saturnus2 skrev:
lär bli
Det gjorde ju inte frågan mer lättförstådd. ;)
 
Lurvunge skrev:
Man undrar ju om några av inläggen här ovan kommer från folk på på byggnämden eller om ni säljer försäkringar.
Ingetdera.

Jag råkar däremot ha god insyn i bygglagstiftningen.
Det är upp till dig om du vill bygga ett svartbygge, men du ska vara medveten om vad du ger dig i i.

Jag håller med dig om att lagen om byggfelsförsäkringen är huvudlös i sin nuvarande konstruktion, men det är inte den enda lagen som är knepig.
Förhoppningen är att man ser över den och ändrar så att den gör den nytta det var tänkt utan att orsaka onödiga kostnader för dem som inte har behov av den.
Dock kvarstår faktumet att det är en gällande lag. Bryter man mot lagen får man ett straff.
Så enkelt är det.
 
Var inte meningen att stöta mig med dig men kvarstår gör min fråga:
"Vad kan påföljden tänkas bli?"
Fängelse känns tryggt ;D

Den som lever får se.
 
Lurvunge skrev:
Var inte meningen att stöta mig med dig men kvarstår gör min fråga:
"Vad kan påföljden tänkas bli?"
Påföljden blir, med stor sannolikhet, straffavgift för svartbygge eftersom byggstart inte beviljas förrän giltig försäkring uppvisas.
Plus kostnaden för försäkringen.
Plus försening i utfärdandet av slutbveviset som innebär högre lånekostnader eftersom byggkreditivet inte läggs om till hypotekslån.


Inga jätte kostnader, men ändå några tusenlappar mer än att lösa försäkringen från början.
 
Vi sökte dispens på byggfelsförsäkringen eftersom vi bygger själva och fick det! Har endast anlitat hjälp för gräv, vvs och el.
Försök! Skickas till byggnadsnämnden. :)
 
Jag har inget att tillägga när det gäller försäkringen utan tänkte bara säga att det där med att lägga om kreditivet till ett "vanligt" lån måste skilja mellan banker. Vi har inget slutbevis på huset och det kommer nog dröja ett tag till (ska installera en kamin först) men vi la om lånen för ett halvår sen. Vi pratade med banken och de nöjde sig med att vi fick det värderat i det skick det befann sig i då och la lånen efter det. Värderingen täckte kreditivet gott och väl (inga topplån :)).
 
Husmyran skrev:
Vi har inget slutbevis på huset och det kommer nog dröja ett tag till (ska installera en kamin först) men vi la om lånen för ett halvår sen.
Det är ju upp till bankerna om de vill chansa.
Ett slutbevis är ett bevis på att bygget är färdigställt och klart i enlighet med bygglagstiftningen och bygglovet.
Utan detta slutbevis så har banken inte en aning om byggnadens egentliga färdigställandegrad.
OK att banken kan göra en värdering, men hur vet de (egentligen) att huset inte är ett svartbygge?
 
vatten skrev:
Vi sökte dispens på byggfelsförsäkringen eftersom vi bygger själva och fick det! Har endast anlitat hjälp för gräv, vvs och el.
Försök! Skickas till byggnadsnämnden. :)
hej, kunde vara intressant om Du vill förklara vad för bygge det gäller, som byggnadsnämnden frångick kravet på byggfelsförsäkring. Jag har JO anmält vår kommun för att nämnden "inte ville" pröva saken.
 
Det gäller ett enplans hus på 130 kvm med fristående garage/carport på två våningar, avsett för permanentboende. Påbörjat för ganska exakt ett år sedan. Vi hänvisade bla. till försäkringbolagen som tecknar den här försäkringen - de sa alla att vi aldrig skulle kunna få ut något om fel uppstod eftersom vi bygger själva. Vi ifrågasatte alltså meningen med försäkringen för vår del. Vi hänvisade också till konsumentköplagen som säger att det är garanti på material i 2 år, och till de försäkringar som hantverkarna själva har i den mån vi skulle anlita dem.
Har läst om någon annan på byggahus.se (tror jag det var) som fått igenom sin dispens genom att faktiskt bråka lite om det. Lycka till!
 
Tack för svaret, mycket intressant.
Det är riktigt som Du nämner, att försäkringen inte gäller för självbyggaren, men den träder i kraft när/om självbyggaren säljer sitt hus inom 10år,=för den nya ägaren.
Men då ingen här på Forumet hört talas om någon sådan ny ägare, som kunnat använda byggfelsförsäkringen, eller fått något ut av den, får man antaga den är värdelös.
Får gratulera att Du bor i en kommun, där byggnadsnämnden vågar fatta egna beslut.
 
Vi var dom första i vår kommun som kom på tanken att man kunde söka dispens, och det var ju dessutom på våren förra året då lagen om byggfelsförsäkring var ny, så kanske tog vi byggnadsnämnden på sängen lite. Jag tror inte de visste riktigt vad de skulle göra med detta, och i rena chocken godkände dom dispensen! Nån annan förklaring kan jag inte hitta i denna stelbenta djungel av regler och lagar! Hoppas bara att andra kan ha lika mycket tur som vi!
 
PBL:

9 Kap 15 § Om någon underlåter att utföra arbete eller vidta någon annan åtgärd som åligger honom enligt denna lag eller enligt någon föreskrift eller något beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga honom att inom en viss tid vidta åtgärden.

10 Kap 18 § Föreläggande enligt 15 § får förenas med vite eller med föreskrift att åtgärden, om föreläggandet inte följs, kan komma att utföras genom byggnadsnämndens försorg på den försumliges bekostnad.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Så vitt jag kan se så har byggnadsnämnden möjlighet att förelägga byggherren med valfritt vitesbelopp att teckna byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd......kan alltså bli väldigt dyrt att inte teckna byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd.
----------------------------------------------------------------------------------------------
 
Det lär väl bli problem, för så vitt jag förstår så går det inte att försäkra ett påbörjat bygge, och framförallt inte ett färdigt bygge.
 
saturnus2 skrev:
hej, kunde vara intressant om Du vill förklara vad för bygge det gäller, som byggnadsnämnden frångick kravet på byggfelsförsäkring. Jag har JO anmält vår kommun för att nämnden "inte ville" pröva saken.
Hej Saturnus2!!
Hur gick det med JO-anmälan mot kommunen? Var det nå som dom verkligen tog upp?

/Rick_
 
Jag har sj tagit reda på om mitt hus hade byggförsäkring. Vilket inte hade tecknats, nu har vi flyttat in, men huset e fortfarande inte klart, pga att vi e inte överens med byggaren. Än så länge så har helvetet bara börjat för oss :'( och jag vet inte vart det kommer att sluta :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.