Tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska göra en ö av häcken tillsammans med ö 1 och 2. Sedan ska jag dra guidekablarna. Har ni några förslag på lösningar? Det hade varit bra att dra en guidekabel ut utanför häcken via framsidan, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Om jag kopplar in den planerade ön runt häcken nere vid soptunnan, så skulle jag behöva korsa kabeln till den med guidekabeln. Om jag inte korsar den så blir slingan över 400m. Om jag går andra vägen så blir det ju ingen guidekabel på framsidan, bara utanför häcken. Baksidan är ju enklare, antingen går jag till vänster ner mot carporten, eller så drar jag den till höger fram till bärbuskarna.Men som sagt, största problemet är framsidan. Ett annat problem är när den går medsols efter gränsslingan. Den går fram till ö3, där kommer den av sig, vänder och kör 300 m åt andra hållet till stationen. Några förslag på detta problemet?
 
Tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte världens snyggaste streck och så men så här hade jag nog gjort. Med lite modifikationer beroende på vissa avstånd. Guide 1 kanske blir bättre att ansluta i nedre högra hörnet istället om det är väldig smalt mellan häcken och den lilla ön strax över.
 
-Använd GPSen och guider, och skippa gränsslingan. Min går aldrig efter den ut/in till laddarn.
-Det är väl inga problem med mer än 400m kabel. Enda problemet är väl i så fall att den är dyr. Funktionsmässigt funkar det dock. Jag har ca 550 meter. Finns de som kör 7-800 meter. Quicks förslag borde funka bra. Tar nog dock lång tid att klippa remsan...om den är smal.
-Jag skulle "ö"-at in alla fasta hinder. Har 11 öar själv och låter den bara krocka med en bänk, som vi flyttar runt lite.

//Lasse
 
Redigerat:
Börje klipper remsan alldeles utmärkt! :) instruktionsboken säger att guideslingan inte får vara över 400 meter. Om man ansluter den som Quick föreslår så blir ju guideslingan bra mycket mer än 400 meter, kommer det att funka ändå?
 
Ture fixar 550m. Om Börje gör det vet jag inte, han kanske har sämre kondis... ;)

I manualen står det: Kabeln som levereras till installationen är 400 m lång (250 m för Automower® 320). Om det inte räcker kan mer kabel köpas till och med ett skarvdon skarvas påden befintliga kabeln. Maximal tillåten längd på begränsningsslingan är 800 m.
 
Redigerat:
Ju längre guiden blir ju svagare blir signalen vilket kommer resultera i att klippare kommer gå närmare kabeln (smalare korridor) alternativt att den får det svårt att följa den. Efter som returen via begränsningen ska räknas in i guidekretsen så vet jag inte hur du ska kunna göra den korta men ändå få in området vid häcken. Vad jag har fattat det som så går guiden alltid i retur så den kommer in i laddstationen via den högra begränsningskablen. Kretsen bör då som jag fattat det som inte bli kortare om du så skulle koppla på guiden redan vid husknuten vid ö nr:3. Hur mycket begränsningskabel landar det på totalt när du öat in häcken och dom andra buskar oxå?
 
Upptäckte förresten nu att jag har ritat häcken för långt upp mot granen (mörkgrön), det är en öppning på ung. 3 meter mellan gran och häck. Nuvarande slinga är på 310-320 meter. Ö1, ö2 och häcken kommer att bli 120-130 meter. När man räknar med returslingan så blir det över 400 meter för guide 1. Det är därför jag har funderat att koppla in ö1, ö2 och häcken vid soptunnan och lägga in guide 1 som Quick föreslog, detta medför att jag måste korsa slingan med guiden. Vissa säger att det går, andra säger att det inte går att göra så. Men det hade varit den mest praktiska lösningen.
 
Ture fixar 550m. Om Börje gör det vet jag inte, han kanske har sämre kondis...

I manualen står det: Kabeln som levereras till installationen är 400 m lång (250 m för Automower® 320). Om det inte räcker kan mer kabel köpas till och med ett skarvdon skarvas påden befintliga kabeln. Maximal tillåten längd på begränsningsslingan är 800 m.
Problemet är att guide med returslingan får inte överskrida 400 meter enligt instruktionsboken.
 
Testa att korsa begränsningen. Känns bättre det än att ha för långt guidekrets. Skulle det inte funka får du dra ner guide på området under ö3 och sen upp igen och in bakom häcken i överkant mellan granen och häcken istället.
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
quick skrev:
Testa att korsa begränsningen. Känns bättre det än att ha för långt guidekrets. Skulle det inte funka får du dra ner guide på området under ö3 och sen upp igen och in bakom häcken i överkant mellan granen och häcken istället.
Kan den köra in på signalen om jag gör som du föreslår? Det jag menar är att om den åker på guiden och kommer in ovanför häcken, så kommer stationen vara så nära att den skulle kunna hoppa av slingan och köra till stationen, i stället för att köra en runda på framsidan på guiden. Kan det funka så?
 
Daniel Segerlöv skrev:
Kan den köra in på signalen om jag gör som du föreslår? Det jag menar är att om den åker på guiden och kommer in ovanför häcken, så kommer stationen vara så nära att den skulle kunna hoppa av slingan och köra till stationen, i stället för att köra en runda på framsidan på guiden. Kan det funka så?
Jag funderade på det oxå. Laddastation tar ju över när den närmar sig. Frågan är hur nära? Bara att testa. Sen är frågan om guiden verkligen behöver gå in bakom häcken? Klipparen verkar ju hitta in där nu ändå.
 
quick skrev:
Jag funderade på det oxå. Laddastation tar ju över när den närmar sig. Frågan är hur nära? Bara att testa. Sen är frågan om guiden verkligen behöver gå in bakom häcken? Klipparen verkar ju hitta in där nu ändå.
Problemet är inte att hitta in bakom häcken, det sköter ju gps:n om, Börje kör ut via begränsningsslingan emellanåt. Det jag vill göra är att korta ner söktiderna till stationen. Ibland kör han 200 meter medsols, och vid ö3 så vänder han och kör 300 meter motsols tillbaks till stationen. Det kommer nog inte att funka när batterierna har tröttnat.
 
Du tror inte det räcker att ansluta guide nere vid soptunnan för att få stopp på det beteendet då? Eller får du göra en passage i mitten på häcken och dra guide där och sen anslut häcken ifrån båda hållen så det blir två öar.
 
Men plockar den upp guiden om den har börjat köra på begränsningsslingan? För i så fall så skulle det räcka att koppla in den vid soptunnan. Kan inte dra guiden genom häcken, det finns ingen plats att köra igenom. Som det är nu så låter jag Börje krocka mot häcken.
 
Jag har fått för mig att den ska göra så. Men jag lovar inget för har inte testat själv. Du får såga upp ett hål i häcken annars och bygga ett litet valv som Börje kan köra igenom ;-)
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.