erikno


Jag har aldrig sett att min 330X gör något jag kan tolka som GPS-baserat. Den går alltid ut via guidekabeln, vad jag sett. Kan någon beskriva lite närmare i vilka lägen och hur den nyttjar GPS-en? Har någon ett tips på hur man kan verifiera GPS-funktionaliteten?
Din gräsmatta kanske intä är så komplex så att den behöver använda gps:n för att vända.
 
Vår kan vända om på baksidan tex, som är ca 4-5m djup och går längs huset.
Klipper ut mot begränsningskabeln (tomtgräns), vänder på den.. klipper mot huset för att sedan vända om efter 2m och klippa utåt igen.

Jag inbillar mig att den mha. GPSen vet om att den inte varit på den delen av tomten på sistone och att den behöver klippas.
 
Här lyckades ja fånga det försöker beskriva i text ovan. :)
[video=youtube;UBZtJi2Ghtc]https://www.youtube.com/watch?v=UBZtJi2Ghtc[/video]
 
Tack FredrikR, det där ser ju ut som ett exempel på GPS-baserat beteende. Jag ser inga sådana mönster hos mig.
Daniel Segerlöv, så skulle det kunna vara, men min matta har tre områden som inte är helt lätt åtkomliga från huvudytan. Jag ska verkligen studera hur den bär sig åt där.
naoj, jag har nu läst igenom alla 33 sidorna i tråden på nytt. Visst finns det mycket om GPS-funktionalitet. Men mest spekulationer, tycker jag, om att det ena eller det andra beteendet tyder på att GPS-en är inblandad. Förutom de citerade avsnitten ur instruktionsboken, som mest säger att GPS-en används för att ”kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst.”
Och att den använder guidekablarna för att gå ut till dessa olika områden. Jag har två områden mellan uthus dit det inte går någon guidekabel - kommer den inte att planera in dessa alls?
Jag ska lägga ut en guidekabel 2 åt det hållet, nu när jag förstått att dessa används även för yttäckningen via GPS.
Jag ska försöka förstå mera från hur min maskin beter sig. Men det är svårt att verifiera en funktion som man bara kartlagt via en ”black box”.
Visst är det väl märkligt att ingen kan redovisa en officiell beskrivning som mer i detalj beskriver hur den här funktionaliteten är implementerad. Inte heller de ÅF som finns med i tråden tycks ju veta mer än det som står i den knapphändiga manualen. Uppriktigt sagt tycker jag att det tyder på att funktionaliteten är mindre avancerad än vad man förväntar sig.Och visst måste det väl finnas test- eller verifieringsfunktioner även för GPS-en!?
En fråga som jag inte tycker är bekräftad är ex-vis om den noterar och kartlägger förändringar automatiskt, eller om man bör nollställa kartan. Något jag skulle ha glädje av att veta när jag lägger ut en till guidekabel. Och lönar det sig att bära ut maskinen till en yta som verkar styvmoderligt behandlad, eller ej !??
 
Jag har resettat GPSen vid förändringar. Det går fort för den att lära upp på nytt.

Notera att maskinen klipper relativt mycket innan den börjar prioritera områden med GPS. Det är när den nästan är klar på ett större område, som den väljer att stanna kvar på ett annat, eller en del av det stora.

//Lasse
 
Min har delat in gräsmattan framför huset i flera zoner med gps:n. Den klipper av en zon, sedan fortsätter den med att klippa nästa zon. Så gps:n verkar ju ha registrerat häcken, träden och buskarna, eftersom den uppför sig såhär. Hur som helst så gör den ett väldigt snyggt jobb! Har förresten startat en ny tråd angående guideslingor, där kan ni ju se hur komplex tomt jag har.
 
Jag kör fortfarande utan guide och den klipper allt inom begränsningskabeln.
Inga problem att hitta till eller från olika områden på tomten.
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv och 1 till
  • Laddar…
Har precis fått hem connect. Tänkte jag skulle montera det själv.
Någon som provat det?
Beskrivningen stämmer inte med verkligheten. Ett gpskort sitter där gprskortet ska sitta...
 
Connect kortet ersätter gps kortet. Men skulle tro att du behöver konfiguera mjukvaran med auto check programmet för att få det till att funka.
 
Men då blir jag av med gpsen?
Tänkte också att jag måste ha ny firmware ändå. Lite kasst att de inte informerade om det.
 
Orven skrev:
Men då blir jag av med gpsen?
Tänkte också att jag måste ha ny firmware ändå. Lite kasst att de inte informerade om det.
Bör väl vara gps i connect kortet skulle jag tro. Vore ju ganska värdelöst om man var tvungen att välja bort det ena eller andra.
 
Finns Connect att köpa nu?
 
MB77 skrev:
Finns Connect att köpa nu?
Verkar endast finnas ett fåtal. ÅF ringde mig idag och sa att mitt har kommit. Tror bara dom fick in ett, och jag var först i kön.
 
magnusj skrev:
Verkar endast finnas ett fåtal. ÅF ringde mig idag och sa att mitt har kommit. Tror bara dom fick in ett, och jag var först i kön.
Ok, men då bör det väl vara nära med bred lansering snart då.
 
Bytte kortet i morse, tack för tipset. Efter uppstart rapporterade den gps-problem. Väntat, behövde ny firmware. Åkte inmed den o fick hjälp direkt. Lite strul med att uppgradera. Hade 5.0 i, men efter fabriksåterställning så gick det bra att få in 5.4 (tror jag det var). Nu kör den fint o jag kan styra den via appen. Kan nog vara värt att låta en återförsäljare göra det. Alt få in senaste firmware innan man installerar kortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.