Ramnemark skrev:
Blinkar den här lampan precis innan någon dör? De borde alla sjukhus ha ;)

[bild]
Det är väl bara att testa :)

Nä, förlåt, jag menade inte det.
Snart dags för dubbla jordfelsbrytare tror jag.
 
Kommer den bilden från ett maskinrum på en båt?
Då blinkar den en kort stund innan maskinalarmet går igång så den "levande" maskinisten får en påminnelse om att gå och göra en reset på larmtimern. Används vid ensamarbeten i bland annat maskinrum.
 
Det är i hissrummet på en Oljerigg :)
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
O
orparn skrev:
Kommer den bilden från ett maskinrum på en båt?
Då blinkar den en kort stund innan maskinalarmet går igång så den "levande" maskinisten får en påminnelse om att gå och göra en reset på larmtimern. Används vid ensamarbeten i bland annat maskinrum.
Nu förstör du det roliga :p :D
 
Googla byggnadsvård, man stoppar inte in nytt virke i en gammal kåk
 
hsd
AndersMalmgren skrev:
Googla byggnadsvård, man stoppar inte in nytt virke i en gammal kåk
???
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Googla byggnadsvård, man stoppar inte in nytt virke i en gammal kåk
Om en 100-årig tall avverkades förra året och sågades upp till brädor,
är virket gammalt eller nytt då?
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
hsd
KnockOnWood skrev:
Om en 100-årig tall avverkades förra året och sågades upp till brädor,
är virket gammalt eller nytt då?
I så fall finns inget nytt virke , möjligtvis groggvirke ;)
 
M
Allt är ju rätt så relativt. Om man ser det från perspektivet att jorden funnits i många miljarder år så är hundra år tämligen sprojlans nytt...
 
MaxPax skrev:
Allt är ju rätt så relativt. Om man ser det från perspektivet att jorden funnits i många miljarder år så är hundra år tämligen sprojlans nytt...
Då skulle man ju också kunna säga att när en 30-åring, som knappt är torr bakom öronen än, börjar snacka om "nytt virke" så är en plankan från ett 50-årigt träd gammal.

Ja, du förstår vad jag menar va :cool:

Men visst skulle det vara kul att få lite info om vad som är gammalt och nytt och fördelar och nackdelar med det ena och det andra.
 
Jag tänkte väll mest på de som sätter upp splitterny panel eller dylikt på ett gammalt hus. Ser ju inte klokt ut. Som exempel åkte jag och farsan landet runt i flera år innan vi fick komplett uppsättning med takpannor till vårt landställe från 1850
 
Tänk vad jobbigt att renovera ett 90-tals hus om 150år. Behöva åka runt och leta tidsenliga gipsskivor och laminatgolv.

Visst är det charmigt med gamla hus som renoveras med gamla tekniker och material. Men personligen gillar jag att man blandar nytt och gammalt för att skapa en trevlig mix.
 
Mikael_L
AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte väll mest på de som sätter upp splitterny panel eller dylikt på ett gammalt hus. Ser ju inte klokt ut.
Den ursprungliga panelen var väl splitterny när den satts upp?


KnockOnWood skrev:
Om en 100-årig tall avverkades förra året och sågades upp till brädor,
är virket gammalt eller nytt då?
Eller om trädet fälldes och barkades för 100 år sedan, men sågades upp förra veckan .. :)
 
H
Hitta panel som har lite röta i sig så ser den gammal ut. Eller behåll den gamla panelen för ser väl gammal ut.
 
Mikael_L skrev:
...
Eller om trädet fälldes och barkades för 100 år sedan, men sågades upp förra veckan .. :)
Eller varför inte bräder som sågades upp för 100 år sedan,
men vankanterna och barken hyvlades bort igår :)

Men nu förstod jag att det som avsågs var gamla klassiska panelprofiler till skillnad från "moderna".
Typ knuttimrat jämfört med stockpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.