Hej
Nu är det dags att köra igång. Jag skulle vilja höra vad ni tycker om denna ide samt komma i kontakt med personer som är intresserade av att sälja sina ritningar.
Ideen går ut på att skapa en sida där man som privatperson kan sälja sina ritningar till någon annan som ska bygga nytt. Vad tycker ni om det? Tror ni att det kommer finnas de som vill sälja? Men kanske framförallt de som vill köpa färdiga ritningar?
 
Som jag skrev tidigare är vi endast i ett ide skede och många frågor måste redas ut innan vi kan köra igång fullt ut, jag skulle vara tacksam för synpunkter från er sida. T.ex. undrar jag hur det fungerar rent juridiskt med försäljning av egna ritningar till någon annan som bygger ett likadant hus, finns det restriktioner för detta? Och var kan man vända sig för att få svar på dessa frågor?
 
Någon äger ju upphovsrätten till ritningarna och det vanligaste vill jag påstå är att man som byggherre har rätten att bygga ett hus, inte sälja vidare eller bygga flera hus.
 
Är det inte byggherren som äger ritningarna om denna person har betalat arkitekter, konstruktörer osv. för att utföra dessa? Det borde väl vara byggherren som äger upphovsrätten för dessa ritningar?
 
Det är väl likadant med ett hus, du anställer en byggfirma som bygger huset (på samma sätta anställer du arkitekter som ritar) sedan är det ditt hus som du kan sälja vidare. På samma sätt borde det vara dina ritningar som du har rätt till att sälja vidare om du nu skulle vilja det?
 
Jo men hur ofta bygger man hus från eget framtagna ritningar i förhållande till alla som bygger byggsatser eller köper monteringfärdiga hus?
 
Jag är osäker på detaljerna just när det gäller ritningar till byggnadsverk men generellt gäller att bara för att man betalt tex en fotograf eller konstnär så övertar man inte automatiskt upphovsrätten till bilden/konstverket, det beror på hur avtalet ser ut. Det normala är att den stannar hos upphovsmannen.
Arkitektritningar som uppnått sk verkshöjd är jag ganska säker på att arkitekten behåller rätten till, om man inte avtalar något annat.
 
Ja det är juh det som är frågan, i vårt fall har du möjlighet att köpa färdiga ritningar och sedan begära offerter från olika byggare, väljer du färdiga byggsatser är du i stort sätt bunden till en leverantör.
 
Finns massor med arkitektbyrå som jobbar med att rita hus åt privatpersoner vilket skulle innebära att det finns en del som väljer att ta fram egna ritningar, dock handlar det mest om att man vill ha ett unikt hus och inte ett kataloghus.
 
Är det någon som kan svara på om man äger sina ritningar eller om det är arkitekten som behåller rätten till dessa. Och om det nu är så, behåller även konstruktören, elingenjören, VVSaren också rätten till de ritningar dessa har utfört?
 
Arkitekten äger normalt sett upphovsrätten till ritningarna, även om du betalat för dem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det finns en fråga-advokaten-funktion på sidan, ställ en fråga där.
El&vvs-ritningar är inte riktigt samma sak, de har inte verkshöjd.
 
Om man nu ska jämföra detta med t.ex. en fotograf som äger bilden så kan man väl fortfarande sälja denna bild till någon annan utan att behöva be fotografen om lov, det gäller väl samma sak om vi tar konst som exempel. Behöver väl inte be konstnären om lov för att sälja hans konst vidare till någon annan.
 
Dvs om man nu har betalat för konstvärket
 
ArchiBeginner skrev:
Är det någon som kan svara på om man äger sina ritningar eller om det är arkitekten som behåller rätten till dessa. Och om det nu är så, behåller även konstruktören, elingenjören, VVSaren också rätten till de ritningar dessa har utfört?
När det gäller övriga discipliner så antar jag att det handlar om huruvida en VVS ritning anses ha "verkshöjd".

Det här sättet att hantera upphovsrätt gäller generellt på många områden. En programmerare som ex. är anställd på Ericsson skulle äga upphovsrätten till de program som tas fram, om det inte vore så att alla som anställs eller tas in som konsulter får avtala bort upphovsrätten explicit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.