Hade en tanke nu medans jag höll på att såga till reglar osv för blocken till väggar för garage. Dem säger till mig att spika reglarna, är det nån nackdel med att använda skruvar och skruva ihop alla reglar osv som gör att man inte skruvar utan spikar?
känns ju så där roligt om man råkar rubba en regel precis när man skjuter av spikstolen så bli helt galet några mm eller nåt,
fast det kanske är lika säkert/chans på fel oavsett om man spikar eller skruvar
 
en nackdel är ju att skruv är mycket dyrare och tar längre tid
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag har inte spikat en regel i hela huset. Jag har inte bråttom. Skruvar man går det lätt att ta bort och sitter bättre än med spik. Men uppenbarligen funkar det också med spik ;).
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
S
Hur gör de som är lite mer skillade när dom ska spika fast reglarna mot syll/hammarband. Jag måste fan nästan förborra för att få spikarna i en bra vinkel >_<
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
ja den kostnaden kan jag ta plus så länge de är fint väder har iaf nu tre veckor semester på mig ;) plus minus beroende på när takstolarna kommer =)
sen känner jag mig mkt säkrare med en skruvdragare än spikpistol som jag aldrig använt. =)

så dyrare och längre tid? ända nackdel? då vill jag nog skruva =)
 
S
The_Nyll skrev:
ja den kostnaden kan jag ta plus så länge de är fint väder har iaf nu tre veckor semester på mig ;) plus minus beroende på när takstolarna kommer =)
sen känner jag mig mkt säkrare med en skruvdragare än spikpistol som jag aldrig använt. =)

så dyrare och längre tid? ända nackdel? då vill jag nog skruva =)
Sen har du fördelen att det är lättare att rätta till eventuella feltänk med skruv :D
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
SueCia skrev:
Sen har du fördelen att det är lättare att rätta till eventuella feltänk med skruv :D
Precis =)
Men har det inget med att hållbarhet, sitter ihop starkare, stabilare eller nåt så utan ingen skillnad på sånt så då veti om skruva att föredra. =)
 
The_Nyll skrev:
Precis =)
Men har det inget med att hållbarhet, sitter ihop starkare, stabilare eller nåt så utan ingen skillnad på sånt så då veti om skruva att föredra. =)
Jämför skillnaden mellan att dra ur en skruv eller en spik med kofot.
 
imported_Benno skrev:
Jämför skillnaden mellan att dra ur en skruv eller en spik med kofot.
hehe =) ja spiken gissar jag är enklare faktiskt =)
 
SueCia skrev:
Hur gör de som är lite mer skillade när dom ska spika fast reglarna mot syll/hammarband. Jag måste fan nästan förborra för att få spikarna i en bra vinkel >_<
Vi kröker nedersta centimetern på spiken lite grann.
 
  • Gilla
Henrik_75 och 2 till
  • Laddar…
även om det eventuellt skulle bli starkare med skruv så är ju spik ändå starkt nog.
ser ingen fördel med att skruva om man inte räknar med att göra fel :) och när väggen väl står där så är det lättare att ta loss en spikad regel än en skruvad.
 
när väl väggen står där, står den där tills jag dör ;) om ingen olycka händer =)
annars var en fundering. för kan bli vilda västern om jag som nybörjare ska köra med spikpistol. ;)
 
  • Gilla
Halle006 och 1 till
  • Laddar…
Skruv sparar kroppen jämfört med spikning.

Efter många års servande i tennis blev det snabbt en plåga att slå in spik, särskilt över axelhöjd.
Då var det en lisa att i stället skruva med vanlig batteriskruvdragare.
Gäller både vid bygge av väggar och tak.

Och skruv sitter naturligtvis mycket bättre.
 
om man vill att det ska bli riktigt starkt så kan man skruv-limma, och kanske förstärka med nån spik oxå :p
 
Först spika och sen skruva - jag spikar inte på skruvade reglar, för annars slår jag sönder skruvarna med hammaren . Exempelvis går det bra att skruva upp väggskivor på en skruvad regel. Men ska man spika upp panel behöver man spikade reglar. Enligt principen sista spiken i så att säga. Jag har nämligen fått för mig att skruvar görs i ett skört material, medans spikar görs i bondjärn och omöjliga att slå av. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.