AndersMalmgren skrev:
oceanis skrev
För med den typ av skivor du har i undergolvet så blir ju felaktigheter ganska så stora och utbredda.


Lustigt för i walkin closet flytspackla vi själva och använde samma skivor som undergolv, blev helt slätt, vågrätt och fint.
Om du inte bara tar en del av texten så blir det lite fel.
Hela texten handlade om att, bucklor som syns på skivan beroende på felaktigheter i underarbetet under skivan, kommer att göra så att felet sprids ut över ett större område eftersom skivorna inte flyter ut som ett skinn utan böjs över felaktigheten. Om du skall rätta till det genom slipning uppe på skivan så kommer du att få avverka ganska stora ytor och detta låter som ett större arbete än de timmar din golvläggare la ner på att fixa bucklor.

Naturligtvis om du har ett perfekt underlag för skivan så ligger den perfekt och de enda bucklor som uppstår är ju då i skivans yta beroende på kvalitén på de skivor du väljer. Köper du björkplywood av bästa sort är den helt perfekt men om du köper normal konstruktionsplywood blir den ganska ojämn om du väljer en billig och dålig kvalitet.

Men detta är som allt annat dvs en subjektiv upplevelse för vad är en buckla? Är det en stor upphöjning spridd över 1 m2 eller är det defekter i skivorna.
 
Nej det är inte subjektivt när golvläggaren måste slipa undergolvet för att kunna lägga golvet, då är det dåligt utfört arbete av de som flöt och lade undergolvet.

edit: om man lade ut vårt 180 cm pass mitt på en av de värsta bulorna och tryckte på ena spetsen så drog det iväg ca 5-12mm i andra änden

edit: Man kan läsa mer om undergolvet i denna tråd

https://www.byggahus.se/forum/golv/227308-en-resa-har-borjat.html
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
personangrepp
:what:

:banghead:
 
AndersMalmgren skrev:
edit: Mina kunder brukar inte skriva i kravet att systemet ska fungera

edit: Kund: Men det fungerar ju inte. Anders: Ni skrev inte i kravet att systemet ska fungera
Jag jobbar med mjukvara till lastbilar, och det här fick mig att tänka på när en arbetskamrat uppgivet suckade; "Jag tror fan att de har krav på att hjulen ska vara runda också..."
Med det sagt, så tycker jag inte att man som privatperson ska behöva ställa krav på varenda liten tolerans för att få ett tillfredsställande resultat. Fast nu har väl ändå tråden spårat ur rejält förstås... Fint bygge!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
I badrummet iof bara 4.5 kvadrat så flöt vi först fiberarmerat och sedan finspackel med maxvatten. Blev helt vågrätt och slätt.
Inget fall?
 
Pytt skrev:
Jag jobbar med mjukvara till lastbilar, och det här fick mig att tänka på när en arbetskamrat uppgivet suckade; "Jag tror fan att de har krav på att hjulen ska vara runda också..."
Med det sagt, så tycker jag inte att man som privatperson ska behöva ställa krav på varenda liten tolerans för att få ett tillfredsställande resultat. Fast nu har väl ändå tråden spårat ur rejält förstås... Fint bygge!
Jag jobbar också med mjukvara och brukar vara väldigt noga med kraven, konstigt att även inte hantverkare är det. Gör de fel är det oftare svårare att åtgärda, de har lixom ingen versionshantering

edit: Hade varit nice dock, nej det blev inget snyggt med blått kakel, rollback
eller Assert.IsTrue(floor.GetAvarageDeviation() < 0.0001)
 
Redigerat:
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag jobbar också med mjukvara och brukar vara väldigt noga med kraven, konstigt att även inte hantverkare är det. Gör de fel är det oftare svårare att åtgärda, de har lixom ingen versionshantering

edit: Hade varit nice dock, nej det blev inget snyggt med blått kakel, rollback
eller Assert.IsTrue(floor.GetAvarageDeviation() < 0.0001)
Assert.IsTrue(floor.GetAverageDeviation() < 0.0001) väl? ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
jockebq skrev:
Assert.IsTrue(floor.GetAverageDeviation() < 0.0001) väl? ;)
Även perfektionister kan tydligen missa ibland. :p;):eek:
 
Dagens utvecklingsmiljöer kan få stavfel som de där att överleva i år (då de hjälper dig avsluta namnen på medlemmar) dock ingen större skada. Då är ett värre med variabler och metoder som inte beskriver vad de gör
 
Nej, jag skall inte lägga mig i ert pubertala käbbel om toleranser ;)

Men två saker förvånar mig med renoveringen, Anders:

1.
Varför konstruktionsplywood under det massiva furugolvet?
Hade det inte räckt med läkt ( :) ) c-c 600 som underlag?
Eller lite "foam" eller korksmulepapp för att ta upp små ojämnheter.

2.
Det nya golvet ser väldigt kvistigt ut, som mitt billiga "ekonomigolv" på förrådsvinden ungefär:
P1000811 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle ni inte ha kostat på er något finare, med lite mindre kvistar, till denna "lyxlägenhet"?
Skall det nya golvet lackas eller oljas förresten?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi rådfråga med ttgolv på betong gör man såhär. Det är Siljan a-sort

Edit: det ska oljas med vitpigmenterad hårdvaxolja
 
Redigerat:
Var precis förbi och kollade, shit han passar ju lika noggrant som vi. Detta måste firas med en råbiff


IMAG0589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Detta måste firas med en råbiff
Nog för jag gillar rödvin men funkar det verkligen till råbiff? Jag hade nog satsat på en stor, god och kall öl. :D
 
Det får inte vara för tungt bara
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.