Vi ska göra om vårt badrum från 60-Talet vilket idag har kakel och klinker. Därtill finns ju risk att där är asbest.

Om man vill skicka in prover, har ni förslag på vettiga firmor till vettiga priser? Och hur många prover behöver man skicka? Ska man skicka en kakelplatta inkl fog samt en klinkerplatta inkl fog? För visst kan väl asbest finnas både i kakellimmet som i fogen? Eller ska man bara skicka in ETT prov på fog?

Jag har läst det här med p3-filter, tejpa igen dörren och vädra.

Men hur ska jag göra med frånluftsvenlitationen? Om den är igång finns risk att det sprider sig i huset även om det är frånluft? Badrummet är på översta våningen? Ska man ha ventilationen igång eller ska den stängas av och tejpas igen?

Och hur sanerar man efteråt? Köra med vanlig dammsugare är kanske inte att föredra utifall det fastnar i dammsugaren och sprider sig när man använder den i övriga huset?
 
Som jag förstått det är det liten risk eller ingen alls att det finns asbest, om det finns är det så små mängder. Tejpa igen ventilationshålet, använda ett bra munskydd och skaffa en grovdammsugare som du enkelt kan tömma och rengöra filter på.
 
Man brukar väl säga att man skall undvika dammsugare, sopa upp, och våttorka.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Som jag förstått det är det liten risk eller ingen alls att det finns asbest, om det finns är det så små mängder. Tejpa igen ventilationshålet, använda ett bra munskydd och skaffa en grovdammsugare som du enkelt kan tömma och rengöra filter på.
Inget av ovan stämmer, gör inte så. Du som skriver detta tänk dig för innan du postar felaktiga råd.

Specialdamsugare kan du hyra, måste ha godkänt filter. Använd ingen annan dammsugare då du riskerar att göra det hela värre, sprida överallt. Engångsoverall, rejäl mask med P3 filter. Tejpa igen allt ha utsug i rummet så du har ett undertryck.

I ett 60-talsbadrum är risken stor att det finns i fix och fog. Rengör verktyg efter jobbet.

Finns massa info om det på nätet från seriösa källor, kolla med kommun vad du ska göra med avfallet, normalt ska det i tydligt märkta påsar som du tejpar igen och lämnar på avsedd plats hos återvinningsanläggninngen.
Eller så tar du in en seriös firma, men skicka prover på analys först...
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vad var det som inte stämde? Du skriver ju nästan samma sak som mig? När jag rev mitt badrum, byggt -69-/70 öppnade jag fönstret och använde mask och dammsugare, jag lever ännu ;)
 
S
Du skrev att han ska ta en grovdammsugare att dammsuga med, detta kommer göra situationen värre än att inte dammsuga alls. Det ska vara speciella grejer

Du nämnde heller inget om att man ska ha undertryck i badrummet, att du har fönstret öppet är inte att skapa undertryck.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Nu kom jag på en lysande ide, har för mig att det finns en speciell sugbil som suger in allt skräp mm fort som bara... utan att lämna ett spår. Om TS är orolig för asbest mm så bör han ju leja bort jobbet också...
 
har du frånluftventilation så passar ju det alldeles utmärkt! täpp för alla frånluftdon förutom inne i badrummet där du skall riva. Där inne tar du ner takdonet för att få så stort flöde som möjligt. sen om du har någon forceringsmöjlighet, PERFEKT! kör fläkten på taket så innihelvete medans du river. när du är klar så grovdammsuger du hela rummet. Sedan våttorkar du ren dig själv med en bal trasor som du köpt dagen innan, våttorkar utrustningen och går ut och tar med dig utrustningen. Släng påsar och alla filter till dammsugaren, sen går du ut i trädgården och drar igång dammsugaren utan påsar och filter för att köra den ren.. Låt frånluftfläkten köra på forcering ett dygn. Dagen efter går du in igen och våttorkar tak, väggar och golv. KLART!

OBS, du har såklart en sundströmmask med P3filter eller motsvarande utrustning under hela arbetet!

Om det mot förmodan fanns asbest i fix/lim så har du nu gjort en grym "hemma-asbestsanering" :)

OBS2 Om du är "nojjig" så köper du ju en ny billig dammsugare på siba/elgiganten/ica eller liknande. brukar gå att få loss en för 299:- på någon av ladorna, sen slänger du den efteråt. Alternativt att du pensionerar din nuvarande dammsugare efter jobbet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tank77 skrev:
Varför är inte denna tråd jag länkar till klistrad?

[länk]
Jag hittade den tråden innan jag postade här med där ser jag bara tonvis med information om riskerna med asbest, jag efterfrågade konkreta råd om handhavande vid rivning.
 
Åsikterna kring detta verkar onekligen gå isär och jag är inte mycket klokare. Men om man nu vill skicka för analys, vilka delar bör man skicka? En bit fog och en bit med kakel/klinkerfix?
 
Men att hyra en luftrenare samt specialdammsugare på ramirent under en dag kostar inte så många hundralappar. Det vore väl bra investeringar båda två?
 
Man ska inte heller överdriva riskerna med asbest. Javisst, det är inte bra i längden, och det är förknippat med vissa risker, men det har använts flitigt under lång tid innan man insåg problemen, så det är inte så tokfarligt. Farligast är det för de som har/hade som yrke att arbeta med det, speciellt då operationer som dammade.
 
Alltid när det kommer till att det eventuellt kan vara lite asbest i bruk och dylikt som man utsätts minimalt för under en väldigt kort period så reagerar folk som att det vore kärnavfall från Tjernobyl! Så länge man har en mask när man river vilket man iaf alltid skall ha när man river oavsett asbest eller inte så är det minimal fara, större risk att åka bil eller flyga!
 
  • Gilla
kinshasa och 2 till
  • Laddar…
P
Marre666 skrev:
Alltid när det kommer till att det eventuellt kan vara lite asbest i bruk och dylikt som man utsätts minimalt för under en väldigt kort period så reagerar folk som att det vore kärnavfall från Tjernobyl! Så länge man har en mask när man river vilket man iaf alltid skall ha när man river oavsett asbest eller inte så är det minimal fara, större risk att åka bil eller flyga!
Ja jäklar vilka hårdingar..men varför ej tänka efter och inse att man riskerar utsätta sina nära och kära och framförallt sina barn för asbestdamm som kanske slår tillbaka om 15år. Ta in en seriös saneringsfirma
Och låt dom utföra arbetet. Är så satans less på alla aroganta å badasses som ska ge råd i asbest trådar å mena på att de är i princip ofarligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.