Hej!

Fråga 1:
Har fått bygglov samt protokoll från byggsamrådan.
I protokoll från byggsamrådan står att "bevis om byggfelsförsäkring skall inlämnas till byggnadsnämden", dock anges ej något datum.
Vad jag läst mig till så kan försäkringen inte tecknas efter att bygget är klart.
Enligt vad som muntligt sagt av byggnadsnämden kan slutintyg ej utfärdas om inte "alla papper är OK".

?? Vilken kan påföljden bli om jag struntar i byggfelsförsäkringen och bygger klart ändå? Vite? Enligt PBL skall vite utgå till mellan 200 och 1000 kr för, som jag tolkar det "mindre brister". Kan jag byta försäkringspremien mot vite från kommunen?

Finns det någon som försökt?

Fråga 2:
Hur minimera försäkringspremie för värdelös försäkring?
Är det smartast att skriva att man är "självyggare".

 
Utdrag ur PBL:


.
.
.
3. arbete utförs i strid mot något beslut som byggnadsnämnden har meddelat enligt denna lag. Den särskilda avgiften skall bestämmas till minst 200 och högst 1 000 kronor. Är överträdelsen ringa, behöver någon avgift inte tas ut. Lag (1995:1197).

 
Ska man tolka detta som att om jag struntar i att köpa den meningslösa byggfelsförsäkringen för 20 000 så är det värsta som kan hända att jag får betala en avgift på 1 000 kronor? Och i bästa fall händer ingenting? I så fall är ju det här problemet löst!
 
Nja, kommunen skulle kunna besluta om nyttjandeförbud eller att bygget stoppas och begära handräckning av kronofogden (om jag läst rätt, är inte jurist), men som jag läser det skall det bara göras om man grovt bryter mot PBL typ bygger(eller river) utan bygglov, saknar kvalitetsansvarig eller om byggnaden uppenbart är farlig att vistas i.

Vilken kommun kommer att besluta om nyttjandeförbud och kalla på kronofogden för avsaknad av en försäkring som skall skydda konsumenten?

Finns det någon jurist där ute som vet?
 
andersmc skrev:
Ska man tolka detta som att om jag struntar i att köpa den meningslösa byggfelsförsäkringen för 20 000 så är det värsta som kan hända att jag får betala en avgift på 1 000 kronor?
Nej!

Du kommer att få betala försäkringen OCH eventuella böter för svartbygge.
Dessutom kommer du inte att få nägot slutbevis så att du kan placera dina byggkreditiv i hypotekslån.

....om de inte kommer på dig inom 3 år så förfaller dessutom ditt bygglov och då får du dessutom betala en ny bygglovshantering. Om du får avslag på ditt bygglov då så måste du riva ditt nya hus på egen bekostnad.



Bara som en liten varning innan du slår dig in på ganska farliga och potentiellt dyra vägar.
Försäkringen är inte bara till för dig utan även för framtida nya ägare till ditt hus.
 
Måste jag teckna byggfelsförsäkringen INNAN jag fått bygglov? Om man får avslag på sin bygglovsansökan då? Vad gör man då med sin försäkring?
 
Nej, den behöver inte vara tecknad till bygglovet (iaf inte i sthmls kommun). Jag tror dock den måste vara tecknad till byggsamrådet (jag har för mig att det var en punkt under själva samrådet).

/Klein
 
Tydligen inte i mitt fall. Kommer påbörja bygget utan försäkring eftersom bygnämden inte klämt fram förrän nu att de kräver byggfelsförsäkring. Som sagts i början på diskussionen, alla papper klara med byggnämden vill ha bevis på byggfelsförsäkring i "efterhand".

 
byggnämden vill ha bevis på byggfelsförsäkring i "efterhand".
Om de i protokollet från samrådet har krävt att du skall visa bevis på försäkringen. Så innebär det att du får inte påbörja bygget förrän villkoret är uppfyllt. Du har alltså inte klara papper om att du får börja.
 
andersmc skrev:
Måste jag teckna byggfelsförsäkringen INNAN jag fått bygglov? Om man får avslag på sin bygglovsansökan då? Vad gör man då med sin försäkring?
Nej det behöver du inte.

Jag bara skrev så eftersom "Lurvunge" ju inte kan komma tillbaka till kommunen och tala om att h*n byggt klart för då åker h*n på att uppvisa försäkringsbeviset.
Om man får bygglov och inte börjar bygga inom 3 år och bygger klart inom 5 år så upphör bygglovet att gälla. Det var därför jag drog upp det.
 
men volvo då!! 3år är det väl inte, innan bygget skall påbörjas....eller

i övrigt instämmer jag i att kommunen har skrivit att en byggfelsförsäkring skall uppvisas, så vad är där att ta fel på.
Det brukar också, som nämns, finnas med som krav att uppvisas vid byggsamråd.
Här kan man undra om inte KA har ett visst ansvar att förvissa sig om att försäkringen finns, innan byggstart. Eftersom det finns en anteckning i protokoll från byggsamrådet, är det givet att det har samtalats om försäkringen under samrådet, något som KA kommer ihåg, men Lurvungen glömt ;D

Självbyggaren kommer i regel undan med 12.000 kronor i en oduglig försäkring.
 
saturnus2 skrev:
men volvo då!! 3år är det väl inte, innan bygget skall påbörjas....eller
Sorry.....2 år skall det ju vara.

(PBL kap 8§33)
 
Man undrar ju om några av inläggen här ovan kommer från folk på på byggnämden eller om ni säljer försäkringar.

Som sagt var orginalfrågan: "Vad blir påföljden?"

Jag tror inte den blir något så jag kör på.
Vi får väl se hur det går.
 
Lurvunge skrev:
Man undrar ju om några av inläggen här ovan kommer från folk på på byggnämden eller om ni säljer försäkringar.

Som sagt var orginalfrågan: "Vad blir påföljden?"

Jag tror inte den blir något så jag kör på.
Vi får väl se hur det går.
Påföljden lär bli fängelse ;D

Vi har JO-anmält kommunen, då man underlät att pröva frågan, om byggfelsförsäkringen är nödvändig för vårt bygge?
JO har idag meddelat att man prövar ärendet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.