IP Only värvade kunder i mitt område till blivande fiberinstallation och jag anmälde mig glad i hågen. Äntligen!! Efter 6 månader kom de och grävde ner ett rör från tomtgräns till husvägg som en förberedelse. Spännande. I går ringde de och meddelade med beklagande att jag var undantagen från erbjudandet! Orsaken var att jag bor i sista huset på min gata och ingen annan har anmält sig här. Det skulle bli för långt (läs DYYYYRT) att gräva ner en fiber enkom för mig.

H-L-V-T-E!

Nu är frågan. Kan jag erbjuda mig att själv fixa fiber från deras fördelning (var det nu blir) till mitt hus. Att gräva är inte ett alternativ, det är jag (och IP Only) alltför väl medvetna om. Marken är stenig minst sagt! Men att hänga upp en fiberkabel i telefonstolparna är ju en framkomlig väg. IP Only vägrar att hänga upp en kabel. Skall de installera så är det i marken. Men kan jag "flytta" min anslutningspunkt från huset till deras fördelning och där ha min anslutning med en privat fiberkabel hängande i telefonstolparna fram till huset?
Möjligt?
 
Har du har ett rör från gatan till huset men det vägrar dra längs gatan fram till röret?
Ni hade fått ett erbjudande och ingått ett avtal och de har påbörjat arbetet och grävt ner ett rör mellan hus och gata men nu helt plötsligt vill det bryta det ingångna avtalet, har jag förstått rätt?
 
Jag har fått ett brev att min anmälan är registrerad, men något formellt avtal har inte dykt upp. Ändå så har dom påbörjat jobbet. Märkligt!
 
Redigerat:
Om du har skickat in en intresseanmälan och de har påbörjat arbetet så tror jag att du har goda möjligheter att hävda att ett avtal är ingånget.
Om jag var du så skulle jag börja med att ta kontakt med konsumentombudsmannen i kommunen.
 
............... och de har påbörjat arbetet så tror jag att du har goda möjligheter att hävda att ett avtal är ingånget.
Jag har kontaktat IP Only med just det argumentet så får vi se hur dom reagerar på det.
Återkommer när jag fått svar...
 
Se där! Nyttig information. Tackar för det!!
 
En intresseanmälan är väl inte bindande från någon part? Vad sa Konsumentverket?
 
-MH- skrev:
En intresseanmälan är väl inte bindande från någon part? Vad sa Konsumentverket?
Nej, men jag har fått ett antal brev adresserade till mig med information om installationen,
och jobbet är också påbörjat. Det är enligt konsumentfolket här i kommunen och
Telekområdgivarna ett starkt argument att leverantören har accepterat beställningen och
att det då finns ett de facto kontrakt oss emellan. Förvisso inte 100%-igt men starkt nog
för att jag skall ha ett case här!
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Själv tycker jag det känns lite märkvärdigt att påbörjat arbete skulle innebära kontrakt. Har du beställt något?

Jag har bara skickat in intresseanmälan, och de gräver som bara den. Snart skall de installera i huset. Betyder det att jag måste betala? Kostnaden är inte satt, vad jag vet.

Ingen som har något avgörande som de känner till?
 
Har nyss fått Fiber installerat, men kollade på gamla s k intressenamälan. Där dtår det inte intressenamälan utan "Beställning" sedan skriver dem ytterliggare att att beroende på hur många som beställer kan de säga "Ja eller Nej" men hur det är enskilt vette tusan.
 
O
Det kan vara värt att försöka bråka om... Man vill inte vara utan fiber!
 
harry73
Om de inte vill ge dig fiber får de också ta bort den ledning de grävde på din tomt och betala skadestånd för att de förstörde din tomt :rolleyes:
 
Det finns så många inlägg här som börjar: Varning för.... Därför är det roligt att kunna skriva
ett positivt inlägg som skillnad. Jag blev idag uppringd av IP Onlys kundtjänst som meddelade:

"Vi har tänkt fel! Givetvis skall du ha fiber eftersom du anmält dig. Vi kommer att gräva för fiber
hela vägen och förbereda för fiber även till grannarna, för att förr eller senare kryper de till korset
och då har vi redan gjort alla förberedelser. Förr eller senare hade vi blivit tvungna till det i alla fall"

Kudos till ett företag som står för sina misstag och erkänner dem och står upp för att rätta till det!!
 
  • Gilla
Norlen och 7 till
  • Laddar…
harry73
Grattis (y) :beer:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.