nikasp
Vi köpte ett torp som stått i minst 5-6 år och när vi eldade vid första frukosten så sprack den nere vid högra gångjärnet till ugnsluckan. Är det lönt att försöka få det där svetsat eller ska man börja leta på Blocket? Går ju att elda men ugnsluckan går inte att stänga helt nu. Godset har slagit sig så det går inte heller att banka ihop där den delat sig.

IMG_6882.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6883.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6884.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6885.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6886.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trist att den gick sönder. Jag har också en spis med en spricka och enligt en som lagar spisar blir det billigare om jag köper en begagnad spis på blocket och sätter dit, istället för att laga min gamla. Att laga gjutjärnsspisar är tydligen inte så lätt och arbetskraften är dyr i Sverige.
 
nikasp
OK, ska se om jag kan låna en svets och fullaga den på plats så ugnsluckan i alla fall går att stänga. Tar gärna fler svar från de som har koll. Svågern köpte en renoverad i fint skick för superpris 3500 kr. De väger bly, tror kring 100 kg för "kassetten".
 
Om den liknar en Husqvarna så sitter den ihop med fyra skruvar, en i varje hörn. Du kan se dem på ovansidan av hällen, men det är underifrån du lossar dem. Alltså på undersidan av spisen. När du lossat muttrarna så kan du plocka ner spisen i dess beståndsdelar och knacka, slipa och stålborsta bort så mycket rost som möjligt. Antagligen har rosten pressat isär delarna när den stått och när du eldade så blev det den lilla extra spänningen som spräckte järnet. Det kan vara besvärligt att svetsa i dessa spisar. För mig har det gått bra vissa gånger och andra gånger har det gärna spruckit intill svetsen. En extra detalj för dig är också emaljen som inte lär förskönas av att du svetsar. Sedan har du en stunds pyssel med att montera ihop spisen igen. Därefter lägger du ny ugnslera på ugnstaket ock svärtar de synliga delarna så har du om än inte en ny spis så i alla fall en renoverad.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
oliva skrev:
Att laga gjutjärnsspisar är tydligen inte så lätt och arbetskraften är dyr i Sverige.
Jag håller med, att yrkesmän ska vara så förbannat dyrt så att inte ens vi rentierer har råd med dem är skandal! ;)
 
nikasp
Tack Avemo. Puh, den tiden existerar inte men tack för informativt inlägg. Bygga nytt dass och fixa nytt golv går före, sen ska vi flytta till hus om några veckor och har en liten tjej på 9 veckor. Skulle ha väntat med torp men priset var för bra :)
 
Mikael_L
Ja gjutjärn är svårsvetsat/svårreparerat då det i princip omöjligt kan bli samma materialsammansättning i svetsen som i omgivande gods.

Svetsen blir extremt lågkolhaltig och zonen närmast lakas ur på en del kol vid svetsningen.

Så sen får man olika värmeutvidgning, och olika elasticetetsmodul, olika hållfasthet över området, och det spricker lätt igen.


Men di som kan skulle jag tro kör med TAG-svets, högkolhaltigt tillsatsmaterial och CO2 som skyddsgas. Kan jag tänka mig.
 
nikasp
Jag har svetsat lite med gas, tig och vanlig elsvets men det börjar vara 20 år sen. Läser att det är grymt svårt överallt men på Byggnadsvård låter det tvärtom inte toksvårt http://www.byggnadsvard.se/byggnads...gn-och-eldstäder/järnspisen-allt-utom-lysande (äger inte svets just nu och lär inte köpa för att försöka på just spisen).

Edit, mycket intressant! http://www.svetshuset.se/Gjutjaern.pdf (jag är civilingenjör i maskinteknik och har tragglat bl.a. fasdiagram till förbannelse men börjar vara många år sen)
 
Redigerat:
När jag har svetsat gjutjärn så har det antingen spruckit medan svetsen kallnat eller inte alls. Jag har använt TIG eller pinne, men gas är nog ingen dum idé heller.
 
Mikael_L
nikasp skrev:
Edit, mycket intressant! [länk]
Verkar inte vara nästan någon överensstämmelse med vad jag trodde. :surprised: ;)

Men jag tror helt klart att Esab har bättre koll på svetsning än vad jag har.
 
Det viktiga när ni svetsar gjutjärn är att först förvärma ordentligt och sedan efter att ni svetsat så är det viktigt att det inte svalnar för snabbt utan jag brukar eftervärma under svalningstiden.
Metalbågssvetsning eller gas är det som jag använde men gasstället är alltid bra att ha med för att för och eftervärma godset.
Det går att metalbågssvetsa i "kallt" gods men innan ni svetsar så måste ni göra ett ordentligt underarbete.
Börja med att lokalisera hela sprickan vilket lättast görs med en speciell vätska då det brukar vara svårt att se hela sprickan.
Borra hål 3-5mm utanför sprickan i var ände så sprickans utbredning stoppas.
V-foga godset om det är tjockt och förvärm lite så eventuell fukt försvinner sedan är det bara att svetsa.
Om godset är tjockt så kan olika elektroder användas för olika strängar beroende på vilka elektroder ni har tillgång till. (ofta blandas OK 92.18 och OK 92.60 vid buttring)
I vissa gods så är det bättre att lägga en sträng på varsin sida om sprickan som knackas på under svalning innan rot och topp sträng läggs.
Lägg inte hela strängar med en gång utan korta snuttar max några enstaka cm åt gången och låt det svalna under knackning med slagghammaren längs strängen.
Om ni får porer i svetssträngen så slipa bort och gör om, förorenat material kan kräva slipning och ny sträng.
Om ni har sprick vätskan så kontrollera det färdiga arbetet.

Nu är det säkert 16år sedan jag svetsade gjutjärn sist men jag har tidigare svetsat en del.

Edit: det kommer alltid nytt medan man skriver ett inlägg eller växlar mellan flikar.
Esab pdf beskriver det hela bättre än vad jag gör då jag förenklade och förkortade.
Jag har svetsat en del gjutjärn under tiden jag jobbade som smed.
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tackar för input. Om det inte blir problem att elda överhuvudtaget så blir det här något för nästa år. Måste läsa på om den här ev. går att byta ut. Drömmen skulle vara om den går att svetsa och sen blästra bort färgen på framsidan.
 
Vi har en gammal gjutjärnsspis i vårt kök. Spisen hade en sprucken bottenplatta som blev svetsad innan montage. Jag hade "rivit" isär spisen och rengjort allt. Skorstenspojkarna, som murade kring spisen och monterade, svetsade sprickan med en speciell svetspinne för gjutjärn. Det blev ingen snygg svets men den sprack inte upp igen och eftersom den sitter i bottenplattan (inne i spisens innandöme) så gjorde det inte så mycket.

Nu ser det ut som om din spricka sitter på framstycket, men om du plockar isär spisen och svetsar på insidan så borde det gå att få den "nästan" osynlig. och om det blir fult på insidan så gör det ju inget.....

Jag tycker att du skall prova med en svetsreparation, skulle det inte fungera så har du i alla fall provat.
 
nikasp
Få se när man hinner. Väldigt sugen att testa att svetsa.
 
Man kan svetsa gjutjärn som 123abc skriver. En bekant som är skicklig på det där har reparerat en hel del olika maskindelar åt mig under de senaste 5-6 åren och allting har hållit.

Tyvärr har gjutjärn i spisar en tendens att kola ur. Kolet i järnet bränns delvis bort av elden och kvar blir ett svampigt järn med synnerligen ojämn kolhalt. Det går att svetsa men det är ännu svårare än vanligt gjutjärn även om tekniken är i princip den samma.

Därför brukar första alternativet vara att reparera sånt där med en fastskruvad plåtlapp på baksidan. Om man använder försänkta maskinskruvar brukar reparationen bli ganska snygg utifrån sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.