Jag planerar att lägga ett falsat plåttak på ett nybygge.
Taktillverkaren rekommenderar att plåten läggs direkt på ett underlag av råspont och underlagspapp, dvs utan läkt/luftspalt.

Jag har tidigare jobbat med underlagsduk typ Icopal Flexilight (finns andra tillverkare oxå) och inser de fördelar som dessa dukar har jämfört med traditionell underlagspapp.

Går det bra att ersätta traditionell papp med modern duk även i detta fall, eller funkar det bara när man har takpannor och luftspalt?
Vad säjer ni som har erfarenhet av att lägga denna typ av plåttak?
 
Det skall enligt uppgift funka utmärkt, jag skall inom kort själv lägga ett sådant tak enligt följande:

1. reglar
2. underlagsduk Tyvek Supro
3. ströläkt 25x45 (som klämmer Tyvek-fogarna mot reglarna, tätat med butyltejp)
4. bärläkt 45x70 (el möjl 95)
5. falsat plåttak aluzink (Clix)

Detta skall funka enligt både Clix och Tyvek, så det litar jag på!

/fth
 
P.S. jag har alltså ingen råspont, under Tyvek-duken ligger isoleringen (Isolina lin-isolering) direkt utan luftspalt. Så det kanske inte är riktigt som du har tänkt?
 
Tack för svar,

Det var inte riktigt samma konstruktion, jag hade tänkt bygga traditionellt med råspont och luftspalt.
Utan råspont blir det, i mitt fall, omöjligt att gå på taket eftersom plåten är tunn.

Jag får försöka hitta nån takfirma och fråga vad de använder för underlagmaterial tillsammans med falsade plåttak och råspont.
 
Jag har t-tak yap super under mitt platta plåttak. men detta bestämde jag själv.
Oavsett vad du väljer så skall du ha en papp som kan spikas dolt, inga spikskallar får synas som kan ligga och skava på plåten underifrån.
 
Helt riktigt, det är dold spikning som gäller, eller klamring om jag nu kan använda en duk som är godkänd för att monteras med klammer.
 
Det går iofs att gå på taket även utan råspont, underlagsduken (Tyvek Supro) är godkänt som genomtrampningsskydd, och plåten håller att gå på så länge man kliver på falsarna (allt enligt tillverkarna).
/fth
 
Ja du har helt rätt i det du skriver.
Jag må vara gammelmodig av mig, ta inte illa upp, men i min värld så är ett tak utan råspont ett fuskbygge.
 
På mitt stora tak har jag "traditionellt" tak med luftspalt, råspont, takpapp och falsad plåt.

Det nya taket som jag skall lägga är på min vinterträdgård på 24m2, där såg jag konstruktionen utan råspont som en stor fördel. Taket byggs upp enligt följande (från insida till utsida):
1. innerpanel 28x140 (sätts med 3mm lucka)
2. vindskyddsfolie (Bison)
3. linisolering (IsoLina)
4. underlagsduk (Tyvek Supro)
5. ströläkt 25x45
6. bärläkt 45x70/95
7. takplåt (Clix)

Som synes blir konstruktionen väldigt enkel, t.ex. behövs det ingen luftspalt mellan isolering och underlagsduken. Konstruktionen blir också diffusionsöppen. Jag får ju ingen stabliliserande effekt av råsponten, men det har jag tagit hänsyn till på annat sätt i konstruktionen.

Om jag av någon anledning skulle få för mig att göra om det stora taket så skulle jag nog faktiskt även där köra på den "modernare" lösningen...

/fth
 
För att själv svara på min ursprungsfråga.
Jag har vart i kontakt med två av de stora leverantörerna av dessa underlagsdukar och de hävdar att deras produkter passar utmärkt till denna applikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.