Jag har hjälpt min svägerska och hennes pojkvän med att montera ett kök och nu vill de ge mig en liten julklapp, jag tänkte direkt verktyg och handöverfräs eftersom jag behöver det till vårt nyinköpta hus.

En passande summa är runt 2500:-, kan man få någon bra fräs för de pengarna eller ska jag önska mig något annat?

Planen är att den ska användas till att fräsa lister mha fräsbord, bygga trappa m.m.
 
Larre skrev:
Jag har hjälpt min svägerska och hennes pojkvän med att montera ett kök och nu vill de ge mig en liten julklapp, jag tänkte direkt verktyg och handöverfräs eftersom jag behöver det till vårt nyinköpta hus.

En passande summa är runt 2500:-, kan man få någon bra fräs för de pengarna eller ska jag önska mig något annat?

Planen är att den ska användas till att fräsa lister mha fräsbord, bygga trappa m.m.

Är du riktigt seriös med att köpa en riktigt bra fräs, önska dig frässtål för pengarna istället, köp högsta kvalitet direkt. Och köp sen en dyrare/bättre fräs själv.
 
Daniel_N skrev:
Är du riktigt seriös med att köpa en riktigt bra fräs, önska dig frässtål för pengarna istället, köp högsta kvalitet direkt. Och köp sen en dyrare/bättre fräs själv.
OK, i så fall, vad rekommenderar ni att jag ska köpa för fräs om jag ska köpa högsta kvalitet?
 
Fetsools OF1010 ligger lite över din prisklass (3500 SEK <)
Men när man inhandlat den så är den värd varenda krona. Körglädje är något som inte bara finns i bilbranchen ;)

http://217.7.135.83/festool.se/cat_...amp;bDisplay=y&title=Handöverfräs OF 1010

Dock så bör man ha "riktiga" frässtål också, som ovanstående påpekar, något som kan bli väldigt kostsamt. Men som altid, bättre att köpa bra grejer från början och slippa bli förbannad och besviken!

 
:) på tal om frässtål..tänk att få ett frässtål som en liten morgongåva av flickvännen på frukostbrickan....det berör mitt hjärta djupare än alla blommor i hela världen. :-*
 
ikeahantverkaren skrev:
:)  på tal om frässtål..tänk att få ett frässtål som en liten morgongåva av flickvännen på frukostbrickan....det berör mitt hjärta djupare än alla blommor i hela världen. :-*

Skall du gifta dig :)

Grattulerar [smiley=beer.gif]
 
ikeahantverkaren skrev:
:)  på tal om frässtål..tänk att få ett frässtål som en liten morgongåva av flickvännen på frukostbrickan....det berör mitt hjärta djupare än alla blommor i hela världen. :-*
Ett gott råd, bara!
Det låter som om du håller på att klanta till det ordentligt. Det är den nyblivna frun som förväntar sig en morgongåva på morgonen efter bröllopsnatten. Någon typ av smycke är brukligt. De flesta nyblivna fruar skulle inte uppskatta verktyg i stället.
/Mattias
 
Lite OT:

Brorsans kompis gav sin nyblivna fru ett strykjärn i morgongåva.... ;D

Han hade en del att förklara efter det.....


/ PJ
 
Larre

Köp Festool med styrskena och låstvingar. Låt släkten bjuda på ett bra sortiment fräsar. Själv kan Du senare satsa på DeWalts minsta såg 530, den passar utmärkt på rälsen om Du tillverkar egna styrklackar. Mina är i ek, och monterades efter noggrann inriktning av sågen med härdande lim, därefter några små skruv. Tänk på att sågens klinga skall arbeta omedelbart intill skenans gummilist.
pw
 
Pernitta

Tror nog att jag ska jag satsa på en OF1010 i så fall, eller behöver man en större?

Sågen, motsvarar den Festools sänksåg isf eller?

/Larre
 
Ja, man behöver en större, men inte som ersättning till en mindre utan som komplement. Är själv på G att skaffa en 1400 som komplement till min 1010 för att
kunna hantera stora frässtål (skaft på 12mm och 1/2").

...sen är det givetvis inte fel att ha en vertikalfräs ocks å :D
 
OF 1010 EBQ räcker till det mesta. Till och med till dörrspeglar om man fräser dem stående. Då finns det bra fräsar från Cobolt som passar. http://www.tooltrust.se/katalog/37.htm Dessutom tror jag att t.ex. hålborrningssetet bara passar till OF 900/1000/1010.

Edit: Att fräsa speglar stående kräver att fräsen monteras i bord. Ett sådant kan Festool också tillhandahålla. Jag vänter fortfarande på tillfälle att motivera ett köp av OF2000, men har hittills inte hittat något.

Om du monterar DW-sågen med skenan, kommer du inte få samma funktionalitet som en TS55 eller ATF55(gamla modellen). Festoolsågarna är gjorda så att de pivoterar kring en axel som sammanfaller med den linje som bildas där gummiflärpen möter arbetsstycket. I klartext betyder det att man kan såga sneda snitt, och fortfarande sikta med gummiflärpen. Med DW-sågen kommer man sannolikt att förstöra skenan om man försöker.

Vidare har man med Festoolsågen möjlighet till att börja såga i mitten på ett arbetsstycke med sänkfunktionen. Det bör gå även med DW-sågen, men det blir ganska krångligt med att montera bort klyvkniven osv. På T55 finns en fjädrande klyvkniv, men på ATF55 måste den också monteras bort.

Slutligen har Festoolsågarna hanterbarhet i en klass för sig. Sågdjupet kan ställas på millimetern på en skala. Vinklingen kan ställas kan ställas på graden på en skala. TS55 har en särskild funktion som gör det enkelt att byta klinga, bl.a. Tyvärr är även priset i en klass för sig.

Jag har båda maskinerna, och det svider bara när fakturan kommer. Sen behöver man aldrig ångra sig.
 
Om du ska köpa Festool så kan du förmodligen få bra pris hos Sernbrandt i Huddinge idag. De har öppet hur 9-16 med massor av specialpriser. Bl.a. halva priset på Dewalt tigersågar.

Festool är där och demar nya kexmaskinen "Domino". Nu har jag inte tid att skriva mer, måste åka till Huddinge =)

Pst.
Håll hårt i plånboken. "Öppet hus" hos Sernbrandt kan vara farligt, särkilt om man har en sjuk dragning åt verktygshållet :) Själv ska jag ha dagens besök som terapi - jag ska försöka att inte köpa någonting!
 
sgryd skrev:
Om du ska köpa Festool så kan du förmodligen få bra pris hos Sernbrandt i Huddinge idag.
Problemet är att jag bor i Lund, några bra tips på festooolleverantörer i mina trakter?

/Larre
 
Larre skrev:
[quote author=sgryd link=1131911204/0#12 date=1132907477]Om du ska köpa Festool så kan du förmodligen få bra pris hos Sernbrandt i Huddinge idag.
Problemet är att jag bor i Lund, några bra tips på festooolleverantörer i mina trakter?

/Larre[/quote]


Eksandhs finns i Lund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.