Eriksgatan
Hej igen!
Det har varit lite tyst från mig under nästan ett år nu eftersom No. 7 skött sig skapligt bra. Inte mycket lindansande och inte mycket mycket bröl utöver enminutsuppvarvningarna när (den tror att det är) större motstånd .

Det största problemet med No. 7 mot tidigare klippare är att den allt oftare har börjat stanna utanför tråden så att när man kommer hem har gräset inte blivit klippt. Förra året hände det någon gång sådär varannan vecka men t ex igår skedde det tre gånger och även idag en gång. Man gissar ju att det kan vara något med nätaggregatet men jag har nu sett ett par gånger exakt när det händer och det är också en kombination med hur mjukvaran fungerar (ver. 5.9/0344). Har karterat om och även fabriksåterställt klipparen men stoppen utanför återkommer.

När klipparen kommer fram till begränsningskabeln i en liten vinkel (nästan parallell) så vänder den oftast korrekt, men rätt vad det är så stannar den istället vid kabeln en liten stund. När den sedan funderat klart gör den några hackande (vaggande) försök då den går framåt 10-20 cm och liksom försöker bestämma sig för om den skall vända för att fortsätta parallellklippningen eller inte. Ibland vänder den rätt och fortsätter men ibland vänder den om åt fel håll och hamnar då en bit utanför begränsningskabeln. Finns där då någon buske, friggebod eller trädgårdsstängsel tar det stopp och klipparen försöker då trycka bort hindret utanför begränsningskabeln och gör djupa spår i gräset tills att den efter ett tag ger upp och går i viloläge. Så backningsfunktionen verkar inte fungera när den väl bestämt sig för att den befinner sig på utsidan. När man startar upp den registrerar den att den är utanför och vill bli inburen till laddstationen.

Är medveten om att det låter lite dumt, men vad säger ni om det kan vara så att allteftersom slingan hamnar djupare och djupare under jorden (min spikades 2012) kombinerat med fler tillkommande skarvar som var och en något lite ökar resistansen, så kanske nätaggregatet inte riktigt räcker till och det blir sämre kontakt med klipparen som ibland tappar tråden och stannar? Minns att 2013 hade flera problem med att klipparen stannade på tråden på det ställe som låg längst från laddstationen pga. sviktande nätaggregat.
 
Eriksgatan
En annan fråga: Säg att man lyckas få godkänt ett återköp på en krånglande Indego 10, är fri att köpa en ny klippare med ny garantitid och ändå vill ha en med Bosch Indegos effektiva klippteknik. Skulle du då köpa en Indego 800 med ver. 6.0 eller lägga till 2.250 kr för en Indego Connect med ver. 6.0? Är fjärrstyrning, alarm till appen vid stopp och fjärruppgraderingsmöjlighet värda mellanskillnaden? Riskerar man nya barnsjukdomar med ytterligare en ny teknik?
 
har kört min i manuellt läge och tänkte ge mig på tidsinställnimgarna. Hur ofta brukar ni ha klipparen inställd på att klippa?
 
Mikael_wi skrev:
har kört min i manuellt läge och tänkte ge mig på tidsinställnimgarna. Hur ofta brukar ni ha klipparen inställd på att klippa?
Jag provar nu med 2 tim/dag (17-19). Gräsmattan är ca 550 m2. Det tar litet drygt 2 st 2 timmarspass att klippa hela.
Kör min 3:e säsong.Inga stopp hittills i år, SW = 5.9. men det finns en bugg. Om det finns ett hinder och han ska svänga förbi för att klippa bakom, så vänder han ibland åt fel håll och klipper samma yta som han nyss klippt en gång till. Har sett detta upprepas upp till 4 ggr. Bakom hindret kan det bli en oklippt yta som inte klipps förrän nästa klipp-pass. Inget stort fel, men väldigt irriterrande.
 
kör ni klippmimg varje dag? är det inte bra om man kan köra hela dagen och då klippa hela gräsmattan?
 
Eriksgatan
Mikael_wi skrev:
kör ni klippmimg varje dag? är det inte bra om man kan köra hela dagen och då klippa hela gräsmattan?
Kör ut den under högsäsong må, on, fr från 11.30 till att den anser sig vara klar vilket ofta sker mellan 19-20. Efter 21 får den inte klippa mer pga. oljuden den ger ifrån sig.
I början och slutet på säsongen räcker det med må, to.
 
jag har version 5.8 på min och garantin tar slut i juli så funderar om jag skall skicka in då min ändå klipper som den skall. med lindans, menar ni när den bara kör runt utan att klippa?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fikk kjøpt meg ein brukt bosch indego. Den er ca 2 år gammel men har alldrig vært i bruk. Kom som ny ut av pakken.
Jeg har lest tidligare att det har vært masse tull med dei første software release'ne som sw : 5.7 Og 5.8
Og sku gjerne ha oppradert software på den. Er det noen her inne som har peiling på hvor mye det koster for software update? Jeg har selv sw release 5.7 Mvh
 
Det ska inte kosta något. 5.7 har så mycket buggar att du kan hävda garanti. Eventuellt har du också den gamla klipptallriken med kniv 26. Finns ej som reservdel. Du ska ha den som passar med 26R
 
hur är version 5.8 och 2013 års modell
 
Mikael_wi skrev:
kör ni klippmimg varje dag? är det inte bra om man kan köra hela dagen och då klippa hela gräsmattan?
Jag kör mån, ons, fre och lördag mellan kl09.00-22.00 är oftast klar kl14.00 men bra att ha några tim i gardering ifall den stannar under dagen.
 
SMS i förra veckan från Beijers. Ny maskin 6.0
Den verkar lite slarvigare än tidigare versioner att följa linan. Jag har en passage mellan två områden som ingen tidigare missat men den nya travade rakt förbi ett stycke utan lina och fortsatte vidare med att kartera ungefär halva mattan. Den fick gå där ett par klippningar men i morse satta jag ner foten! Så att klipparen stoppade och fick reda på att det var ett hinder. sedan följde den snällt runt hela linan utan att bråka. Nu håller den på att klippa för fullt och har varit ute genom passagen flera gånger utan problem. Återkommer när den fått gå några gånger.
 
Hei, sendte inn min bosch indego til grønnvold på service, grunnen var for att dei sku oppdatera software. Er det noen her som har erfaring med dei, og evnt hvor lang tid dei bruker på det? Mvh stein
 
Eriksgatan
Stein-Ørjan Aakre skrev:
Hei, sendte inn min bosch indego til grønnvold på service, grunnen var for att dei sku oppdatera software. Er det noen her som har erfaring med dei, og evnt hvor lang tid dei bruker på det? Mvh stein
Hej Stein,
Du borde nog ställa den frågan till den som tog emot din klippare istället. Var det vinterservicen du skickade in den på, så borde du nog ha fått tillbaka den nu. ;) Oavsett så skickar de klipparen till Danmark. En mjukvaruuppdatering tog ca 1-2 minuter när jag gjorde det härom året så det är logistiken som avgör hur lång tid det tar innan du får tillbaka den. Grønnvold har jag ingen aning om vad det är, är det din återförsäljare eller menar du Harald Grønvold Maskinservice som finns på ett par olika orter i Norge? Frågade du dem alltså inte om tiden när du lämnade in den?!? De kanske har ett telefonnummer du kan ringa till dem på som står på inlämningskvittot? Prova annars Boschs nordiska Indegosupport tel.+46 87501820 och uppge din klippares serienummer så kan de nog söka efter den åt dig.
Lycka till!
 
Där jag har lämnat in så tror jag att de hade transporter minst en gång i veckan så det bör nog inte ta mer än ca 10 dagar om alla delar och kvitton följer med. De brukar vara noga med att klippare, laddstation, trafo och inköpskvitto ska vara med. Hos Beijer säger de att det alltid kommer i retur utan åtgärd om man inte har allt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.