Min 330x som jag installerade utan problem förra året i maj har nu i år börjat bete sig annorlunda mot förra året.

Den kan köra rakt fram och klippa för att plötsligt stanna och stänga av klippdäcket, stå stilla i 6-7 sek, starta upp klippningen (utan varningspip) och sedan klippa vidare. Den har även lite andra skumma saker för sig, typ köra rakt fram stanna och backa 40 cm utan anledning för att sedan köra vidare.. ?

Jo, jag har nollställt kartan (flera gånger) och jag tror har den senaste firmwaren : 4.05 osv.

Några förslag? :confused:
 
Senaste firmware är 5.x
 
Ok, då blir det en sväng in till ÅF för zappning då.. :)

Tack för infon!
 
Ludwig skrev:
Den har även lite andra skumma saker för sig, typ köra rakt fram stanna och backa 40 cm utan anledning för att sedan köra vidare.. ?
Hej, Var du in med maskinen och vad sa de om problemet?

Jag har haft samma symptom på min ett par gånger i vår när jag sett på och resetat GPS kartan precis som du får att få den att sluta. Det har säkert hänt när jag inte sett den också, så förr eller senare verkar den ju komma loss i alla fall. Kanske när det varit dags för laddning?!

//Lasse
 
Nu har jag själv varit inne med maskinen och fenomenet är helt normalt, så länge den klipper alla andra ytor.

Via GPSen känner maskinen av att den inte klippt så mycket på ett ställe och tvingar då sig själv att stanna kvar där ett tag extra och vänder då helt utan begränsningslina eller hinder. Det kan vara relativt små ytor, så ca 10 kvm var inget konstigt.

Jag fick också berättat för mej att den inte söker upp ytor via GPS, utan att den bara stannar kvar på GPSens "order".
 
Min håller sig då och då kvar inom ett litet område som du skriver men den beter sig inte som Ludwig skriver. Stoppar inte knivtallriken och den håller sig kvar genom att stoppa och svänga, aldrig backa om det inte är något i vägen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Micleg skrev:
Min håller sig då och då kvar inom ett litet område som du skriver men den beter sig inte som Ludwig skriver. Stoppar inte knivtallriken och den håller sig kvar genom att stoppa och svänga, aldrig backa om det inte är något i vägen.
Ska kolla mer exakt hur den gör, nästa gång jag ser fenomenet.
 
I natt, kvart över fyra, stannade klipparen fem meter från stationen på grund av "tomt batteri". 1025 driftstimmar. Har aldrig hänt förut men en av orsakerna kan vara "utslitet batteri" enligt informationen. Får hoppas att det var temperaturen som spelade in (det sjönk ner mot 4 grader på marken vid halv fem).

Någon annan som råkat ut för det? Syns att den letat länge och sedan dött så nära målet. Har en guideslinga samt max signal på stationen.
 
Micleg skrev:
Min håller sig då och då kvar inom ett litet område som du skriver men den beter sig inte som Ludwig skriver. Stoppar inte knivtallriken och den håller sig kvar genom att stoppa och svänga, aldrig backa om det inte är något i vägen.
Min gör som din, vänder om för att hålla sig inom ett visst område.
Men stannar/backar aldrig (om det inte finns hinder) för att sedan fortsätta framåt.
 
Hej, är nybliven och mycket nöjd ägare till en 330x nu.

Har ni registrerat er robot på Husqvarnas hemsida?
Jag saknar "produktregistreringsnyckel" för att kunna göra detta, fanns inte med på något kvitto/garantisedel som jag fick med i köpet.

Samt hur får man reda på när det släpps ny mjukvara?
 
hobus skrev:
Hej, är nybliven och mycket nöjd ägare till en 330x nu.

Har ni registrerat er robot på Husqvarnas hemsida?
Jag saknar "produktregistreringsnyckel" för att kunna göra detta, fanns inte med på något kvitto/garantisedel som jag fick med i köpet.

Samt hur får man reda på när det släpps ny mjukvara?
Har inte registrerat, är det nåt man behöver göra? :)
 
Hej någon som kan hjälpligt med en fråga om Husqvarna Automower 330 x
Köpte en sådan för en månad sen och den verkar fungera bra
Den har nu gått 110 timmar tomten är ca 1000 kvadrat och mycket komplex
Men en sak jag jag undrar över är att jag har en remsa utmed en kanal som är 20 meter lång och ca 3 meter mellan begränsningskablarna och en guidekabel dit ur
När den lärde sig trädgården så betedde den sig som många skriver att den höll sig kvar i området och klippte
Allt bra detta var i fredags förra veckan sedan har den bara hittat dit två gånger men i princip bara vänt och gått därifrån
Nu Har gräset där blivit väldigt långt så jag får nog klippa för hand där
Övriga tomten är fint klippt även där på vissa ställen så vänder den så som andra beskriver innan den når begränsningsslingan och i princip klipper av ett område
Men varför hittar den inte tillbaka och klipper det området vid kanalen
Någon som vet
Med vänlig hälsning, christer
 
FredrikR skrev:
Har inte registrerat, är det nåt man behöver göra? :)
Enl HQ Supporten är det något ÅF ska göra.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Christer, Du kan under ytäckning ställa så klipparen följer guiden ut till området vid kanalen. Du ställer då in procentuellt hur ofta och hur många meter den ska följa guidekablen. Vad jag fattat det som så kommer den inte söka upp områden med GPS:en för att klippa utan klippa extra när den ändå är där så att säga.
 
quick skrev:
Christer, Du kan under ytäckning ställa så klipparen följer guiden ut till området vid kanalen. Du ställer då in procentuellt hur ofta och hur många meter den ska följa guidekablen. Vad jag fattat det som så kommer den inte söka upp områden med GPS:en för att klippa utan klippa extra när den ändå är där så att säga.
Jo jag vet detta för så hade jag på min 220 förut
Men då får man ju avaktivera gps vad jag förstått
Eller är det fel
Så här står det i bruksanvisningen
VIKTIG INFORMATION
När GPS-stödd navigering är aktiverad kommer denna att användas så länge GPS-mottagning finns – även om manuella inställningar är gjorda. Först när GPS- mottagning saknas kommer de manuella inställningarna att användas.
GPS-stödd navigering använder en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. Efter några dagars drift har robotgräsklipparen skapat en karta över arbetsområdet och var guidekablarna är placerade. På så sätt kan Automower® 330X automatiskt ställa in sträcka och proportion till svårnådda delar av arbetsområdet.
De automatiska inställningar som robotgräsklipparen gör kan inte läsas i displayen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.