en 90mm spik så krävs en 60mm skruv.
Skruv ska fästa lika långt in i det du fäster i som det du ska fästa alltså minst 90mm vid 45mm regel men 120mm är vanligare i handeln..
Spik ska 2/3 in i det du fäster i alltså 135mm vid 45mm regel, ofta används 120-140mm spik (stomspikpistoler brukar ha 130mm spik).
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Senco-Stomspikare-80-130mm-SN1302
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Stomspik-Plastbandad-Spik-21gr-VFZ-hel-skalle-65-130mm
Det krävs alltså längre spik än skruv, 90mm spik är lite för klent till stomme.
 
Matti_75 skrev:
Vi kröker nedersta centimetern på spiken lite grann.
Behövs inte
 
Om man är ute efter att få det superstarkt så kan man montera balkskor på syll och hammarband för att fästa dom stående reglarna i ;)

Mikael_L skrev:
Och vad gäller stommen, så är spik eller skruv i huvudsak till för att hålla reglarna på plats tills du fått upp skivmaterialet på väggarna, när det väl är fastskruvat så sitter allt ihop bra med detta.
HÖR NI INTE VAD HAN SÄGER!!! :) :) :)
 
S
daugaard skrev:
Om man är ute efter att få det superstarkt så kan man montera balkskor på syll och hammarband för att fästa dom stående reglarna i ;)



HÖR NI INTE VAD HAN SÄGER!!! :) :) :)
Jag kommer lätt köra med balkskor när jag bygger om sen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.