291 162 läst · 377 svar
291k läst
377 svar
Jajada bygger stenhus
En Man Cave/Biorum såklart.Jajada skrev:
Jag ska själv ge mig på att mura med tegel/korsvirke i min "man-cave" och blir otroligt nyfiken på hur din blir. Kul att få inspiration från en tråd som pågår, lätt att ställa frågor då .
Det kommer bli ett riktigt häftigt hus det där
Bra jobbat
Tyvärr kan jag inte visa hur rummet blir än på ett tag. I och med att jag gjuter även bjälklaget till plan 2 måste stämpen och formen till plan 1 (som bär tegeltaket) sitta kvar ett tag till. Men bilder kommer...Ramnemark skrev:
Jag har glömt att visa bilder från källaringången. Här håller vi på med formen där vi gjuter stödmurar för källarentrén samt plattform för ingång till tvättstugan ovanför.
Trekantslist i alla exponerade hörnen blir snyggt och minskar risken för bortslagna betongbitar. Normalt bör man aldrig ha snävare vinklar än 45grader exponerade.
Armering i väggen till vänster. Till höger ett litet missöde när vi gjöt källarytterväggen som gjorde att vi här gjuter om cirka 0,5m2 av utsidan av väggen. (Detta är under mark så det kommer inte synas när det är klart.
Stödmurarna färdiggjutna. Själva trappan gjöt vi senare. Marken kommer återfyllas till cirka 5cm under den lägre muren så denna konstruktion blir bara till liten del synlig,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trekantslist i alla exponerade hörnen blir snyggt och minskar risken för bortslagna betongbitar. Normalt bör man aldrig ha snävare vinklar än 45grader exponerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armering i väggen till vänster. Till höger ett litet missöde när vi gjöt källarytterväggen som gjorde att vi här gjuter om cirka 0,5m2 av utsidan av väggen. (Detta är under mark så det kommer inte synas när det är klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödmurarna färdiggjutna. Själva trappan gjöt vi senare. Marken kommer återfyllas till cirka 5cm under den lägre muren så denna konstruktion blir bara till liten del synlig,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ställt ut formen. Det är F-form från Jackon som gäller här. Kvaliteten är S300. S200 hade räckt men prisskillnaden är mycket liten och jag föredrar S300 eftersom hållfastheten och styvheten gör det mycket lättare att få ett bra gjutresultat. Den yttre skivan sågas bort efter gjutningen så att man får en gjuten mursockel. Blocket som är 400mm brett kommer sedan muras med yttermur på mursockel och innermittfält på plattan.
Spirorören är för friskluft till kakelugn och vedspis. Jag vet att det är att föredra att ha fall utåt på dessa för att konsensvatten skall kunna rinna ut men jag vill ha dem isolerade så att det inte blir kallt på golvet. Och kondensproblem måste bli små eftersom man eldar på vintern när uteluften är kallare (och torrare) än inneluften.
110-röret är lyftare från radonslangen och går igenom mittbalken som inte är armerad här. Den är kraftigare och har högre kvalitet på cellplasten eftersom hjärtväggen som bland annat bär det gjutna bjälklaget kommer stå här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spirorören är för friskluft till kakelugn och vedspis. Jag vet att det är att föredra att ha fall utåt på dessa för att konsensvatten skall kunna rinna ut men jag vill ha dem isolerade så att det inte blir kallt på golvet. Och kondensproblem måste bli små eftersom man eldar på vintern när uteluften är kallare (och torrare) än inneluften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
110-röret är lyftare från radonslangen och går igenom mittbalken som inte är armerad här. Den är kraftigare och har högre kvalitet på cellplasten eftersom hjärtväggen som bland annat bär det gjutna bjälklaget kommer stå här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är ett klokt val att ta S300. Ingen vet med säkerhet hur cellplast åldras i det långa loppet. Återigen, vanliga villaplattor med S80 eller S100, hur mycket är kvar av den plastens hållfasthet om 100 år? Blir klart jobbigt att renovera om cellplasten i grunden börjar ge sig...
Helst skulle jag vilja använda cellglas istället för cellplast. Det har många fördelar, inte minst hållbarhet, men också en mer miljövänlig produkt eftersom det tillverkas på återvunnet glas. Tyvärr är det mycket dyrare och där klämmer min sko i detta projektet. Jag tror att denna intressanta produkt kommer bli vanligare och förhoppningsvis även billigare. En önskvärd utveckling är att den klapprar mer av cellplastendär marknadsandel.Bygger i betong skrev:
En sak att tänka på vid användning av en högisolerande grundkonstruktion är konsekvensen av att väldigt lite värme går ner i marken så risken är mycket stor att tjäle går under huset på vintern med potentiellt katastrofala följder. Jag har därför isolerat formen utvändigt med XPS (extruderad polystyren) som har en tät cellstruktur och därför inte kan ta upp vatten vilket vanlig EPS gör om den ligger blöt. Jag har lagt 100mm tjockt och 1200mm brett runt den del av byggnaden som inte är källare. Som ni ser med rätt kraftigt fall ut från huset. Enligt Sundolitts rekommendationer ska det sen ligga ytterliggare 600 mm brett vid varje ytterhörne. Tjälisolering zon 2
De vita tunna skivorna som står innanför formen är släppskivor som inte fastnar i betongen så att det går att riva den yttersta cellplastskivan och ha en synlig betongsockel. Eftersom jag murar med isolerblock så hade hela ytterstemen på muren hamnat på den stående cellplastskivan om vi använt L-form. Detta blir därför ett mycket bättre alternativ rent konstruktionsmässigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De vita tunna skivorna som står innanför formen är släppskivor som inte fastnar i betongen så att det går att riva den yttersta cellplastskivan och ha en synlig betongsockel. Eftersom jag murar med isolerblock så hade hela ytterstemen på muren hamnat på den stående cellplastskivan om vi använt L-form. Detta blir därför ett mycket bättre alternativ rent konstruktionsmässigt.
Nu har det varit lite tunt med uppdateringar ett tag på grund av mycket jobb och lite övrig fritid. Nu är det ju söndag och jag tänkte därför försöka få ihop lite mer gedigen uppdatering. Om jag tänker rätt nu så är vi framme vid nästa stora gjutning. Platta på mark/bjälklag plan 1, källartrappa samt sockel för altan stod på menyn (arbetsteorin är att altanen faktiskt kommer ganska tidigt i planeringen eftersom det minskar behovet av ställning). Först trappan:
Sidoväggarna var ju gjutna sedan tidigare. Här har jag markerat ut trappstegen och borrat och slagit in armeringsjärn mellan stegen och ute vid stegkanten. Jag har borrat i samma dimension som armeringsjärnet (10mm). Storleken på armeringsjärn mäts som diametern på själv stången utan att kammarna räknas med vilket gör att ett 10mm armeringsjärn (ɸ10 eller phi 10 på betongspråk) i själva verket bygger cirka 12mm. På grund av detta sätter sig järnet bra. Om det hade varit större drampåkänning på stålet eller om jag hade velat försäkra mig mer på sprickbildning i gjutskarven skulle jag givetvis ha injekterat det med ankarmassa men det snålade jag in på här.
Längre ner är det stenmaterial som botten till trappan och högre upp en form med formregel (alltså billig oklassad 45x95mm). Viktigt att använda skyddsknopp på järnen!
Tyvärr hade jag inte tagit några bilder i stressen på den färdigformade trappan men här är i alla fall en bild på den färdiggjutna med formen kvar. Armering som inte syns är armeringsnät i botten och ett rakt järn i spetsen på stegen.
Sidoväggarna var ju gjutna sedan tidigare. Här har jag markerat ut trappstegen och borrat och slagit in armeringsjärn mellan stegen och ute vid stegkanten. Jag har borrat i samma dimension som armeringsjärnet (10mm). Storleken på armeringsjärn mäts som diametern på själv stången utan att kammarna räknas med vilket gör att ett 10mm armeringsjärn (ɸ10 eller phi 10 på betongspråk) i själva verket bygger cirka 12mm. På grund av detta sätter sig järnet bra. Om det hade varit större drampåkänning på stålet eller om jag hade velat försäkra mig mer på sprickbildning i gjutskarven skulle jag givetvis ha injekterat det med ankarmassa men det snålade jag in på här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längre ner är det stenmaterial som botten till trappan och högre upp en form med formregel (alltså billig oklassad 45x95mm). Viktigt att använda skyddsknopp på järnen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr hade jag inte tagit några bilder i stressen på den färdigformade trappan men här är i alla fall en bild på den färdiggjutna med formen kvar. Armering som inte syns är armeringsnät i botten och ett rakt järn i spetsen på stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Gjutningen av bjälklaget:
Här håller jag på med en av två balkar över källarvalvet som är extra förstärkning i bjälklaget för att ta vikten från tegelvalvtaket.
Anslutning mellan källarbetongvägg, platta på mark till vänster och bjälklag till höger. Jag har för mig att det var 7ɸ16 i underkant och 3ɸ16 i överkant plus ytterligare några ɸ16 just över väggen.
Klockan är 20.00 dagen innan gjutning och allt är klart (förutom dosorna och slangen till brandvarnarna som jag hade glömt och vi drog klart 5min innan betongen kom). Jag hade gjort en lång checklista med all armering, el, rör, vent osv. som jag till sist gick igenom och bockade av.
Det gråa guldet anländer!
Eftersom det är lite tungrott att gjuta själv så tog jag hjälp av årets betongentreprenör (Betonggalan 2015 i Göteborg) Johan Ståhl som har företaget Svensk betongeffektivisering!
Innan hade jag också dragit ihop en enkel form för att gjuta en sockel till altanen. Ja, jag vet, den ser förfärlig ut men jag orkade inte lägga ner så mycket energi eftersom den inte kommer vara synlig. (Ursäkta röran, vi bygger om.)
Vid sjutiden på kvällen var det färdigslipat och dagen efter satte jag ut alla väggarna. Snörslå och klarlackspray på det så håller linjerna hela bygget. Dessutom sågade jag av uppstickande cellplasten från källarväggarna så att vi kunde börja mura ytterväggar.
Vi gjöt på fredagen och på måndagen kom detta trevliga lass från Brukspecialisten med 38 pallar yttervägg Finja Exakt!
Här håller jag på med en av två balkar över källarvalvet som är extra förstärkning i bjälklaget för att ta vikten från tegelvalvtaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutning mellan källarbetongvägg, platta på mark till vänster och bjälklag till höger. Jag har för mig att det var 7ɸ16 i underkant och 3ɸ16 i överkant plus ytterligare några ɸ16 just över väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klockan är 20.00 dagen innan gjutning och allt är klart (förutom dosorna och slangen till brandvarnarna som jag hade glömt och vi drog klart 5min innan betongen kom). Jag hade gjort en lång checklista med all armering, el, rör, vent osv. som jag till sist gick igenom och bockade av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gråa guldet anländer!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är lite tungrott att gjuta själv så tog jag hjälp av årets betongentreprenör (Betonggalan 2015 i Göteborg) Johan Ståhl som har företaget Svensk betongeffektivisering!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan hade jag också dragit ihop en enkel form för att gjuta en sockel till altanen. Ja, jag vet, den ser förfärlig ut men jag orkade inte lägga ner så mycket energi eftersom den inte kommer vara synlig. (Ursäkta röran, vi bygger om.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid sjutiden på kvällen var det färdigslipat och dagen efter satte jag ut alla väggarna. Snörslå och klarlackspray på det så håller linjerna hela bygget. Dessutom sågade jag av uppstickande cellplasten från källarväggarna så att vi kunde börja mura ytterväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gjöt på fredagen och på måndagen kom detta trevliga lass från Brukspecialisten med 38 pallar yttervägg Finja Exakt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På ett putsat hus utan foder runt dörrar och fönster går det inte att placera dem i liv med utsida. Putsen måste ju möta karmen och för att bli stark behöver man flytta in dörren eller fönstret något. Vi har tänkt att ha en smyg på 20cm på insidan och karmen hamnar därför cirka 8cm in från utsida vägg. För att dörren här skall ha något att stå på kapade jag ur isoleringen.
Under muren måste man ha ett glidskikt, rostfri plåt eller som här en syllpapp (egentligen en tjock takpapp eftersom vanlig syllpapp inte går att få 40cm bred (jag har i alla fall inte lyckats hitta det).
Finja Exakt 400-block.
Jag har här börjat käppa upp. Bilderna på golvvärmen är guld i detta läge för att kunna borra i plattan utan att riskera punktera någon slang.
Första skiftet i vanligt Murbruk B för att få stenen i våg och ta upp eventuella skillnader i plattan. Eftersom det skiljde 5mm mellan högsta och lägsta punkten på plattan la jag så att det blev cirka 7mm bruk på högsta punkten och därmed 12mm på lägsta. Yttersockeln på muren har jag gjort 1cm lägre än plattan för att eventuellt vatten i muren skall rinna utåt.
Vi drog all el som som skulle upp i ytterväggen i plattan för att slippa spåra ner från taket genom hela väggen. Så gör man normalt inte. Elektrikern hatar att inte ha kontroll helt på sina rör, betongaren hatar allt som sticker upp och muraren hatar att det tar extra tid att mura. Däremot skulle många kunder tycka om lösningen för jag är helt övertygad om att man tjänar både tid och pengar på lösningen. Nu är ju jag båda muraren, betongaren och ena hälften av beställaren och kan konstatera att beställarsidan är starkare än de övriga .
Jag gillar systemet mycket men sämsta punkten är hörnblocket. Lösningen är väl okej men passformen är bedrövlig på just hörnblocket. Bredd och längd kan skilja upp till 1cm. Inga block har varit för stora men väl båda för smala och för korta. Detta ställer till med mycket när man murar inifrån, och hörnen har långtifrån blivit perfekta. Men som muraren sa: "Det fixar putsen".
Första skiftet klart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under muren måste man ha ett glidskikt, rostfri plåt eller som här en syllpapp (egentligen en tjock takpapp eftersom vanlig syllpapp inte går att få 40cm bred (jag har i alla fall inte lyckats hitta det).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finja Exakt 400-block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har här börjat käppa upp. Bilderna på golvvärmen är guld i detta läge för att kunna borra i plattan utan att riskera punktera någon slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första skiftet i vanligt Murbruk B för att få stenen i våg och ta upp eventuella skillnader i plattan. Eftersom det skiljde 5mm mellan högsta och lägsta punkten på plattan la jag så att det blev cirka 7mm bruk på högsta punkten och därmed 12mm på lägsta. Yttersockeln på muren har jag gjort 1cm lägre än plattan för att eventuellt vatten i muren skall rinna utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi drog all el som som skulle upp i ytterväggen i plattan för att slippa spåra ner från taket genom hela väggen. Så gör man normalt inte. Elektrikern hatar att inte ha kontroll helt på sina rör, betongaren hatar allt som sticker upp och muraren hatar att det tar extra tid att mura. Däremot skulle många kunder tycka om lösningen för jag är helt övertygad om att man tjänar både tid och pengar på lösningen. Nu är ju jag båda muraren, betongaren och ena hälften av beställaren och kan konstatera att beställarsidan är starkare än de övriga .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar systemet mycket men sämsta punkten är hörnblocket. Lösningen är väl okej men passformen är bedrövlig på just hörnblocket. Bredd och längd kan skilja upp till 1cm. Inga block har varit för stora men väl båda för smala och för korta. Detta ställer till med mycket när man murar inifrån, och hörnen har långtifrån blivit perfekta. Men som muraren sa: "Det fixar putsen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första skiftet klart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suveränt att du delar med dig och ovärderligt med alla praktiska lösningar du bidrar med!
Vi har haft en annan lösning på elen, eftersom det är svårt att få elrör att komma upp ur bottenplattan exakt i liv med ytterväggen. Men om man bygger två våningar, kan man dra upp alla elrör i mellanbjälklaget och sen distribuera ut till både ÖV och UV.
Vi har haft en annan lösning på elen, eftersom det är svårt att få elrör att komma upp ur bottenplattan exakt i liv med ytterväggen. Men om man bygger två våningar, kan man dra upp alla elrör i mellanbjälklaget och sen distribuera ut till både ÖV och UV.
Vi kommer också dra allt i mellanbjälklaget och eftersom lättklinkerväggarna är ihåliga så är det enkelt att bara borra hål för en dosa och sen trycka ner slangen. Men ytterväggarna har inga kanaler och därför drog vi en slang runt hela plattan som gick upp i en båge överallt där det skall vara ett uttag. Då slipper man spåra in i stenen från mellanbjälklaget, det dammar ju så fasligt att såga lättklinker. Vid gjutningen gick jag och justerade alla rör efter utläggningen så det var inga större problem att få dem hyfsade.Bygger i betong skrev:Suveränt att du delar med dig och ovärderligt med alla praktiska lösningar du bidrar med!
Vi har haft en annan lösning på elen, eftersom det är svårt att få elrör att komma upp ur bottenplattan exakt i liv med ytterväggen. Men om man bygger två våningar, kan man dra upp alla elrör i mellanbjälklaget och sen distribuera ut till både ÖV och UV.
Lätt att underskatta kringarbete. Jag tror att nästan 1/3 av murningstiden har varit utsättning, syllpapp, uppkäppning.Noseone skrev:
Tack för uppmuntran!
Redigerat: