14 800 kronor kan ju inte anses som en rimlig kostnad för. Detta är ju en hel veckas arbete för en snickare.
 
Vi har varit med om samma sak när en lägenheten skulle renoveras med Ikeakök. Sopsorteringskärlen var restnoterade så hela leveransen fick vänta ett par veckor.
Med tanke på hur de beräknar frakterna så kan jag för mitt liv inte förstå varför de inte kan skicka de restnoterade produkterna i en separat leverans när de finns i lager. Varken en blandare eller sopkorgar kan räknas som väsentliga artiklar för att ett kök ska kunna monteras.
 
falkn skrev:
14 800 kronor kan ju inte anses som en rimlig kostnad för. Detta är ju en hel veckas arbete för en snickare.
Missade du bilden? 2x8h snickare a 425kr/h totalt 7200kr. Resten rörmokare och elektriker. Det är väl rimligt och tom billigt på vissa orter.
 
Vad skulle elektrikern göra 8 Tim med köket första dagen , skruva ihop stommarna ?
 
Vilken idiot som bokar upp hantverkare samma dag som köket skall komma! Man definitivbokar först när alla saker är på plats. Allt kan hända, lastbilar går sönder, trafikolyckor, folk blir sjuka etc etc....känner inte ett dugg medlidande till personen i fråga.
 
  • Gilla
EveT och 1 till
  • Laddar…
kuntri skrev:
Missade du bilden? 2x8h snickare a 425kr/h totalt 7200kr. Resten rörmokare och elektriker. Det är väl rimligt och tom billigt på vissa orter.
Timkostnaden är helt rimlig, men som någon påpekade så är frågan vad elektrikern och rörmokaren skulle gjort först dagen när stommarna inte ens är monterade? Det arbete de hade planerat borde de rimligtvis kunnat utföra trots att köket inte kommit såsom att dra rör för belysning och matning till vitvaror o.s.v. Detta arbete görs ju med fördel innan man sätter upp köket. Sen kan man också ifrågasätta att snickaren debiterade för en hel arbetsdag med två man. De måste ju ha fått reda på direkt att köket inte skulle komma och kunnat köra iväg på ett annat jobb.

Jag håller med målsäganden om att det är surt när saker inte kommer på utsatt tid, men det är korkat att boka in dessa yrkesgrupper samma dag som leveransdagen och hans ekonomiska krav är inte rimliga, därmed lär han inte få en krona i ersättning då han enligt mig blivit girig.
 
Vi har inte/kommer inte kunna göra klart vårt kök förrän i augusti (ursprungsleverans 2 april) pga strul och slarvigt mätande från kökssäljaren... Elsladdar hänger och inget stänkskydd på plats bakom diskbänk. Dock inte Ikea, utan Marbodal har mätt på plats i vårt hus. Vad ska vi då kräva?
 
... och säger som nedanstående - vem f*n bokar elektriker och rörmokare samma dag som köket ska komma?? Framför allt ett Ikea-kök där alla stommar ska skruvas ihop innan montering......
 
  • Gilla
EveT
  • Laddar…
Blir intressant att se vad ARN säger om detta. Datumet är ju preliminärt. Själv skulle jag inte våga ta in hantverkare på den premissen utan vänta till hela köket är i mitt vardagsrum, SEN anlita hjälp.
 
Hahaha Det är det dummaste jag har hört! Som falkn nämner så är det ju idiotisk att boka in elektriker och rörmokare samma dag som köket kommer. Det tar ju i alla fall 3-4 dagar för snickare och plattsättare innan det behövs elektriker och rörmokare för att komplettera färdigt köket. Allt förberedande arbete görs ju innan köket kommer på plats!

Sen så undrar man ju om två snickare och en elektriker rullade tummarna i 8 timmar och en rörmokare i 4 timmar eftersom att dom debiterade en hel dag som kunden vill att IKEA ska betala. Ingen hantverkare kan väl rimligen gå en hel dag och vänta på ett kök! Och sen vad elektrikern skulle dit och göra om det bara fanns montering av kök att göra är ju verkligen frågan!

Hade två snickare varit där och hade 3-4 timmar var så skulle jag kunna köpa det.

//Patrik
 
  • Gilla
EveT
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker liksom andra att det är märkligt att man bokar in en rörmokare och en elektriker till första dagen, men jag tycker inte det är märkligt att man får betala för en full dag om man bokat en full dag. Jag jobbar förvisso inte som vare sig elektriker eller rörmokare, men om en kund bett mig komma och utföra ett arbete en dag (hel dag) så får de betala för en hel dag, vare sig de har något jobb till mig eller inte. Har kunden tur så har jag ett annat uppdrag jag kan åka på och jobba några timmar och då slipper de betala för den tiden. Det är ju inte helt otänkbart att elektrikern hade tackat nej till andra uppdrag den dagen och aningen tappat de uppdragen helt eller tagit dem en annan dag. Att kund nummer 2 accepterar att han då kommer någon dag tidigare är inte självklart (kanske har kund 2 inte hunnit med alla förberedelser eller har bokat in annat den dagen)
 
Mikael_L
Om det är ett köksbyte som ska göras har elektrikern 1, ev 2 timmars jobb första dagens morgon, med att koppla ur allt och riva lite el så de som ska riva köket kan göra det utan risk.
Detta kan givetvis elektrikern ofta göra någon dag innan också.

När det är rivet har elektrikern ofta några timmars jobb, många om det är komplicerat eller höga krav på elen, att dra kabel/kanalisation. Detta görs ju också lämpligen just innan alla paket som ska bli ett IKEA-kök lyfts in och gör bostaden till en labyrint.

Ja ärligt talat kan jag inte riktigt se vad elektrikern har där att göra samma dag som leveransen sker. Ska han jobba då, måste de andra hantverkarna "hålla sig undan". Kanske montera lite lådor och stommar och dricka kaffe medan elektrikern spårar i väggarna ... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Jag tycker liksom andra att det är märkligt att man bokar in en rörmokare och en elektriker till första dagen, men jag tycker inte det är märkligt att man får betala för en full dag om man bokat en full dag. Jag jobbar förvisso inte som vare sig elektriker eller rörmokare, men om en kund bett mig komma och utföra ett arbete en dag (hel dag) så får de betala för en hel dag, vare sig de har något jobb till mig eller inte. Har kunden tur så har jag ett annat uppdrag jag kan åka på och jobba några timmar och då slipper de betala för den tiden. Det är ju inte helt otänkbart att elektrikern hade tackat nej till andra uppdrag den dagen och aningen tappat de uppdragen helt eller tagit dem en annan dag. Att kund nummer 2 accepterar att han då kommer någon dag tidigare är inte självklart (kanske har kund 2 inte hunnit med alla förberedelser eller har bokat in annat den dagen)
Jag håller med dig, men samtidigt inte. I egenskap som elektriker så har jag svårt att se att elektrikern i detta fallet inte kunde hittat på något annat. Om det inte fanns något annat elektrikern kunde hittat på att göra så var det antingen REJÄL arbetstorka eller så var h*n tämligen talanglös och hade dåligt med jobb därför.
Som elektriker brukar det ofta kunna gå bra att komma till kunder med kort varsel p.g.a. det finns många småjobb, för snickare däremot så kan jag tänka mig att det är svårare eftersom att dom vanligtvis är på större jobb som i alla fall som minst är 8 tim. Har en byggfirma planerat in en dag för två gubbar på ett ställe så kan det nog vara svårt att hitta ett nytt jobb för två snickare med kort varsel.

//Patrik
 
Ni som gnäller på elektriker och rörmokare, det framgår faktiskt inte att det är på leveransdagen de ska komma. Det kan vara så enkelt att det inte gått att avboka den planerade tiden med så kort varsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.