Blir det så mycket "bättre" med luftinblandning då?
Vattnet är ju fortfarande nära 100°C.
Man skall ju t.ex. kunna brygga te på det.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag ringde Boverket nu på morgonen angående kranen. Dagens BBR är äldre än de här kranarna, så de står ju inte specifikt med att man inte får ha en hetvattenskran. Det som står med är att man inte får installera något fast som du kan skålla dig på, såsom en hetvattenskran. Det är inte förbjudet att sälja kranarna, däremot att installera dem i bostadshus.

Jag står därmed fast vid vårt beslut att inte tävla ut en sådan kran.
+1 på det beslutet. Alltså, ja det kan tyckas småaktigt att inte tillåta hetvattenkranar men BH är faktiskt ingen myndighet och gör därmed som de själva vill.

Sedan tycker jag jämförelsen med spisar och vattenkokare är orimlig. Spisar och vattenkokare måste bli varma annars skulle maten inte tillagas korrekt och vi skulle få stora problem med matförgiftning. Motorsågar måste kapa träd. En vedpanna måste bli varm för att veden skall förbrännas med ett minimum av utsläpp. Men en vattenkran som levererar 98-gradigt vatten har jag svårt att se att den har något användningsområde.

Samhället brukar tolerera farligheter där de har en funktion och det inte finns något rimligt alternativ.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Men en vattenkran som levererar 98-gradigt vatten har jag svårt att se att den har något användningsområde.
Användningsområdet är väl ganska uppenbart och snarlikt användningsområdet för exempelvis en vattenkokare. I övrigt har jag ingen direkt åsikt i sakfrågan.
 
  • Gilla
mumiemonstret och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Blir det så mycket "bättre" med luftinblandning då?
Vattnet är ju fortfarande nära 100°C.
Man skall ju t.ex. kunna brygga te på det.
Vi har en Quooker och jag tror faktiskt att "luften" gör en jäkla skillnad.

Alla som tror att oerfarna barn eller sömndruckna vuxna av misstag skulle öppna fel kran har aldrig använt en Quooker. Den väser och pyser och stänker och har sig i nästan en sekund innan det kommer ut några mängder med hetvatten. Om detta inte var vad man väntade sig – inte en chans att man inte hinner dra sig undan i förskräckelse!

Jag sätter citattecken runt "luft" för jag tror att det är vattenånga, inte luft, som kommer. I behållaren är ju vattnet över 100 grader, under tryck. När man öppnar ventilen stormkokar det, och det blir en plym av kondenserad vattenånga. Ja, vattenångan är också "skållhet" men har mycket lägre densitet än vatten och skyddar förmodligen något mot brännskador. Och omvänt: hade man blandat in luft hade det ju kylt ner vattnet! Så jag tror att snacket om luft är en gimmick för att lugna folk. Vilket jag alltså anser är onödigt för folk borde vara lugna ändå.
 
Låter som det är precis lagom tid som den där kranen pyser och har sig, för att ett barn ska hinna ta bort glaset och i ren nyfikenhet stoppa dit trynet i stället, för att se vad det är som pyser, åsså kommer vattnet.

Låter som en bra idé att inte installera en sådan där det finns barn.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Jag kan ju helt hålla med om att de inte bör installeras på typ ett dagis, men i hemmamiljö ser jag inga problem. Är barnet så långt att han eller hon når upp till blandaren så är barnet också troligtvis tillräckligt gammalt för att kunna förstå en tillsägelse om att inte trycka in båda vreden eller hur det nu ser ut. Skulle barnet inte förstå detta eller helt enkelt skita i tillsägelsen så är det troligtvis mer fel på uppfostran än något annat.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Jag kan ju helt hålla med om att de inte bör installeras på typ ett dagis, men i hemmamiljö ser jag inga problem. Är barnet så långt att han eller hon når upp till blandaren så är barnet också troligtvis tillräckligt gammalt för att kunna förstå en tillsägelse om att inte trycka in båda vreden eller hur det nu ser ut. Skulle barnet inte förstå detta eller helt enkelt skita i tillsägelsen så är det troligtvis mer fel på uppfostran än något annat.
Jag antar att du inte har egna barn, eller att du har barn som är vuxna sedan länge? Generellt skall man se över sin omgivning regelbundet och avlägsna alla onödiga risker för skador. Jag lämnar inte spikpistoler eller cirkelsågar anslutna utan uppsikt heller, även om det i teorin borde räcka med god uppfostran. Man kanske även borde uppfostra den vuxna befolkningen i riskhantering och riskbedömning?
 
mattiasp skrev:
Man kanske även borde uppfostra den vuxna befolkningen i riskhantering och riskbedömning?
Ja, absolut.
 
falkn skrev:
Jag kan ju helt hålla med om att de inte bör installeras på typ ett dagis, men i hemmamiljö ser jag inga problem. Är barnet så långt att han eller hon når upp till blandaren så är barnet också troligtvis tillräckligt gammalt för att kunna förstå en tillsägelse om att inte trycka in båda vreden eller hur det nu ser ut. Skulle barnet inte förstå detta eller helt enkelt skita i tillsägelsen så är det troligtvis mer fel på uppfostran än något annat.
Barn så små som tvååringar löser eventuella längdmässiga tillkortakommanden genom att dra fram en pall för att komma åt det de tycker verkar intressant. En pryl som frustar och stånkar och dessutom innehåller skojigt vatten lär med all säkerhet kvala in i "intressant"-kategorin. Konsekvenstänkandet är tyvärr inte lika utvecklat som påhittigheten. Snabba är de också.
 
F
Vi vet att alla fönster på tredje våningen är farliga att hoppa ut genom, att alla knivar förväntas vara vassa, att alla eluttag innehåller ström. det finns inte samma förväntningar på en kran i köket och då tycker jag det är bra med ett förbud om produkten inte är supersäker
 
Freddedan skrev:
Vi vet att alla fönster på tredje våningen är farliga att hoppa ut genom, att alla knivar förväntas vara vassa, att alla eluttag innehåller ström.
Nej.
 
thomasx skrev:
Låter som det är precis lagom tid som den där kranen pyser och har sig, för att ett barn ska hinna ta bort glaset och i ren nyfikenhet stoppa dit trynet i stället, för att se vad det är som pyser, åsså kommer vattnet.

Låter som en bra idé att inte installera en sådan där det finns barn.
En unge som släpat fram en pall för att sträcka sin lilla arm över diskhon orkar trycka ner vredet och samtidigt vrida det, får höra pyset och ska då hinna kasta fram ansiktet under kranen... Det scenariot låter som hämtat från en amerikansk rättssal. Men strunt i det, människor har väldigt olika förmåga att se risker i tillvaron.

Kan vi enas om att barnuppfostran är ett laddat ämne med väldigt stor spridning i synsätt? Vissa beskyddar/curlar, andra riskerar/ger frihet och ansvar.

Frågan är om det är demokratiskt att byggnormen helt lyder det ena synsättet, i stället för att låta föräldrarna bestämma. Eller åtminstone oss som inte ens är föräldrar.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
C
Nåja, nu är ju regeln mycket mer generell:
"För att minska risken för skållning får temperaturen på tappvarmvattnet vara högst 60 °C efter tappstället."

Så det har inget att göra med att byggreglerna lägger sig i föräldrarnas sätt att uppfostra barn. Eller barn överhuvudtaget för den delen.

Om man hade förutsett behovet av en kokvattenkran hade reglerna säkert haft ett undantag med lämpliga krav på säkerhetsmekanismer. Men nu är det inte så.
 
Man kan jämför hetvattenkranen med enna annan produkt i närheten som också är farlig och inte helt livsnödvändig, avfallskvarnen.

Det är absolut inte omöjligt att stoppa ner handen i en avfallskvarn och sedan starta den eller för all del starta en avfallskvarn med en hand i.

Båda sitter monterade på diskhon och har ett reglage som måste manövdreras för att de ska starta.
Båda är farliga vid felaktig användning
Båda är fast monterade
Båda går utmärkt att klara sig utan.
Båda fyller en funktion för den som vill bli av med sina matsopor eller vill ha thevatten utan att vänta.

Hetvattenkranen har (på de modeller jag sett) ett reglage med en spärr som måste tryckas in för att den ska starta.
Avfallskvarnen har en tryckknapp utan säkerhetsspärr

Anledningen till att hetvattenkranen blir förbluden är enligt mig att man tolkar den som en tappkran. Om den istället ansågs vara en fastmonterad vattenkokare så skulle inte regeln vara applicerbar. Tanken är ju inte att tvätta händerna i den, lika lite som det är meningen att man ska tvätta händerna under säkerhetsventilen till vv beredaren med 80gradigt vatten.

Det finns massor av produkter som i sin funktion blir farliga. häcksaxar, vedklyvar, kompostkvarna, manglar m.m. Det går att utforma dem så att de t.ex kräver tvåhandsgrepp eller andra spärrar men helt ofarliga kommer de aldrig att bli.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Man kan jämför hetvattenkranen med enna annan produkt i närheten som också är farlig och inte helt livsnödvändig, avfallskvarnen.

Det är absolut inte omöjligt att stoppa ner handen i en avfallskvarn och sedan starta den eller för all del starta en avfallskvarn med en hand i.

Båda sitter monterade på diskhon och har ett reglage som måste manövdreras för att de ska starta.
Båda är farliga vid felaktig användning
Båda är fast monterade
Båda går utmärkt att klara sig utan.
Båda fyller en funktion för den som vill bli av med sina matsopor eller vill ha thevatten utan att vänta.

Hetvattenkranen har (på de modeller jag sett) ett reglage med en spärr som måste tryckas in för att den ska starta.
Avfallskvarnen har en tryckknapp utan säkerhetsspärr

Anledningen till att hetvattenkranen blir förbluden är enligt mig att man tolkar den som en tappkran. Om den istället ansågs vara en fastmonterad vattenkokare så skulle inte regeln vara applicerbar. Tanken är ju inte att tvätta händerna i den, lika lite som det är meningen att man ska tvätta händerna under säkerhetsventilen till vv beredaren med 80gradigt vatten.

Det finns massor av produkter som i sin funktion blir farliga. häcksaxar, vedklyvar, kompostkvarna, manglar m.m. Det går att utforma dem så att de t.ex kräver tvåhandsgrepp eller andra spärrar men helt ofarliga kommer de aldrig att bli.
Finns ju en stor leverantör som löst detta på ett smart sätt, det är bottenpluggen som startar kvarnen. Problem solved.

Dessutom är det svårt att "ta fel" som i dina exempel. Jag anser att hetvattenkranen är farlig för människor som inte är införstådda med vad det är. Jag hade själv antagligen klarat av att släppa på vatten t.ex. hemma hos en kompis, men jag hade nog inte förstått vad det var för något omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.