Ha, slöjdminnen:). Jag var mest livrädd för alla maskinerna och var rätt tacksam man inte fick använda dom så man slapp framstå som mesig. Rädslan kan ha att göra med att slöjdläraren hade fler halva fingrar än hela efter mindre lyckat umgänge med några av maskinerna.

Handhyvlandet minns jag väl, man fatta inte riktigt hur de var tänkta att fungera utan hyvlade mest på lite här o lite där, kom det spånor hade man lyckats bra. Ämnet blev tunnare och skevare för varje hyveldrag. När man hållt på ett tag gav man upp o bad läraren köra biten genom planhyveln.
 
Korvgubbe skrev:
Det enda jag minns från min träslöjd var hur Trähitler med sur kaffeandedräkt stod och skrek på oss om hur dödligt livsfarligt precis allt i slöjdsalen var. Några verktyg var det knappt att vi fick använda.
Låter som om du gick i skolan i Bara.
 
Undrar vad mina elever säger om mig och min sal... Men väldigt kul att läsa om era erfarenheter och upplevelser.
 
Korvgubbe skrev:
Det enda jag minns från min träslöjd var hur Trähitler med sur kaffeandedräkt stod och skrek på oss om hur dödligt livsfarligt precis allt i slöjdsalen var. Några verktyg var det knappt att vi fick använda.
Trähitler!? Var är du uppväxt, så kallades vår slöjdlärare också. Han hade ett korsformat ärr mitt på hakan. Alltså ett hak-kors, därav öknamnet!
 
Jag är typ uppvuxen på ett snickeri och är mer än van att använda maskiner till det mesta man gör. När jag sedan blev slöjdlärare så har jag tagit det där tänket med mig. Men, klart eleverna ska lära sig att arbeta med handverktyg också, dock inte till leda. Har man t.ex. visat att man kan hyvla en bräda med rubank (kan ta 60 minuter) så kan jag sedan hyvla resten av brädorna eleven ska ha (tar 1-2 minuter). Har man visat att man kan såga med kontursåg ställer man sig sedan vid en Hegner maskinkontursåg http://www.hegner.nu/figursag.htm. Först såga med bågfil och sedan en kapbandsåg http://www.kavlingemollan.se/code/mach_sel.asp?nObjectID=953&nLanID=1&nCatID=8
Eleverna får även använda sticksåg och handöverfräs tillsammans med mig, skivslip, bandslip/kantputs, diverse handhållna slipmaskiner och givetvis en batteriborrmaskin. Borrsväng och drillborrskaft använder vi lika ofta som matteläraren använder räknestickan.
 
  • Gilla
pyro och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket träslöjd har man egentligen i dagens skola?

På min tid var det nog från 4:an i folkskolan till 4:an i realskolan, ca årskurs 4 - 8.
I 3:an i folkskolan var det syslöjd, då vi fick stoppa strumpor och sy ihop ett förkläde till den kommande träslöjden.
 
B
KnockOnWood skrev:
Hur mycket träslöjd har man egentligen i dagens skola?

På min tid var det nog från 4:an i folkskolan till 4:an i realskolan, ca årskurs 4 - 8.
I 3:an i folkskolan var det syslöjd, då vi fick stoppa strumpor och sy ihop ett förkläde till den kommande träslöjden.
Mina barn har en lektion i veckan på gissningsvis 1,5-2h med start i 4:an. En termin trä och en sy. Hur maskinamvändningenser ut vet jag inte, måste fråga när de vaknar...
 
80 min/vecka åk 3-9.
 
I
Kan bara minnas årskurs 5-7, men vi hade en magister i 3-4 som hela tiden satt sönder sin stol och det var slöjdläraren som fick laga den, ( har ofta undrat om han gjorde ett dåligt jobb med flit ), så det måste funnits en slöjdsal. Vad jag minns var det inga diskussioner om vilken typ av slöjd man skulle ha, flickor = syslöjd, pojkar = träslöjd. Väl att det inte är så längre.
 
Ja, det var nog en dubbeltimme varje vecka.
Annars hade man väl inte hunnit med mer än att ta fram verktyg och brädbitar, och så ställt undan allt igen och sopat av hyvelbänken.

En sån där härlig gammaldags hyvelbänk är jag rätt sugen på att skaffa mig nu.
Det borde ju finnas massor på blocket.
Är de egentligen sämre på något sätt än moderna arbetsbänkar?

PS
Oj, det finns visst bara en till salu i Halland :eek:
 
Redigerat:
I
KnockOnWood skrev:
Ja, det var nog en dubbeltimme varje vecka.
Annars hade man väl inte hunnit med mer än att ta fram verktyg och brädbitar, och så ställt undan allt igen och sopat av hyvelbänken.

En sån där härlig gammaldags hyvelbänk är jag rätt sugen på att skaffa mig nu.
Det borde ju finnas massor på blocket.
Är de egentligen sämre på något sätt än moderna arbetsbänkar?

PS
Oj, det finns visst bara en till salu i Halland :eek:
De är rariteter, såna får man inte ha som arbetsbänk längre, de ska in i finrummet, kanske som tv-bänk, eller som bar-bänk. Tänk att sitta och hänga med en öl över en sån.(y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det verkar gå att hitta (troligtvis) helt ok hyvelbänkar på blocket för nästan inga pengar alls. Ligger annonsen under verktyg så verkar priset vara runt 300-500 kr. Om samma bänk däremot ligger under heminredning så kostar den minst 3500 :- och är då oftast i sämre skick.
Märkligt är bara förnamnet ... :)
 
Ligger den under verktyg är den sliten, men ligger den under heminredning så har den patina... ;)
 
Lärde mig en hel del i slöjden som jag fortfarande kommer ihåg. Att slipa var en av dem :).
Angående strykmått.
Vid 10cm på thalmetern finns ett hål som är som gjort för en stiftpenna. Har använt det istället för strykmått sedan 1984. Enkelt att ställa in och enkelt att använda. Fungerar även som passare för större cirklar än 50mm. Finns andra fiffigheter på en thalmeter som gör mig handikappad om jag inte har en med mig. Tycker dock inte om den nya designen. Saknar den lilla men användbara vinkelhaken på sidan.

mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.