Vi ska bygga en trappa mellan oss och grannen upp till baksidan. Grannens hus ligger ca 50 cm ovanför vårt vilket ställer till det.


Screenshot_2015-06-23-06-37-46.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2015-06-23-06-37-38.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2015-06-23-06-37-18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den snea linjen nertill är marknivå. Den snea linjen upptill markerar överdelen av en cementvägg.

Nu till mitt problem. Som ni ser på sista bilden, längst till vänster så möter inte trappan marknivå. Det fattas drygt 6 cm. Hur ska vi lösa detta?
 
Vi vill helst inte ha räcke på trappan. I vägen om man ska bära saker. Behövs det? Längst till vänster på bild två växer en stor Rhododendron alldelles intill
 
Kan du inte fota verkligheten så en dödlig förstår dina ritningar?
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
20150623_080902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150623_080722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150623_080645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utmanande projekt....
 
3 cm högre trappsteg på hans sida? Hur mycket för säkerhet och komfort gör en sån skillnad på höjden?
 
Jag gissar att i din första bild så ligger grannens hus längst upp, ditt längst ner, och baksidan till höger?
De 63 mm som fattas är alltså vid anslutningen till grannen. Kan ni inte helt enkelt höja marknivån 6 cm där? Det verkar ju bara vara betongplattor så det är väl bara att lyfta och fylla på mer sättsand på en sträcka.

Sen skulle jag även fundera på att göra lite lutning på de två vilplanen, för att få bort ytterligare ett trappsteg och underlätta ytvattenavrinning.
 
Redigerat:
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
1435040675808423042719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stämmer. Bra ide men det skulle bli mycket att höja
 
osiris skrev:
3 cm högre trappsteg på hans sida? Hur mycket för säkerhet och komfort gör en sån skillnad på höjden?
Är det inte 2 cm om man höjer mellan varje steg? Det är kanske lite otydligt men det är tre steg upp från grannen. Jag vet inte alls hur en sån höjning skulle påverka komfort och säkerhet. Någon som har koll?
 
b8q skrev:
Sen skulle jag även fundera på att göra lite lutning på de två vilplanen, för att få bort ytterligare ett trappsteg och underlätta ytvattenavrinning.
Hur stor lutning? Är det inte halkrisk?
 
Ett annat alternativ efter lite räknande: Du har en höjdskillnad på 477 mm mellan dig och grannen. Slå ut det på tre steg och du får 159 mm. Säg 160 mm (3 mm höjdskillnad kan ni säkert leva med?).
Om du tar 6 trappsteg à 160 mm (från din sida) så kommer du upp till en höjd på 960 mm (istf 1080 som i din ritning, dvs 12 cm lägre). Då har du (2480-960) 1520 mm kvar att ta upp i trappan upp till baksidan. Fördela det på 9 steg istf de 1+7 du har ritat in nu (det blir 1440 mm) och de sista 80 mm fördelar du ut som lutning på de två vilplanen.
 
Oj, hängde inte riktigt med. Vilka blir förändringarna? Ny trappstegshöjd? Fler trappsteg?
 
Magsof skrev:
Hur stor lutning? Är det inte halkrisk?
Du ska fördela ut en steghöjd (180 mm i din ritning) på två vilplan, det blir 90 mm på vardera. Dessutom förlängs ju vilplanen då med motsvarande en steglängd, så de blir ca 1600 mm långa. Det betyder att du får ett fall på 9 cm på 1,6 m. Inte värre än vilken normal villagata eller trottoar som hels. Du kan ju alltid testa att lägga ut en OSB-skiva eller liknande och palla upp med en 90-mm regel på 1,6 m avstånd från ena kanten och prova lutningen själv.
 
Magsof skrev:
Oj, hängde inte riktigt med. Vilka blir förändringarna? Ny trappstegshöjd? Fler trappsteg?
Ja, trappstegshöjd på 160 mm istf dina 180 mm (fast i en av dina ritningar står det 150 på ett ställe, det fattar jag inte riktigt). Och det betyder att du måste klämma in ytterligare ett steg någonstans i trappan upp till baksidan, 9 istf 8, och det betyder att vilplanen blir lite kortare.

EDIT: Jag inser att det blir förvirrande när jag omväxlande svarar på två olika alternativ.
Jag hade nog själv föredragit det senare alternativet; ändra till en steghöjd på 160 mm, vilket innebär ett extra steg, lite kortare vilplan, och en höjdskillnad på 40 mm på vardera vilplan som en lutning.
Tips: Provgå också olika trappor i stan och kolla vad du tycker är en lagom vilplanslängd! Det är inte givet att två stycken plan på vardera 1400 mm längd är det optimala, tvärtom kan det vara störande att man får ta ett litet "dubbelsteg" för att komma "rätt" in i nästa trappa. Det kan kanske visa sig vara bättre med ett vilplan på 1700mm och ett på 1100 mm.
 
Redigerat:
Där det står 150 har det blivit fel. Det ska vara 180, så trappan kommer bli lite högre upp. Tack för ditt förslag. Jag ska försöka skissa upp det senare och se om jag får en tydligare bild...

Vad tror du annars att sänka stegen 1 cm vardera på min sida. Blir det farligt, obekvämt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.