Hej,
Har ett litet inglasat uterum med plasttak som endast går att använda ett par veckor på våren och hösten men inte på sommaren för att det är för varmt... När det är 17 grader ute och halvmulet så blir det utan problem 34grader i rummet.

Min tanke nu är att byta till plåttak med lite isolering och ett innertak och på så vis förhoppningsvis sänka temperaturen något när det steker på som värst.

Har tänkt mig nåt sånt här;
Plåt
28x70 bärläkt
25x45 ströläkt
145x45 takstol
145mm isolering i takstolsfacken
28x70
Lackad pärlspont

Funkar detta? Fick tips om att sätta kondensväv mellan ströläst och takstol men vad jag förstår är den helt tät, kommer jag inte att få kondens på insidan av den då?
Tacksam för snabba svart och idéer då det kommer en snickare redan på tisdag som ska hjälpa mig. Vill inte stå där med blöt isolering och fuktskador sen :confused:

Rummet ska inte vara uppvärmt annat än möjligtvis några enstaka dagar per år.
Glaspartiet är englas. Golvet är trall med golvfoam och laminatgolv på(har tänkt peta in lite cellplastskivor under golvet för att få det lite behagligare att gå på när det är kallt ute, rummet är upphöjt så det är ca 50cm luft under trallen.
3 av fyra väggar är isolerade på rummet då det är byggt mellan mitt och grannens hus och med ett uppvärmt garage i bakkant.
 
Tycker det är otäckt att isolera under plåttak...

Papp är väl det klassiska men en del människor använder takduk nu som du fått tips om, enligt denna tråd kan man lägga duk utan råspont.

Men du måste ha kondensskydd mellan plåttak och isolering, annars får du bara byta en fuktig och möglig isolering om något år.

Tänk också igenom hur taket skall ventileras om du isolerar, det påverkar eventuellt hur du konstruerar din nock, men det har förhoppningsvis snickaren kunskap om.
 
Eller ja... måste och måste, det är ju ingen lag såklart. Men för ditt eget bästa :)
 
Det blir en Mataki MB 380 duk. Tiden får utvisa om det var rätt eller fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.