Undrar om någon kan det. Vi vill nämligen ha Svensk flagga hängande på fasaden då vi saknar en flaggstång att hissa den upp i.
Vad är det som gäller? Min svåger säger man inte får som privat person markera (gissa vad) för att det är rasistkt och man kan få böter för det.

Snälla. Kom inte med idiotiska förslag eller kommentarer.
Då blir tråden raderad eller värre. Jag vill bara ta reda på vad gäller.
 
.....men här gällde frågan inte fasadflaggor utan flaggor på fasaden, två helt olika saker.

Jag gissar att, men vet inte, man får hänga upp flaggan precis hur man vill.
 
Redigerat:
C
Nog för att det säkert är mer eller mindre samma regler som gäller, men Finlands flagga?
 
Jag undrar om SVENSK flagga!

Det kan hända samma regler gäller. KAN!
 
Atom skrev:
Min svåger säger man inte får som privat person markera (gissa vad) för att det är rasistkt och man kan få böter för det.

Snälla. Kom inte med idiotiska förslag eller kommentarer.
Då blir tråden raderad eller värre.
Du kanske skulle börja med att inte starta tråden med idiotiska förslag och kommentarer då?
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Det är kanske läge att skaffa en flaggstång...?!
 
Frågan är om det verkligen stämmer. Alt kan man ringa på måndag Länsstyrelsen? Polisen? Om frågan är olämplig, får admin eller mod radera den.
 
Att skaffa en flaggstång kräver inget bygglov och det är fritt fram för alla att hissa flaggan när det är flaggdagar inkl på egna "högtider" som fester och födelsedagar. Liksom halvstång vid sorg.
Men jag tror man ska hålla sig 4,5m från tomtgräns.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Har hittat
http://www.nationaldagen.se/sveriges-flagga/flaggregler/
och beställt information. Frågan är om man tar upp allt detta.
Annars får det vänta tills måndag.
Som jag tolkar det, är det ok för privat personer att hissa upp flaggor. Dock inte olika länder UNDER varandra.
 
...men det där är inte regler ur någon lagbok, utan rekommendationer kring bruk av flagga => du gör vad du vill. Det enda man inte FÅR göra med en flagga är väl att elda upp den.
 
Det finns ingen lag som reglerar hur vanligt folk får flagga, bara rekommendationer. Tex flaggan bör hissas kl 08:00 under tiden 1 mars - 31 oktober och kl 09:00 under tiden 1 november - 28(29) februari, och nedhalas vid solens nedgång dock senast kl 21:00.
Flaggstång bör placeras på heraldiskt höger på tomten, dvs står du med ryggen mot entren och näsan mot gatan/uppfarten så står stången på höger hand.
Det finns inga regler för om man får eller inte får ha en flagga hängande på fasaden.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...men det där är inte regler ur någon lagbok, utan rekommendationer kring bruk av flagga => du gör vad du vill. Det enda man inte FÅR göra med en flagga är väl att elda upp den.
Du kan ha rätt. Det hade varit bra om någon från Byggahus skulle undersöka det och skriva om. Om en medlem (jag) ställer frågan, kan det tydligen uppfattas på olika sätt. Tydligen är frågan mer komplex än vad jag trodde.

http://www.svd.se/nationaldagen-inte-hatets-dag
 
MathiasS skrev:
Det enda man inte FÅR göra med en flagga är väl att elda upp den.
Snarare är det väl så att man SKA elda upp den, dock bara om den gjort sitt och sett sina bästa dagar.
 
  • Gilla
Damaja och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.