Svar: 2, 165 mm (för Ryobi Revolution Cirkelsåg One+)

Svar på frågan om cirkelsågen RWSL180M är 150 mm.

Jag och sonen har under åren samlat på oss samtliga Ryobi verktygen utom just denna nya cirkelsåg och grästrimmern. Men den senare får jag väl vinna i nästa tävling.......
 
Svar: 2: 165mm
Erfarna hemmafixare kommer uppskatta den stora kapkapaciteten med 165 mm klinga, en klingbredd på 1,6 mm och de 24 vinklade tänderna med karbidspets för maximal livslängd och förbättrad prestanda.
Ojojojoj! Altangolvet som ska läggas om! Växthuset som ska fixas! Alla bikupor som ska bli byggda!
Med den här sågen får jag mer energi än det kraftfulla batteriet ;) ger. Här ska byggas!
 
2. 165 mm

Använde mig av en klumpig gammal cirkelsåg som är minst 30 år gammal när jag kapade golvskivor i vintras. Otymplig och svår att arbeta med, och utan möjlighet till riktskiva.

I år ska jag, med lite tur, genomföra en helrenovering av badrummet och köket. Nästa år ska panelen på en friggebod bytas. Jag är alltså i behov av en bra och behändig såg, och vad vore bättre än en såg som dessutom kan dela batterier med allsköns andra elverktyg? Ge mig den sporren som behövs för att jag ska bli klar med mitt sisyfosprojekt!
 
hahalj
Svar: alt. 2: 165 mm

Motivering: min gamla cirkelsåg börjar bli farlig, den är skev och nyper ofta i träet och är allmänt jobbig, svår att ställa in geringsvinklar och sågdjup, justeringsskruvar vibrerar loss hela tiden. Så innan jag antingen får psykbryt eller förlorar ett par fingrar på den så skulle jag behöva en ny batteridriven Ryobi Revolution One+ Cirkelsåg!!
(Vinner jag denna ska köper jag direkt en sticksåg i samma One+ serie, den gamla jag har är lika frustrerande dålig som cirkelsågen)
 
Redigerat:
2014-06-07 21.36.09.jpg

Klingan är, som skrivits, 150 mm som jag kan förstå det.
Vi har sedan 2007 haft något projekt varje år vid vår stuga. Trädäck av större format, köksrenovering, innertak, och förra året storsatsasade vi på att klä den med liggande bredpanel. Vi har ingen ström (men kan ladda med solpanel) där så det vi sågar sågar vi med fogsvans och Japansåg.
Det vore ju GULD med en batteridriven såg till årets altanprojekt.
 
Svaret är 150 mm. Det närmaste alternativet är väl X (140 mm).
Motivering: Min gamla cirkelsåg (B&D) lämnade in i början av sommaren. Den var tung och sladden var ständigt i vägen. En Ryobi med uppladdningsbart batteri är kanske prylen som får fart på byggprojekten igen.
 
Svar: 150/165 beroende på modell som avses. Men egentligen är svaret alltid 42.

Med två småttingar och ett hus som behöver stambytas i sommar med återställning av hela nedervåningen så kommer den få jobba och kommer särdeles väl till pass när bastun ska uppföras. Ååh ljuvliga bastu, som jag saknat dig min gamle vän.
 
Svar: 150mm

Har köpt en klyvsåg(en sådan där stor på bord).
Men det räcker inte, utan behöver en cirkelsåg märker jag, nu får jag såga för hand.
Med vinsten skulle jag kunna göra klart grindar runt huset till mitt barns säkerhet snabbare.
 
Klingan är 150mm.
Vi flyttar från lägenhet till hus nästa vecka. Kul! Men har en 1,5-åring liten tjej som gärna lämnar gräsmattan och springer rakt ut på garageuppfart och ut på bilvägen. Vi måste akut fixa ett staket och jag bävar för att behöva såga alla dessa brädor med en rostig fogsvans. Hjälp!
 
Svar: Alternativ 3. 150mm

Motivering:
Har fullt upp med husets 1000 projekt och då skulle en ny såg vara en fin belöning och morot till att slutföra allt man påbörjat. Dessutom vill jag bilda mig en uppfattning i hur Ryobi är som märke, har aldrig provat dem men har alltid trott att det är ett "black & decker" märke men har nu senaste tiden läst om många som är nöjda med sin Ryobi.
 
Modellbeteckningen RWSL180M finns inte på ryobis hemsida. Däremot finns RWSL1801M och den har, som tidigare påpekats 150mm i diameter.

Min nuvarande cirkelsåg kommer från lågpriskedjan X och håller inte måttet. Den startar på ungefär var tredje försök. Ett delvis uppbyggt system kring Ryobi 1+ har jag redan, men saknar sågen. Denna cirkelsåg skulle underlätta mina byggprojekt som en varm kniv i smöret. Barn med särskilda behov och behandling som måste köpas privat, tunnar ut plånboken och det som är dyrt i stunden men billigt i längden finns inte utrymme för.
 
P
Svar 3 klingan är 150mm

skulle vara roligt att prova denna såg gentemot Makita DHS 680 samt (Festools HKC 55,inte fått än)! och se hur Ryobi står sig emot dom stora jättarna (y) fast jag kanske inte kan klassas in där :surprised:

Takbyte är annars på gång och då behövs det sågar!
 
Svar:2 165 mm klinga

Har en Rwsl 1801 som jag använder flitigt.
Skulle vara bra med en såg med mer power i och kunna jämnföra med den äldre modellen.
 
150 mm! för Ryobi Revolution Cirkelsåg One+ gäller alternative 2.

Behöver precise raka snit? Cirkelsåg.
Kapa byggskivor: Cirkelsåg!
Spåra upp i reglar för VP-rör. Cirkelsåg!
Fälla ut delar av av golvspånet. Cirkelsåg!
Kapa reglar. Cirkelsåg!

Med en rak planka och en cirkelsåg klarar man det mesta denna arbetshäst skulle hamna i gott sällskap med hushållets andra arbetshäst Ryobi One+ borrskruvdragaren.
 
Svar 2
Håller på att tillverka målaratavlor till barnen på förskolan och det är väldigt svårt att såga med en sticksåg och för jobbigt med vanlig såg .

Det skulle också vara kul med ett system som man kan köpa till flera verktyg till och använda samma batteri tex trädgårds verktyg.

Och glad midsommar alla byggare
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.